دکه/ بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور

پیام های سفر میانجی

کد خبر: 1224244

در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

پیام های سفر میانجی

گروه سیاست سایت فردا - در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

 

همشهری: پیام‌های سلطان عمان برای شکستن قفل مذاکرات

اغلب تحلیل‌ها سفر هیثم بن طارق به تهران را علاوه بر اینکه با محور مناسبات اقتصادی دو کشور و تحولات منطقه‌ای ارزیابی کرده‌اند، نتایج آنرا بر مذاکرات هسته‌ای نیز موثر خوانده‌اند.

روزنامه همشهری در این زمینه نوشته: سلطان عمان در جریان سفر به تهران حامل دوپیام از سوی آمریکا و 3کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان بود که به‌طور قطع این 2پیام می‌تواند در شکست قفل بن بست مذاکرات وین مؤثر واقع شود. کشورهای اروپایی برای ابراز حسن‌نیت خود آقای اسدالله اسدی دیپلمات برجسته ایرانی را که 5سال در زندان‌های بلژیک به اتهامات واهی زندانی بود، یک روز قبل از سفر پادشاه عمان آزاد کردند. در چنین فرآیندی به‌نظر می‌رسد هم آمریکا و هم 3کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان درصدد بازگشت به میز مذاکره وین هستند زیرا گزینه‌های تحریم و تهدید علیه ایران تأثیر خود را از دست داده است. از آنجایی که بازارهای پادشاهی عمان پذیرش کالاهای ایرانی را درحوزه‌های فناوری نانو تکنولوژی، مهندسی پزشکی، کشاورزی و استخراج نفت وگاز دارند به‌نظر می‌رسد در آینده، جمهوری اسلامی حضوری فعال در این عرصه‌ها درپادشاهی عمان خواهد داشت.

 

جام جم عنوان کرد: نظر مساعد ایران نسبت به میانجیگری‌های عمان

روزنامه جام جم با اشاره به توطئه دستگیری اسداله اسدی نوشته: یکی از موضوعات مهم جمهوری اسلامی در حوزه سیاست خارجی بازگرداندن اتباع زندانی در دیگر کشورهای اروپایی و آمریکاست. این مسأله در طول سال‌های گذشته همواره از سوی مقامات ایرانی پیگیری می‌شد و آقای اسدی هم از این موضوع مستثنانبود تا این‌که در ماه‌های اخیر با میانجیگری کشور عمان که در ارتباط با موضوعی به نام ایجاد میانجیگری میان ایران با آمریکا و برخی کشورها اروپایی از سوابق زیادی برخوردار است و البته از سوی جمهوری اسلامی هم نسبت به این موضوع نظر مساعد وجود داشت، مسأله جابه‌جایی آقای اسدی مطرح شد.  با توجه به علاقه‌مندی جمهوری اسلامی به بازگرداندن اتباعی که از وطن خود دور هستند و شرایط زندگی نامناسبی برای آنها فراهم شد و آقای اسدی هم جزو این افراد بود و طی گفت‌و‌گو‌هایی که با مقامات عمانی صورت گرفت در ماه‌های اخیر این پیگیری‌ها به نقطه قابل‌قبولی رسید و در هفته‌های گذشته این موضوع به نتیجه منتهی و زمینه بازگشت آقای اسدی فراهم شد.  ​​​​​​​برخی از افراد اروپایی به‌واسطه اتهام جاسوسی و مدارک متقنی که در این رابطه وجود دارد به پرونده آنها رسیدگی و در نهایت رای محکومیت آنها صادر شد و در جریان گفت‌و‌گو‌های اخیر در مقابل آزادی آقای اسدی، یکی از این افراد پس از گذراندن بخشی از دوران محکومیت خود به کشورش منتقل شد.

 

جوان: در امریکا با اغتشاشگران چه می‌کنند

در ماههای اخیر با صدور احکام متهمان مرتبط با اغتشاشات پاییز گذشته واکنش‌های متعددی از سوی رسانه‌های خارجی و داخلی شکل گرفته که بیشترشان با هدف تضعیف دستگاه قضایی تدارک دیده شده بود.

در این راستا روزنامه جوان نوشته: ۱۸ سال زندان برای رهبر یک گروه سیاسی امریکا که از حمله‌کنندگان به کنگره حمایت کرده، صادر شده است و نمونه خوبی است که ببینیم دولت امریکا که با دخالت در امور داخلی کشور‌های دیگر، به رفتار دولت با آشوبگران اعتراض می‌کند، خود با آشوبگران کشورش چطور برخورد می‌کند. استیوارت رودوس، رهبر یک گروه سیاسی در امریکاست. او متهم به تحریک افراد برای حمله به ساختمان کنگره در سال ۲۰۲۱ شده است. وی البته اتهاماتش را در دادگاه رد کرده و گفته که «من زندانی سیاسی هستم. تنها جرم من مخالفت با افرادی است که می‌خواهند کشور را نابود کنند.» هفته گذشته هم ریچارد بارنیت، چهره مشهور حمله‌کننده به کنگره با حکم چهار سال و نیم حبس روبه‌رو شد. در جریان حمله مردم امریکا به کنگره، انتشار عکسی از او در حالی که پشت میز رئیس مجلس نمایندگان (نانسی پلوسی) نشسته بود و پا روی میز گذاشته بود باعث شهرت گسترده وی شد. ریچارد همچنین متهم است که قبل از ترک اتاق کار نانسی پلوسی، نامه‌ای را برای او به جا گذاشته که در آن مملو از توهین به شخص نانسی است و همچنین یک پاکت نامه با امضای نانسی را دزدیده است. او هم اکنون ۶۰ ساله است و در دادگاه نشانه‌ای از پشیمانی بروز نداد.

 

صبح نو عنوان کرد: راهبرد «تنش صفر » در غرب آسیا

همچنانکه نظم جهانی با تحولات گسترده‌ای روبرو شده، آثار آن بر مناسب منطقه‌ای و درک جایگاه ایران از سوی بازیگران منطقه‌ای نیز در حال نمایان شدن است.

روزنامه صبح نو این تغییرات را روندی خوانده که با توافق ریاض و تهران آغاز و در ادامه با تقویت روابط کشورهای عضو اتحادیه عرب و همچنین بهبود روابط ایران با دیگر کشورهای عربی ادامه دارد. این روزنامه ادامه داده: در بحبوحه این همگرایی منطقه‌ای، سلطان عمان به تهران آمد تا پیام‌آور صلح و دوستی در منطقه و میان کشورهای مسلمان باشد. عمان همواره جایگاه و نقش منطقه‌ای ایران را عامل توازن و تعادل در منطقه تعبیر کرده و در توسعه روابط خود با ایران، پایدار بوده است، از این رو توانسته اعتماد ایران را برای نقش‌آفرینی در پرونده‌های محرمانه جلب کند و یک پای مذاکرات یا میانجی‌گری‌ها و وساطت‌ها میان ایران و کشور ثالث باشد و حالا بن طارق از سفر چند روز پیش خود به مصر، برای تهران پیام دوستی آورده است. البته به جز مسقط، بغداد که در توافقات تهران- ریاض نقش داشت، سعی دارد در این توافق نیز نقش‌آفرینی کند. همچنانکه نخستین خبر از احیای روابط ایران و مصر، از سوی منابع عراقی منتشر شد. گام‌هایی مانند بهبود روابط با ایران که در تضاد با مواضع آمریکا و رژیم‌صهیونیستی در منطقه به نظر می‌رسد، امروز توسط کشورهای منطقه به راحتی برداشته می‌شود. البته تهران و قاهره پیش از این نیز در موضوعات مهم منطقه‌ای هم‌نظر بوده‌اند که همین همسویی مواضع، راه را برای عادی‌سازی روابط هموارتر می‌سازد. همچنانکه مصر در جنگ سوریه، با مخالفان دولت اسد همراهی نکرد و در جنگ یمن نیز از این جنگ حمایت نکرد. به نظر سیاست «تنش صفر» اختلافات در میان کشورهای منطقه در حال رخ دادن است. سیاستی که موجب کاهش تنش و تقویت ثبات در منطقه، از طریق برقراری روابط حسنه با همه طرف‌ها و باز کردن گره‌های کور روابط میان کشورها خواهد شد.

 

 

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها