فردا گزارش می‌دهد؛

2 گام تا توافق هسته‌ای

کد خبر: 1225576

تهران شرط امضای توافق هسته ای را حل و فصل همه پرونده‌های ادعایی آژانس اتمی اعلام کرد.

2 گام تا توافق هسته‌ای

گروه سیاسی فردا: در گزارش محرمانه فصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمده‌است که بازرسان آژانس دیگر هیچ سوالی در مورد ذرات اورانیوم غنی‌شده در سطح ۸۳.۷ درصد که در تاسیسات غنی‌سازی فردو کشف شده‌بود، ندارند و همچنین پرونده مرتبط با ادعای کشف ذرات غنی‌شده اورانیوم دست‌ساز در محل موسوم به مریوان در نزدیکی شهر آباده نیز بسته شده است.

2 موضوع اختلافی باقی‌مانده

با حل این دو موضوع اختلافی میان ایران و آژانس، اختلاف‌های پادمانی میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دو پرونده کاهش پیدا می‌کند که مرتبط با کشف ذرات اورانیوم غنی‌شده ادعایی در دو تاسیسات اعلام نشده در توغوزآباد و ورامین است.

موضوع سوم در این گزارش به نصب مجدد برخی ابزارها نظارتی که ایران در قالب برجام اجازه نصب آنها را داده‌بود، اشاره شده‌است و براین اساس دوربین‌های برجامی در یک تاسیسات تولید قطعات سانتریفیوژ در اصفهان و همچنین ابزارهای نظارتی در دو سایت اعلام شده غنی‌سازی ایران مجددا نصب شده‌اند.

در همین رابطه گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست شورای حکام تأیید کرد که روند اجرای بیانیه مشترک با ایران در زمینه حل‌وفصل مسائل پادمانی آغاز و در این زمینه پیشرفت‌هایی حاصل شده است.  مدیرکل آژانس اعلام کرد «آژانس در اوایل ماه مه دوربین‌های نظارتی را در کارگاه‌هایی مونتاژ روتور سانتریفیوژها نصب کرد. علاوه بر این، به منظور نظارت بر غنی سازی با خلوص بالا، در تاسیسات اعلام شده، آژانس برای اولین بار یک دستگاه نظارت بر غنی سازی را در کارخانه غنی سازی سوخت فردو و همچنین در کارخانه آزمایشی غنی سازی سوخت در نطنز نصب کرده است».

شرط ایران برای امضای توافق هسته‌ای

بعد از آنکه دو موضوع اختلافی بین ایران و آژانس حل و فصل شده اعلام شد، گمانه زنی ها درباره شکل و قالب توافق احتمالی بین ایران و آمریکا دوباره سوژه رسانه های خارجی شد اما محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره‌ کننده ایران در گفتگو‌هایی به همه این فضاسازی ها پاسخ داد و گفت «تهران قبل از حل و فصل همه پرونده‌های مربوط به آژانس بین المللی انرژی اتمی، توافقی را امضا نخواهد کرد».

تجربه 20 سال اخیر نشان می دهد که دولت‌های غربی هر زمان قافیه را تنگ می بینند، شائبه ای را طرح و روی موج رسانه ای آن سوار می شوند تا زیر تعهدات شان بزنند. برای آنکه جلوی این بهانه گیری ها گرفته شود تهران رویکرد روشنی را دنبال می کند و آن اینکه موضوعات اختلافی در حوزه فنی کاملا حل شود، سپس گزینه توافق دیپلماتیک روی میز قرار گیرد. توافقی که به گفته مرندی باید به گونه‌ای تنظیم شود که مجال تقلب در آن وجود نداشته باشد.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها