حسین ابراهیمی در گفت‌وگو با «فردا»:

اصلاح‌طلبان در دولت غربگرای خود چرا نمی‌گفتند نه شرقی، نه غربی؟

کد خبر: 1163723

حسین ابراهیمی گفت: ما غربی‌ها را بارها امتحان کرده‌ایم و هر دفعه دریافته‌ایم که حیله‌گر و عهدشکن هستند.

اصلاح‌طلبان در دولت غربگرای خود چرا نمی‌گفتند نه شرقی، نه غربی؟

گروه سیاست سایت فردا: سفر پوتین به ایران نشان داد ایران قدرتی تعیین‌کننده در جهان کنونی است و در هر شرایطی قدرت‌های بین‌المللی بر خود لازم می‌دانند که توجه ویژه‌ای به ایران داشته باشند؛ به ویژه اکنون که غربی‌ها قصدی برای رفتار عقلانی در ماجرای مذاکرات ندارند، به نظر می‌رسد ارتباط با روسیه می‌تواند بسیار مهم باشد.

حسین ابراهیمی، فعال و تحلیلگر سیاسی، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «طبیعی است که آمدن رئیس‌جهور روسیه به ایران امضای تفاهم‌نامه‌هایی به مذاق غربی‌ها خوش نیاید و ناراحت باشند از اینکه ایران با روسیه ارتباط وسیعی دارد. ما غربی‌ها را بارها امتحان کرده‌ایم و هر دفعه دریافته‌ایم که حیله‌گر و عهدشکن هستند و به همین دلیل اکنون نگاه ما به شرق است. رویکرد دولت هم همین‌طور است. ارتباط گسترده ایران با کشورهای منطقه و کشورهای شرقی باعث اقتدار شده است و در آینده می‌تواند زمینه‌های گشایش اقتصادی را هم فراهم کند».

او ادامه داد: «مقام معظم رهبری نکته خوبی به رئیس‌جمهور روسیه فرمودند؛ آنکه اگر شما یعنی روسیه در ماجرای اوکراین ابتکار عمل را به دست نمی‌گرفتید، طرف مقابل ابتکار را در اختیار می‌گرفت. این نکته مهم یعنی آنکه غربی‌ها رودست خوردند».

این فعال سیاسی همچنین بیان کرد: «ایران در شرایط کنونی در وضعیت خوبی به سر می‌برد و از نظر اقتدار جایگاه بسیار خوبی داریم زیرا توانسته‌ایم بدون نیاز به کشورهای همسایه مبادلات خود را داشته باشیم و می‌بینیم که ارتباطات خوبی با کشورهای همسایه و با روسیه و چین برقرار است».

ابراهیمی در آخر درباره انتقادهایی که اصلاح‌طلبان نسبت به توسعه ارتباط با شرق مطرح می‌کنند، گفت: «همین اصلاح‌طلبان که اکنون می‌گویند شعار نه شرقی، نه غربی از سوی دولت پیگیری نمی‌شود، چرا در زمان دولت غربگرای بود، این سخن را مطرح نمی‌کردند؟ اتفاقا دولت اصلا شعار راستین نه شرقی، نه غربی را زیرپا نگذاشته است و ما با هیچ کشوری حتی با کشورهای غربی عناد نداریم و این آنها هستند که دشمنی می‌کنند. نه شرقی، نه غربی یعنی استقلال ما و تمامیت ارضی ما به خطر نیفتد و ما زیر سلطه غرب و شرق نرویم. آیا گسترش ارتباط با کشور روسیه و چین در شرایطی که از سوی غربی‌ها تحریم‌ هستیم، نفی سیاست نه شرقی، نه غربی است؟ مسئولان کنونی از سر تأمین منافع ملی در پی گسترش ارتباط با کشورهای منطقه و کشورهای شرقی هستند و کار کاملا درستی است».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها