احمد بخشایش اردستانی در گفتگو با «فردا»

پشت‌پرده ماهی‌گیری اصلاح‌طلبان از شورش واگنرها

کد خبر: 1229510

نماینده ادوار مجلس گفت: شورش واگنرها نباید عامل خوشحالی غربگراها در ایران می شد چون غربی ها نیز بین واگنرها و پوتین، ماندن پوتین را ترجیح می دادند.

پشت‌پرده ماهی‌گیری اصلاح‌طلبان از شورش واگنرها

گروه سیاسی فردا: بعد از شورش واگنرها در روسیه علیه دولت پوتین، اصلاح طلبان سعی کردند این اتفاق یک پیام برای ایران جلوه دهند.

احمد بخشایش اردستانی در گفتگو با خبرنگار فردا درباره علت تلاش اصلاح طلبان برای ارتباط دادن شورش واگنرها به ایران گفت: جامعه ایران دو نگاه به حوزه سیاست خارجی دارد، گروهی غربگرا و گروهی شرق گرا هستند. جریان اصولگرا به طور مشخص دولت بیشتر نگاه به شرق دارد اما در مقابل اصلاح طلبان به سمت غرب و برجام حرکت می کنند اتفاقی که در دولت آقای روحانی نیز شاهدش بودیم.

وی افزود: بسیاری در جهان و ایران، روسیه را ابرقدرت می دانستند اما با اختلافی که بین واگنرها و وزارت دفاع روسیه رخ داد، مشاهده شد که اوضاع روسیه خیلی ساده به هم ریخت. این اتفاق طبعا جریان غربگرا در ایران یعنی اصلاح طلبان را خوشحال کرد و آنها از این فرصت استفاده کردند تا این پیام را به شرق گراها بدهند که «خیلی به روسیه دل نبندید».

این استاد دانشگاه یادآور شد: شورش واگنرها نباید عامل خوشحالی غربگراها در ایران می شد چون غربی ها نیز بین واگنرها و پوتین، ماندن پوتین را ترجیح می دادند، البته پوتینی که ضعیف است چون این اتفاق نظم موجود را حفظ می کند، حال آنکه قدرت گرفتن واگنرها در روسیه مواضع مسکو را به شدت رادیکال تر می کرد.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی ادامه داد: در مجموع شورش واگنرها یک موضوع داخلی روسیه بود که خود روس ها سریع این مسئله را حل کردند اما پوتین متوجه شد که دیگر بی مهابا کار نکند و به نظرم در آینده نزدیک قانون مربوط به استفاده از ارتش خصوصی را اصلاح می کند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها