دکه/ بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور

جهان موازی رادیکال‌ها

کد خبر: 1231836

در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

جهان موازی رادیکال‌ها

گروه سیاست سایت فردا - در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

 

فرهیختگان: گزینه‌های ایران در برابر اجرای بند غروب برجام چه خواهد بود؟

روز پنجشنبه نشست دوره‌ای شورای امنیت درباره قطعنامه 2231 در حالی برگزار شد که نماینده اوکراین هم در این جلسه حضور پیدا کرد. در این جلسه ادعاهایی درباره کمک‌های تسلیحاتی ایران به روسیه و یمن مطرح شد که احتمالا با هدف فشار بر ایران و طرح گزینه‌هایی نظیر فعال‌سازی مکانیسم ماشه می‌توند باشد.

روزنامه فرهیختگان در این زمینه نوشته: فارغ از اینکه اروپایی‌ها چه راهی را برای عدم‌اجرای بندهای غروب انتخاب می‌کنند، این اقدام آنها به معنای نقض واضح و آشکار برجام خواهد بود. طبیعی است وقتی قرار نباشد که ایران از معدود مزایای باقی‌مانده برجام بهره‌ای ببرد باز هم میزان پایبندی به تعهدات خود را کاهش خواهد داد. در چنین شرایطی گزینه‌های متنوعی پیش‌روی ایران خواهد بود. اولین مورد از سرگیری فرآیند تحقیق و توسعه سانتریفیوژهای پیشرفته است که بنا بود طبق برجام سال آینده محدودیت‌های مربوط به این مورد برداشته شود. مورد دیگر، ازسرگیری غنی‌سازی اورانیوم در تاسیسات فردو است که ایران براساس برجام تا سال ۲۰۳۱ از آن منع شده بود. همچنین ایران می‌تواند مجددا نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر تاسیسات هسته‌ای کشور را کاهش دهد.

 

فناوری نشاط معنوی/ جلوه متفاوتی از ایران اسلامی و انقلابی

مهدی فضائلی با اشاره به نیاز جامعه به شادی، نشاط و سرگرمی در روزنامه صبح نو نوشت: ما در این زمینه کم‌کاری فراوانی داریم و این تعلل ما و از سویی حتی گاهی زیاده‌روی در عزاداری و خلق دهه‌های بی‌مبنا با فرصت‌طلبی دشمن، موجب شکل‌گیری ذهنیت‌های ناصحیح درباره اسلام شده است! دستیابی به فناوری‌های گوناگون از جمله فناوری‌های فرهنگی، از لوازم دور شدن از نقطه آسیب‌پذیر کنونی و رسیدن به موقعیت خلق فرصت‌های تازه است. این مسأله به‌خصوص وقتی ما در مسیر تمدن‌سازی قدم برداشته‌ایم، اهمیت مضاعف پیدا می‌کند. «فناوری فرهنگی» در سند ملی توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم مصوب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی این‌گونه تعریف شده است. «مجموعه‌ای از روش‌ها، ابزارها و فرایندهای تبدیل دانش و منابع فرهنگی به کالاها و خدمات فرهنگی می‌باشد که ایجادکننده یا منتقل‌کننده ارزش‌های فرهنگی موردنظر فناوران حوزه فرهنگی می‌باشد.» فناوری فرهنگی می‌تواند صنایع فرهنگی و فناوری نرم را نیز پویا نماید و گام‌های بلند، متفاوت و جدیدی را خلق کند.جشنی که در سال گذشته به مناسبت عید بزرگ غدیر در خیابان ولیعصر(عج) تهران برپا شد، به‌رغم کاستی‌هایی که داشت (از جمله ایجاد مزاحمت یا سختی برای مردمی که حتی در مراسم شرکت کرده بودند)، نمونه بزرگی برای رسیدن به فناوری فرهنگی بود. گام ارزشمند سال گذشته که مهر تأیید رهبر فرزانه انقلاب را هم دریافت کرد، امسال گسترده‌تر، پیشرفته‌تر و جذاب‌تر از سال قبل شکل گرفت و نشان داد اولا چه فرصت‌های طلایی در این بُعد از اسلام انقلابی نهفته است و ثانیا جامعه ما حتی آن‌هایی که بعضا ظواهر دینی را متأسفانه رعایت نمی‌کنند، چقدر به این مراسم دینی اقبال دارند و ثالثا بخش‌های مردمی و ... غیرمردمی مستعد و توانمند در برپایی مراسم سوگواری و عزا، اگر قرار باشد در این زمینه هم وارد شوند، بااستعداد و پرظرفیت هستند. جشن 10 کیلومتری غدیر در تهران به‌علاوه جشن‌های باشکوه دیگری که در سرتاسر ایران عزیز برپا شد، جلوه متفاوتی از ایران اسلامی و انقلابی را به نمایش گذاشت، جلوه‌ای که بدون تردید، دوستان انقلاب را در سراسر جهان خشنود و دشمنان را دلخور و افسرده می‌کند و اهل نظر و تعمق را به اندیشه وامی‌دارد. این همان جامعه‌ای است که کمتر از دو هفته دیگر سیاه‌پوش می‌شود و بزرگ‌ترین و محزون‌ترین عزاداری‌ها را برای حضرت اباعبدالله‌ الحسین (ع) برپا می‌سازد. غم، شادی، سرور، حزن، انقباض و انبساط روحی نیاز طبیعی بشر است و تأمین این نیاز وقتی با معنویت همراه می‌شود، انسان را رشد داده و به کمال خود نزدیک می‌کند؛ همان‌گونه که پاسخ‌های انحرافی به آن و تلفیقش با وسوسه‌های شیطانی و غرایز نفسانی، او را به بیراهه، انحراف و نهایتا سقوط و انحطاط می‌کشاند. در هر حال، در آغاز راهی طولانی برای دستیابی به فناوری فرهنگی در مقیاس جهانی و تمدنی هستیم، ولی خوشبختانه این حرکت شروع شده است.

 

جوان: حجاریان جبهه اصلاحات را دو شقه می‌کند؟

پدر فاصله چند ماه مانده به انتخابات مجلس صدای تحریم‌‌طلبان در معادلات درونی اصلاح‌طلبان روزبه‌روز تقویت می‌شود به‌گونه‌ای که در برخی موارد افرادی که نظر دیگری دارند ترجیح می‌دهند برای پرهیز از تحت فشار قرار گرفتن در برابر آنها سکوت کنند‌.

روزنامه جوان در این خصوص نوشته: تندروی‌های امثال حجاریان در گذشته، باعث شده تا بار‌ها اصلاح‌طلبان رادیکال، بی منطق و حامی اردوکشی‌های خیابانی خشن شناخته شوند. او سال‌هاست از انتخابات عبور کرده و آن را بی ثمر می‌داند. حالا هم با پیشنهادی بازگشته که نشان می‌دهد باز هم از مسیر تندروی دنبال کار سیاسی است. شنیده‌ها حاکی از یک دوقطبی در میان اصلاح‌طلبان نسبت به این سخنان حجاریان است و تأکید او بر ضرورت برکناری آیت‌الله رئیسی به عنوان شرط حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات باعث بروز اختلافات و انتقاداتی در درون جبهه اصلاحات شده است. گرچه اصلاح‌طلبان ساختاری و تحول‌گرایان از پیشنهاد حجاریان استقبال و آن را در راستای معنادار ساختن انتخابات تعریف می‌کنند، اما طیف اصلاح‌طلبان تکنوکرات با انتقاد از حجاریان بیان این مطالب را در راستای رادیکال شدن فضا و به ضرر جریان اصلاحات دانسته و تأکید می‌کنند تجربه تاریخی به جریان اصلاحات ثابت کرده هر وقت این جریان رادیکال شده توفیقات آن نیز کمتر بوده است.

 

صبح نو: در جهان موازی رادیکال‌های پایداری چه خبر است؟/ بالاخره موافق سیاست خارجی دولتید یا مخالفش؟

رادیکال‌های نزدیک به جبهه پایداری در همپوشانی با اصلاح‌طلبان مشغول حمله به جریان اصیل اصولگرایی و نواصولگرایان هستند.

روزنامه صبح نو در این ارتباط نوشته: عضویت ایران در سازمان شانگهای، بهانه‌ای دوباره به دست رادیکال‌های پایداری داد تا با آسمان و ریسمان‌کردن، مشی رسانه‌ای «صبح نو» را زیر سوال برده و مدعی شوند که این روزنامه در قبال عضویت ایران، بی‌تفاوت بوده است. این ادعای شاذ و بی‌اساس در حالی است که با مرور صفحات اول روزنامه طی ماه‌های اخیر، ناظر منصف، متوجه حساسیت این جریده نه تنها نسبت به اقدام های دولت در زمینه سیاست خارجی، بلکه متوجه نگرش «صبح نو» به کنشگری جناب رئیس‌جمهوری در حوزه‌های عمرانی و زیرساختی نیز می‌شود. اما جهان موازی رادیکال‌های پایداری، چگونه است و چرا ایشان به فانتزی‌گرایی و خیال‌بافی علاقه دارند؟ رجانیوز در حالی خود را انقلابی می‌پندارد و «صبح نو» را متهم می‌‌کند که یک سال و چند ماه پیش، نویسنده‌ای در این سایت، شدیدترین طعنه‌ها را به مرجعیت عالی‌مقام مرحوم حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی، روانه داشت و آن مرحوم را به بی‌بصیرتی و «تقلید سیاسی از نیروهای سکولار» متهم کرد. نکته جالب توجه اینکه بهانه رجانیوز برای حمله کلامی به آیت‌الله صافی، سخن آن مرحوم در دیدار محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس بود که بر آشتی با بسیاری از کشورها تأکید کردند. شاید اگر آن فرمایشات در دیدار دیگری بود، رجانیوز فرصت حمله پیدا نمی‌کرد. سخنان آیت‌الله صافی در شرایطی بیان شدند که ایران با عربستان و تعدادی دیگر از کشورهای عربی منطقه، در تعامل نبود و حمله رجانیوز علیه آن مرجع بزرگ، نشان می‌داد که این ‌رسانه با سیاست خارجی تعامل گرا، از اساس مخالف بوده است. اکنون که دولت رئیسی به این سیاست روی آورده، موضع رجانیوز چیست؟ اگر موافق است، چرا دو سال پیش، به آیت‌الله حمله کرد و اگر مخالف است چرا الان، در موضوعاتی مثل تفاهم با سعودی یا مذاکرات برجامی صدایی از او در نمی‌آید و سکوت کرده است. گویا رجانیوز به نمایندگی از اصولگرایان رادیکال، با حمله به نو اصولگرایان، به دنبال ایجاد رقابت درون جبهه انقلاب است؛ شبیه سلوک قبلی آن‌ها در اکثر انتخابات‌ها. رجانیوز و دسته یاران، بزرگ‌ترین اپوزیسیون دولت سیزدهم به حساب می‌آیند که در تمام دو سال قبل، کاری جز تلاش برای مصادره دولت به نفع خود صورت نداده‌اند و سعی در حذف لقیه جریان‌ها و طیف‌های اصول‌گرا داشته‌اند.

 

جوان عنوان کرد: ادبیات شاذ سخنگوی دولت روحانی درباره زندگی ایرانیان

علی ربیعی، وزیر کار و سخنگوی دولت روحانی گفته: خیلی متأسفم عده‌ای کوتاه‌بینانه می‌گفتند برجام بشکه نفت است. برجام نه کاغذپاره بود و نه بشکه نفت. برجام یعنی زندگی مثل آدمیزاد، برجام یعنی حد فاصل امید به آینده. امید به تحول و سرمایه‌گذاری، امید به توریسم.

روزنامه جوان در واکنش به این اظهارات نوشته: ادبیات ربیعی در مورد برجام توهین‌آمیز است که برجام را زندگی آدمیزادی توصیف می‌کند و یعنی بدون برجام، زندگی ایرانی‌ها زندگی مثل آدمیزاد نبوده و نیست! البته این ادبیات شاذ و توهین‌آمیز از سوی روحانی و دولتمردانش در مدح برجام و تخطئه منتقدان برجام اتفاق جدیدی نیست و از همان زمان مذاکرات برای به نتیجه رسیدن برجام شروع شد و تمام هم نمی‌شود! آن‌ها مثل آدمیزاد زندگی کردن را زندگی کردن در سایه کدخدا می‌دانستند و لاغیر! در زمانی که حسن روحانی رئیس‌جمهور بود، به دفعات منتقدان برجام از سوی روحانی و دولتمردانش مورد ناسزاگویی قرار گرفتند. از جمله به این موارد می‌توان اشاره کرد: کم‌سواد، عده معدودی که از جایی خاص تغذیه می‌شوند، هوچی‌باز، اقلیت تندرو، هراسان، ترسو، بروند به جهنم، بزدل سیاسی، کاسب تحریم، دلال تحریم، افراطی، کودک، دروغگو، فحاش و هم‌صدا با اسرائیل، بنابراین عجیب نیست که همان توهین‌ها و فرافکنی‌ها همچنان ادامه داشته باشد.

 

کیهان: دوران فرامدرن به سر آمده و غرب در مهلکه افتاده است

حضور گسترده مردم در مهمانی غدیر صحنه‌ای دیگر از ارادت خالصانه به حضرت امیرالمومنین علیه‌السلام را رقم زد.

روزنامه کیهان با اشاره به این رویداد نوشته: دوران فرامدرن به سر آمده و غرب در مهلکه افتاده است. مثلاً وقتی که جهان بی‌خبر از خدای غرب، سه قرن است که فرانسه را به ‌اشتباه، مهد قانون و دموکراسی و جمهوری می‌داند و وضعیت امروزش را می‌بیند که رئیس‌جمهورش را « غرق شده» می‌نامند، نمی‌تواند تحلیل درستی از حقایق و وقایع داشته باشد و نمی‌تواند کاخ آرزوهایش را در حال فروریختن ببیند؛ همان‌گونه که بسیاری وقتی خود را در محاصره امواج دریا یا شعله‌های آتش می‌بینند و راه فراری نمی‌یابند، از ترس مرگ، خودکشی می‌کنند. وقتی تمام عالم و تکنولوژی و تمدن و حتی انتهای تاریخ را در آمریکا خلاصه کردند و امروزه می‌بینند، شیشه عمر این بهشت شدّاد بین ترامپ بی‌شخصیت و بایدن بی‌هوش و حواس دست به دست می‌شود، حق دارند آتش بگیرند و شعله آن را به قرآنی برسانند که خط به خط زوال طاغوت‌ها را نوشته و حقایق را به صاحب این بدن سرطان گرفته، گفته است. ‌ای کاش بزرگانی داشتند که به آنها حالی می‌کرد، تا عبرت بگیرند که وقتی جنگ و تحریم تحمیلی چهل و چهار ساله انقلاب اسلامی ایران آن را ابرقدرت کرد و وقتی سناریوی حمله به برج‌های دوقلو، قرآن را پرفروش‌ترین کتاب آمریکا کرد و محاصره غزه، آن را قوی‌تر نمود و...‌، هتک احترام قرآن هم چهره وحشی و نافهم مدعیان دروغین آزادی بیان در اروپا و آمریکا را عیان می‌کند و حکومت‌های دروغگو را رسوای عالم و عبرت تاریخ می‌کند، روز ما نزدیک است.

 

گزارش روزنامه خراسان از تخلف هزار نفری در کنکور1401

با وجود مباحث گوناگونی که درباره تخلف و تقلب در آزمون‌های سراسری طی سالیان مختلف صورت گرفته اما همچنان پرونده این موضوعات باز است.

روزنامه خراسان در این باره نوشته: گفته می‌شود، تخلف حدود هزار نفر در کنکور1401 محرز است که آن‌ها اکنون به عنوان دانشجو در دانشگاه‌ها مشغول تحصیل هستند. پژمانفر رئیس کمیسیون اصل90 می گوید:« در رشته تجربی تخلف صورت گرفته و مسئولان سازمان سنجش این مسئله را پذیرفته‌اند» طبق ماده ۱۱ قانون رسیدگی به تخلفات آزمون‌های سراسری با تأیید هیئت‌های رسیدگی به تخلفات در آزمون‌ها، از داوطلب از یک یا چند درس عمومی و اختصاصی امتحان مجدد به عمل می‌آید. اما بر اساس استفساریه این قانون، سازمان سنجش نمی‌تواند دانشجویان مشغول به تحصیل یا ثبت نامی را به آزمون مجدد دعوت کند و آن‌ها را از ادامه تحصیل بازدارد. در واقع ما در پی این پرونده با دو موضوع مواجهیم؛ یک: عدم توانایی در برگزاری کنکور کاملا سالم؛ و دوم: عدم امکان برخورد با داوطلب متخلف. حالا با این تفاصیل، جامعه چگونه باید بپذیرد نه آن تعداد هولناک که حتی یک نفر با تقلب از این آزمون به سلامت گذر کرده، فردا به کار سلامت مردم بپردازد؟

 

 

 

 

 
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها