دکه/ بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور

اهمیت تنظیم دخل و خرج مردم

کد خبر: 1224497

در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

اهمیت تنظیم دخل و خرج مردم

گروه سیاست سایت فردا - در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

 

کیهان: بی‌حجابی مادر معضل‌هاست

در ماههای اخیر دیدگاههای گوناگونی درباره چگونگی امر به معروف و نهی از منکر در جامعه شکل گرفته و نظراتی مطرح شده که گاه در موافقت با یکدیگر و گاه در تضاد با هم هستند.

روزنامه کیهان در این خصوص نوشته: «بی‌اعتنایی مدنی» در مورد مسائل حاد و جدی، می‌تواند به افزایش جرم و جنایت و بزهکاری بینجامد. یک نمونه حاد این بی‌اعتنایی که به جان باختن یک انسان انجامید، حادثه میدان کاج تهران در سال 89 است که مردم در حال تماشای صحنه یک جنایت بودند و اگر بی‌اعتنا نبودند و به کمک قربانی می‌رفتند، چه بسا آن فاجعه ختم به خیر می‌شد. مسئله این روزهای «بی حجابی» صرفا مسئله‌ای سیاسی نیست و معضلات اجتماعی و فرهنگی زیادی از دل آن بیرون خواهد آمد. باید توجه داشت که برخی معضلات، صرفا یک «معضل» نیستند بلکه «مادر معضل‌ها» هستند و معضل بی‌حجابی که برخی در کشور موذیانه با «ساده‌سازی» در حال «عادی‌سازی» آن هستند، از جمله این معضل‌هاست. طیفی تمام تلاشش، گرفتن حجاب از سر زنان عفیف ایران با شعار «حجاب اختیاری» است؛ چه با انگیزه‌های سیاسی و چه با انگیزه‌های غیرسیاسی. شاید تصور می‌کنید با این شعارها می‌توانید چند رای بیشتر در انتخابات اسفندماه به جیب بزنید اما فراموش نکنید که توده‌های عظیم مردم مسلمان، این لاابالی‌گری و بی‌اعتنایی شما به احکام صریح اسلامی را به یاد دارند و نتیجه‌ای معکوس با آنچه انتظار دارید به دست خواهید آورد. اکثریت قریب به اتفاق کشف حجاب‌کنندگان از طیف مرفه جامعه هستند.

 

جوان: اصلاح‌طلبان یا معصوم‌اند یا مصون، شق سوم ندارد!

اغلب اصلاح‌طلبان همه موضوعات را با مبنا قرار دادن شاقول خودشان می‌سنجند به‌‌صورتی که خودشان را در مرکز عالم تصور کرده و حق و باطل را بر اساس دوری و نزدیکی افراد و دیدگاهها به خودشان تعیین می‌کنند‌.

روزنامه جوان در این زمینه نوشته: اصلاح‌طلبان یا از هر خطا و گناهی دورند و «معصوم» یا اگر هم سازوکار حکومت خطایی در کار آنان تشخیص داد، آن‌ها «مصون» هستند و نباید دادگاهی شوند!  خاطرات مرحوم هاشمی نشان می‌دهد هرگاه دادگاهی برای یکی از آنان تشکیل می‌شده، برای تغییر نظر دستگاه قضایی پشت در اتاق او صف می‌بستند و البته مرحوم هاشمی نیز این خاطرات را با افتخار می‌نوشته و در تاریخ حفظ می‌کرده است، زیرا به‌نوعی مرجعیت او یا قدرت پارتی‌بازی او را در بسیاری از امور نشان می‌داده و مرحوم حواس‌شان نبوده است که این خاطرات چقدر نقیض عدالت و آبرومندی حکومت است. باز اگر می‌پذیرفتند که هیچ‌کس مصون و معصوم نیست و اگر به‌احترام وزارت اطلاعات و دستگاه قضایی، رسیدگی به پرونده را قبول می‌کردند و فقط به غیرعلنی‌بودن دادگاه نقد داشتند، قابل باور بود، اما لحن و سخن ایشان آن است که اصولاً چرا دوستان ما را دادگاهی می‌کنید و چرا به ما اتهام می‌زنید؟!

 

جام جم: امارت اسلامی تصور می‌کند که درگیری‌های مرزی باعث می‌شود این دولت ملی جلوه کند

بحث بر سر دلایل و تبعات اتفاقاتی همچون درگیری نیروهای طالبان و مرزبانان ایران همچنان ادامه دارد، چنانکه روزنامه جام جم در این ارتباط نوشته: شاید حادثه درگیری نیروهای مرزبانی ایران با افغانستان در روز شنبه اتفاقی عادی باشد که در بسیاری از کشورهای دیگر نیز رخ می‌دهد اما با توجه به افزایش تنش میان دو همسایه مسلمان به‌دلیل اختلاف بر سر حقآبه و مداخله عناصر نفوذی آمریکایی که برای کاشت بذر اختلافات فرقه‌ای میان دو کشور سخت کار می‌کند، موضوع خطرناک‌تر از آن چیزی شد که تصور می‌شد. عناصر خارجی و برخی رهبران تندروی فرقه‌ای افغانستان از سوی برخی طرف‌های اسلامی و عربی که هیچ علاقه‌ای به ایران و شیعیان ندارند، حمایت می‌شوند. آنها به‌تدریج شروع به ریختن هیزم بر آتش اختلافات تهران و کابل کردند و حتی به تنش کنونی در زمینه حقآبه دامن زدند. از نگاه امارت اسلامی، درگیری‌های مرزی باعث می‌شود این دولت ملی جلوه کند و از طرفی رقبای بین‌المللی و منطقه‌ای ایران به خاطر دشمنی خود، نسبت به طالبان متمایل شود و دولتش را به رسمیت بشناسند. این درگیری‌ها همچنین ضامن اتحاد در میان جناح‌های طالبان خواهد بود. پس از این درگیری مرزی، پویشی در شبکه‌های اجتماعی به سرکردگی برخی تندروهای طالبان ایجاد شد و حتی تهدید به «فتح تهران» کردند و شعارهای فرقه‌ای مسموم علیه دکترین سیاسی ایران سر دادند و به مناقشه‌های تاریخی دامن زدند.

 

نگاه صبح نو به ایده‌ تناسب قیمت‌ها و حقوق‌ها برای کاهش فشار بر مردم

تنگنای معیشتی و تامین هزینه‌های روزمره برای بسیاری طافت‌فرسا شده است. در این شرایط محمدباقر قالیباف پیشنهاد داده که قیمت 25 قلم کالای اساسی با قیمت تمام شده و متناسب با افزایش حقوق کارگری و کارمندی مشخص ش. پیشنهادی که درصورت اجرای صحیح می‌توند باری از دوش مردم بردارد. روزنامه صبح نو به پیشنهاد رئیس مجلس برای همخوانی قیمت‌ کالاهای اساسی و حقوق کارگران ‌و کارمندان پرداخته و نوشته: ناهمخوانی دخل‌وخرج چندین سال‌ می‌شود گریبان غالب مردم ایران را گرفته و با رقم نجومی تورم، بعضا با 3-2 شغل هم تأمین یک زندگی معقول و آبرومند سخت شده است. لایحه برنامه هفتم بنا بود طی هفته جاری به مجلس شورای اسلامی ارسال شود؛ اما ظاهرا به منظور بررسی و گنجاندن ایده مجلس شورای اسلامی در آن، متوقف شده است. به‌ نظر می‌رسد در صورت توجه دولت به ایده مجلس به منظور حمایت از معیشت مردم، گام بزرگی در این راستا برداشته خواهد شد و طبعا صرف تنظیم و تدوین قانون مهم نیست، چه آنکه اگر قانون هم تصویب شود، ولی اجرای مناسبی نداشته باشد، هدف قانون‌گذار از حیز انتفاع ساقط می‌شود.

 

 

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها