توانگر: اقتصاد هوش مصنوعی جایگزین مناسبی برای اقتصاد سنتی است

کد خبر: 1227393

رییس کمیته دانش‌بنیان و اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هوش مصنوعی به عصر طلایی خود نزدیک شده است گفت: در شرایطی که اقتصاد نفتی و سنتی در دنیا روز به روز کوچکتر می شود، قطعا اقتصاد هوش مصنوعی جایگزین مناسبی برای آن است. اقتصادی که به هیچ عنوان تحت تاثیر تحریم‌ها قرار نخواهد گرفت و عملا صادرات تکنولوژی به‌جای صادرات ذخایر زیرزمینی به شمار می‌آید.

توانگر: اقتصاد هوش مصنوعی جایگزین مناسبی برای اقتصاد سنتی است

رییس کمیته دانش‌بنیان و اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هوش مصنوعی به عصر طلایی خود نزدیک شده است گفت: در شرایطی که اقتصاد نفتی و سنتی در دنیا روز به روز کوچکتر می شود، قطعا اقتصاد هوش مصنوعی جایگزین مناسبی برای آن است. اقتصادی که به هیچ عنوان تحت تاثیر تحریم‌ها قرار نخواهد گرفت و عملا صادرات تکنولوژی به‌جای صادرات ذخایر زیرزمینی به شمار می‌آید.

به گزارش ایسنا، مجتبی توانگر در اختتامیه سومین دوره رویداد فیس کاپ گفت: پیشرفت‌های اخیر در حوزه هوش مصنوعی و اخبار منتشر شده آن نشان می‌دهد هوش مصنوعی به عصر طلایی خود نزدیک شده است. سرمایه‌گذاری عظیم کشورهای همسایه در حوزه هوش مصنوعی حکایت از آن دارد که اگر امروز به فکر تعیین نقشه راه، سرمایه‌گذاری و ریل‌گذاری در این بخش نباشیم نه تنها از کشورهای پیشرفته بلکه بطور جدی از همسایگان نیز عقب خواهیم ماند و هر روز که می‌گذرد جبران این فاصله سخت‌تر خواهد بود.

وی ادامه داد: فرمایشات نیمه خرداد رهبر خردمند انقلاب در خصوص اقتضائات دوران جدید هوش مصنوعی و انقلاب صنعتی چهارم و همچنین رهنمودهای ارزشمند ایشان در دیدار با نخبگان در سال ۱۴۰۰ در خصوص لزوم تلاش در ارتقای جایگاه کشور در زمینه هوش مصنوعی و همچنین اسناد بالادستی توسعه فضای مجازی باعث لزوم برگزاری رویدادهایی مشابه فیس‌کاپ در جهت پیشبرد ارتباط موثر و پیوسته نظام تنظیم‌گری حاکمیت، صنعت و دانشگاه می‌شود.برگزاری چنین رویدادهایی ضمن افزایش انگیزه نسل جوان و شکوفایی اکوسیستم نوآوری باعث پویایی چرخه اقتصاد دیجیتال کشور مشخصا در حوزه هوش مصنوعی خواهد شد.

تربیت نیروی متخصص حوزه‌های مرتبط با انقلاب صنعتی چهارم، بیش از پیش ضروری است

این عضو کمیسیون اقتصادی در ادامه گفت: در دوره‌ای که بحث مهاجرت موجب نگرانی تصمیم‌گیران شده است، تربیت نیروی متخصص حوزه‌های مرتبط با انقلاب صنعتی چهارم، بیش از پیش ضروری است. چه بهتر که این موضوع در حوزه ترند دنیا یعنی هوش مصنوعی یکی از مهم‌ترین فن‌آوری‌های تاثیرگذار یک دهه آینده باشد. بر طبق گزارشات مختلف، ارزش اقتصادی حوزه هوش مصنوعی در دهه جاری رشد چشمگیری خواهد داشت. پیش‌بینی می شود ارزش نزدیک به ۱۰۰ میلیارد دلاری اقتصاد هوش مصنوعی تا سال ۲۰۳۰ بیست برابر شود و نزدیک به دو تریلیون دلار باشد.

توانگر افزود: برترین های حوزه فن‌آوری در عرصه فضای مجازی نظیر گوگل، مایکروسافت، فیسبوک و آمازون وارد رقابت جدی در این حوزه شده‌اند. بطور نمونه مایکروسافت دو مرتبه در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱ چند میلیارد دلار بر روی شرکت open ai مالک Chat GPT سرمایه‌گذاری نموده است. بنابراین در شرایطی که اقتصاد نفتی و سنتی در دنیا روز به روز کوچکتر می شود، قطعاً اقتصاد هوش مصنوعی جایگزین مناسبی برای آن می‌باشد. اقتصادی که به هیچ عنوان تحت تاثیر تحریم‌ها قرار نخواهد گرفت و عملا صادرات تکنولوژی به‌جای صادرات ذخایر زیرزمینی است.

وی بیان کرد: شتاب و گستره انقلاب صنعتی چهارم بدین معناست که دنیا دیگر نمی‌تواند تاخیر را تاب بیاورد؛ ما همگی به سختی کار می‌کنیم تا هنجارها و استانداردها، مقررات و شیوه‌هایی برای کسب‌وکارها تدوین کنیم که در آینده‌ای مملو از قابلیت‌های محک خورده هوش مصنوعی، مهندسی ژنتیک و خودروهای خودران و جهانی مجازی که غلبه بر هر بیت آن به اندازه جهان حقیقی دشوار است، در خدمت انسان خواهد بود.

به گفته توانگر، شکستن حلقه بسته نخبگان، عدم فیلترینگ گسترده و همکاری‌های مشترک منطقه‌ای و جهانی در حوزه‌های فضای مجازی از بدیهیات ورود به انقلاب صنعتی چهارم و هسته اصلی آن یعنی هوش مصنوعی است اما در معرض آسیب‌های نیز هستیم.

طبق پیش‌بینی‌ها تا سال ۲۰۲۵ جرائم سایبری سالانه حدود ۱۰.۵ تریلیون دلار برای اقتصاد جهان هزینه دارد

وی توضیح داد: بر اساس گزارش چشم انداز امنیت سایبری، مجمع جهانی اقتصاد(WEF) در سال ۲۰۲۳، مشخص شد که ۹۳ درصد از افراد مورد بررسی معتقدند که یک رویداد «فاجعه‌بار» در حوزه امنیت سایبری در دو سال آینده محتمل است.پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۵ جرائم سایبری سالانه حدود ۱۰.۵ تریلیون دلار برای اقتصاد جهان هزینه داشته باشد؛ میزانی که نسبت به عدد ۳ تریلیون دلار در سال ۲۰۱۵ افزایش چشم‌گیری پیدا کرده است. برای فهم بهتر این مقدار، می‌توان اینطور گفت که اگر این عدد مربوط به میزان تولید ناخالص داخلی یک کشور بود، پس از ایالات متحده و چین رتبهٔ سوم را به خود اختصاص می‌داد. محرک‌های اصلی این رشد را می‌توان دیجیتالی‌شدن پیوستهٔ جامعه، تغییرات رفتاری ناشی از همه گیری جهانی کووید ۱۹، بی‌ثباتی‌های سیاسی مانند جنگ در اوکراین و رکود اقتصادی جهانی دانست.

نماینده تهران در ادامه اظهار کرد: بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد(WEF)، نکتهٔ نگران‌کننده این است که به‌واسطه پیچیده‌ترشدن فزاینده تکنولوژی‌ها مثلا در حوزه هوش مصنوعی، ماهیت جرائم سایبری روز به روز پیش‌بینی‌ناپذیرتر می‌شود. این بدان معنی است که ما به‌طور فزاینده‌ای در معرض خطر یک حمله سایبری «خانمان‌برانداز» هستیم؛ حمله‌ای که پیامدهای شدید و پایداری برای کل جامعه در پی خواهد داشت. لذا این خطر نیز ما را بیشتر به این مهم رهنمون می‌کند که در جهت رگولاتری اقتصاد دیجیتال و هوش مصنوعی با ظرافت بیشتری عمل کنیم.

وی افزود: وقتی رهبری به تغییر اقتضائات چهل ساله، اشاره فرمودند در واقع نشان داد، نگاه رهبری به فن‌آوری‌های جدید، صرفا نگاه به تقویت بعد سخت‌افزاری آن نیست بلکه حتی باید مفاهیم گذشته و بعد نرم‌افزاری آن نیز تغییر کند.

توانگر با طرح این پرسش که آیا مفهوم حکمرانی، فضای مجازی، اقتصاد دیجیتال، حقوق شهروندی و سایر مفاهیم پایه‌ای نیاز به بازتعریف ندارد؟ گفت:  راز ماندگاری و به‌روز بودن فقه شیعه آن است که خود را محدود به بعد فردی دین نکرده، توانسته اقتضائات را ببیند و حتی ناظر به مفاهیم و فلسفه‌ها و تحول را دیده و حتی تا لایه جهان‌بینی نیز به نقش زمان و مکان، توجه داشته است. فن‌آوری‌ها بر جهان‌بینی ما، برداشت‌مان از اطرافیان‌مان، رقبای‌مان و حتی دشمنان‌مان و امکاناتی که برای آینده‌مان متصور می‌شویم تاثیر می‌گذارند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها