«فردا» گزارش می‌دهد: مذاکرات در جریان است؛

از سفر مخفیانه مشاور بایدن به عمان تا گفت‌وگوهای سازنده با آژانس

کد خبر: 1224555

مذاکرات به طور جدی و به صورت چند وجهی در جریان است و امروز ایران نشان داده است که از طریق دیپلماسی فعال، هم توانسته ارتباط خود را با کشورهای متعدد گسترش دهد و هم در موضوع هسته‌ای نیز لابی‌های شدید و گسترده صهیونیست‌ها را در هم بکشند و کار را جلو ببرد.

از سفر مخفیانه مشاور بایدن به عمان تا گفت‌وگوهای سازنده با آژانس

گروه سیاست سایت فردا: پایگاه خبری اکسیوس خبری منتشر کرد مبنی بر اینکه پنج مقام آمریکایی، صهیونیستی و اروپایی اطلاع داده‌اند که برت مک‌گورک، مشاور ارشد امور خاورمیانه جو بایدن در اوایل ماه جاری میلادی سفری مخفیانه به عمان داشت تا با مقامات این کشور درخصوص توافق احتمالی با ایران بر سر برنامه هسته‌ای گفت‌وگو داشته باشد. به گفته مقامات آمریکایی و صهیونیستی مک‌گورک در تاریخ هشت مه از مسقط بازدید کرده و همچنین سفری به اسرائیل داشته است تا گفت‌وگویی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونسیتی داشته باشد. گفته می‌شود محور اصلی گفت‌وگوهای مک‌گورک در سفرهای خود، تلاش دیپلماتیک جدید برای رسیدن به توافق هسته‌ای با ایران با میانجیگری عمان بوده است

متعاقب این خبر رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران هم گفت که آمریکا همچنان دنبال حل مشکلاتش با ایران از طریق دیپلماسی است: «ما بازدارنده‌هایی را به کار خواهیم بست تا برای آن‌ها روشن کنیم که اگر به این نتیجه برسیم آن‌ها در حال برداشتن گام هایی در راستای تصمیم‌گیری برای دست‌یابی به یک سلاح هسته‌ای هستند، تمامی گزینه‌ها روی میز خواهند بود. اما ما همچنان پیگیر دیپلماسی خواهیم بود، چراکه فکر می‌کنیم قابل راستی‌آزمایی‌ترین و با دوام‌ترین راه برای جلوگیری از دست‌یابی ایران به یک بمب است... امیدواریم مسئله را از طریق دیپلماتیک حل کنیم و ما آماده طی کردن این مسیر هستیم».

از سوی دیگر شنیده می‌شود که رایزنی‌هایی میان آمریکا و کره جنوبی برای آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران هم انجام شده است یک روزنامه‌ کره‌ای به نام اکونومیک دیلی، مطرح کرده است که مقامات کره جنوبی و آمریکا در حال رایزنی در چارچوب یک کارگروه‌ برای آزادسازی هفت میلیارد دلار پول‌ بلوکه شده ایران در بانک‌های کره هستند. البته گویا آزادسازی این پول‌ها ذیل شرایطی سخت‌گیرانه و تنها به منظور استفاده ایران از این مبالغ برای اموری مانند هزینه‌های عضویت سازمان ملل و خریداری واکسن کرونا انجام خواهد شد. همچنین یک مقام دولتی سئول هم گفته است که «اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، انتظار داریم که روابط خدشه‌دار شده‌مان با ایران به طور چشم‌گیری بهبود پیدا کند».

در کنار همه اینها در روزهای گذشته شاهد بودیم که با میانجی‌گری عمان میان ایران و بلژیک تقابل زندانی صورت گرفت و ایران در قبال آزادی اسدالله اسدی یک زندانی بلژیکی را آزاد کرد. همچنین محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی هم برای دیدار و گفت‌وگو با مقام‌های صندوق بین‌المللی پول، تهران را به مقصد واشنگتن ترک کرد.

گفت‌وگوی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم در جریان است؛ چنانکه روز گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه در جریان گفت‌وگوها و تعاملات میان سازمان انرژی اتمی کشورمان و آژانس بین المللی انرژی اتمی دو توفیق جدید دیپلماتیک بدست آمده است. در نتیجه مذاکرات فنی صورت گرفته، پرونده یکی از مکان‌های ادعایی مطروحه آژانس (موسوم به آباده) بسته شده است. همچنین ماجرای ادعاهای مطرح شده از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص تولید اورانیوم با غنای ۸۳.۷ در سایت فردو نیز با توضیحات سازمان انرژی اتمی پایان یافته است.

این خبر می‌تواند حکایت از رفع مناقشات دیگر میان ایران و آژانس باشد و متعاقبش احتمالا زمینه‌ساز توافقات احیای برجامی باشد. رافائل گروسی، دبیرکل آژانس هم در این‌باره گفته است: «رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جمع خبرنگاران در نیویورک در پاسخ به سوالی درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت: گزارش من در مورد وضعیت برنامه هسته‌ای در ایران قرار است به زودی منتشر شود. ما روی چند موضوع با ایران کار می‌کنیم و در برخی از آن‌ها پیشرفت داریم و در برخی نه».

همه اینها نشان می‌دهد مذاکرات به طور جدی و به صورت چند وجهی در جریان است و امروز ایران نشان داده است که از طریق دیپلماسی فعال، هم توانسته ارتباط خود را با کشورهای متعدد گسترش دهد و هم در موضوع هسته‌ای نیز لابی‌های شدید و گسترده صهیونیست‌ها را در هم بکشند و کار را جلو ببرد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها