چهره هفته؛

حاشیه‌های یک نصیحت انتخاباتی

کد خبر: 1231624

محمدرضا باهنر از مدت ها پیش تلاش می کند گروه های سیاسی را به مشارکت در انتخابات مجلس ترغیب و تشویق کند اما اظهارات اخیر او درباره لزوم آمدن جریان اصلاحات به صحنه رقابت به مذاق نیروهای این جریان سیاسی خوش نیامد و آنها واکنش های تندی به باهنر نشان دادند.

حاشیه‌های یک نصیحت انتخاباتی

گروه سیاسی فردا: محمدرضا باهنر از چهره های اردوگاه اصولگرایی اخیرا تصمیم گیران اردوگاه رقیب را نصیحت کرد که این نصیحت به مذاق اصلاح طلبان خوش نیامد و چهره هایی از اردوگاه اصلاح طلبی به او واکنش تندی دادند.

باهنر دبیر کل جامعه مهندسین گفت :« شنیدم سران ناخلف اصلاح‌طلب که امتحان‌های خوبی هم پس نداده‌اند، اکنون به این نتیجه رسیده‌اند آدم‌هایی را معرفی کنند که مقبول نظام باشند، آدم‌هایی نباشند که شمشیر علیه نظام کشیده باشند، اگر بخواهند در انتخابات حاضر باشند باید این مسیر را بروند. من جبهه اصلاحات را نصیحت می‌کنم که به صندوق رأی بازگردند. حتی برخی از سران این جبهه به این جمع‌بندی هم رسیدند که تنها راه حیات در عرصه سیاسی صندوق رأی است. با لشکر کشی در خیابان و اغتشاش راه به جایی نمی‌برند. خارجی‌های گردن کلفت به جایی نرسیدند و این‌ها هم در این صورت رقیب خود را نظام تعریف کرده و خارج از نظام خواهند بود. در این صورت دیگر باید جوابگوی هسته سخت نظام باشند. اما این که فلان شخص را قبول نداشته باشند اشکال ندارد. داخل نظام به رقابت و ارائه برنامه بپردازند، این که دنبال تحریم باشند خروج از نظام است. هیچ حکومتی با دشمنان خود رودربایستی ندارد و اصلاح طلبان اگر می‌خواهند داخل نظام باشند باید در انتخابات شرکت کنند.»

بعد از این صحبت ها بود که واکنش ها یکی پس از دیگری بیان شدند. شاید نرم ترین نقد مربوط به روزنامه شرق بود که نوشت « آن بخش از جریان اصولگرایی که تمایل به جذب مشارکت دارد، نیاز به حضور اصلاح‌طلبان را درک کرده اما حتی این بخش معتدل در این جریان نیز مانند جریان تندرو به‌خوبی آگاه است حضور رقیب در مرحله نهایی انتخابات به معنای شکست این جریان هم هست و معتقد است می‌تواند با توصیه اما به زبان تهدید خواستار نقشی منفعل و اسمی از این جریان در انتخابات شود تا شاید بخشی از قشر خاکستری وارد عرصه انتخابات شوند که با توجه به تجربه اعتراضات سال گذشته و دو انتخابات قبلی این دیدگاه کمی خوش‌بینانه است».

جلیل رحیمی جهان آبادی نماینده اصلاح طلب مجلس دهم و یازدهم، این دیدگاه باهنر را نوعی شوخی سیاسی تعبیر کرد و در توئیتی نوشت :« خلاصه پیشنهاد باهنر به اصلاح طلبان : شما در انتخابات شرکت کنید،بعد شما را رد صلاحیت کنیم اما شما مردم را تشویق کنید تا مشارکت بالا برود چون مردم به حرف ما پای صندوق نمی آیند، بعد ما اصولگرایان با خودمان رقابت کنیم و پیروز شویم و شما شکست مفتضحانه خود را بپذیرید و از ما تشکر کنید.»

اما واکنش عباس عبدی به حرف های باهنر تندتر بود و در توئیتی نوشت «در کشوری که مردم برای خرید پراید حتی با قیمت نجومی، در صف می‌ایستند، چه بلایی سر انتخابات آورده‌اید که برای رای دادن مردم، کارتان به تهدید کشیده؟ قدری به کیفیت بپردازید.  تهدید اثر عکس دارد، کاش این را می‌فهمیدند. راه دیگری هم هست، برای عدم شرکت زندان و جریمه تعیین کنید.»

در این میان اصلاح طلبانی هم بودند که فراتر واکنش نشان دادن رفتند و حتی خواستار پاسخگویی باهنر شدند؛ به عنوان نمونه جواد امام مدیر عامل بنیاد باران نوشت:« آقای باهنر به کجا چنین شتابان؟! شما باید به جای تهدید، پاسخگو باشید.در شرایطی که حق انتخاب شدن و انتخاب کردن توسط همفکران شما با اهرم نظارت استصوابی و برخلاف اصول مسلم قانون اساسی از مردم سلب شده و اصلاح طلبی نیز جرم محسوب می شود جامعه را چه کسی به سمت تحریم سوق می دهد؟»

البته برخی اصلاح طلبان نیز به باهنر کنایه زدند که چه طور در مقام نصیحت بر می آید که خودش نیز اگر پا به میدان رقابت بگذارد ردصلاحیت می شود. مصطفی فقیهی سردبیر سایت اصلاح طلب انتخاب نوشت :« ( جبهه اصلاحات) در انتخابات که شرکت می‌کنند؛ مثل انتخابات ۱۴۰۰. اما جناب باهنر نمی‌داند که نه تنها در لیست نوانقلابیون و نواصولگرایان جایی ندارد، بلکه احتمال ردصلاحیت خود و دوستانش توسط شورای نگهبان -چه در مجلس و چه ریاست‌جمهوری- بالای ۹۰ درصد است!»

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها