دکه/ بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور

انتخابات ترکیه، مشارکت و اصلاح طلبان

کد خبر: 1221445

در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

انتخابات ترکیه، مشارکت و اصلاح طلبان

گروه سیاست سایت فردا - در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

 

جوان: اصلاح‌طلبان با مشارکت انتخاباتی مردم چه‌ها که نکردند!

اصلاح‌طلبان به گونه‌ای حسرت‌آمیز انتخابات ترکیه را دنبال می‌کنند که گویی در ایران هیچ‌گاه در انتخاباتی کاندیدا نشده، امکان رأی نداشته و یا از طریق انتخابات به مناصب مختلف نرسیدند.

روزنامه جوان در این زمینه نوشته: اصلاح‌طلبان در سی‌و‌چند سال گذشته هر انتخاباتی را در ایران به لجن پساانتخابات کشاندند، چه آنگاه که شکست خوردند و چه حتی وقتی که پیروز شدند! دوم خرداد را که پیروز شدند، در خام‌ترین پنداشت سیاسی تاریخ ایران، پیروزی ۲۰ میلیونی جمهوریت بر اسلامیت ۸ میلیونی نامیدند و در انتخابات ۸۸ که شکست خوردند، برخلاف باور خود که در جلسات خصوصی بر زبان می‌آوردند، بر طبل تقلب کوبیدند تا به اذعان تحلیلگران غربی بهترین فرصت و بهانه در دست اوباما برای اعمال گسترده‌ترین تحریم‌های تاریخ علیه ملت ایران باشد. اصلاح‌طلبان با مشارکت مردم چه کردند که حالا حسرت مشارکت همسایه را می‌خورند! در ۱۴۰۰ از نامزد اصلاح‌طلبان حمایت کردند. خاتمی و دیگران بیانیه دادند و از مردم خواستند به او رأی بدهند، اما وقتی رأی نیاوردند، انتخابات را مهندسی‌شده و تنظیم‌گرایانه رشک‌بردن اصلاح‌طلبان بر انتخابات ترکیه، دل‌به‌هم‌زن است!

 

کیهان:‌ برجام مرده، 1402 شباهتی به سال 94 ندارد

در دو سال اخیر، هراز گاهی اخبار پراکنده‌ای از دور و نزدیک شدن طرفین مذاکرات به توافق منتشر شده و در این بین رسانه‌ها و کارشناسان هر یک با رویکرد خود به سرنوشت برجام واکنش نشان داده‌اند.

روزنامه کیهان در این خصوص نوشته: ما با برجام صنعت هسته‌ای خود را سال‌ها به عقب برگرداندیم و با فروش نفت بدون دسترسی کامل به پول‌های حاصل از آن، بازار انرژی را به نفع غرب به آرامش رساندیم اما آنها حتی از سوخت‌رسانی به هواپیمای رئیس‌جمهور و وزیر خارجه وقت ایران خودداری کردند. «مرگ برجام» حالا شاید تنها نقطه توافق ایران و آمریکا باشد و هر مواجهه جدید دیگری میان دو کشور از همین نقطه آغاز خواهد شد. سال ۱۴۰۲ هیچ شباهتی به سال ۱۳۹۴ که در آن توافق به امضا رسید، ندارد. برجام مُرد اما منطق برجام هنوز زنده است. این منطق معیوب همان سیاست اعمال فشار به ایران و مذاکره برای امتیازگیری از ایران است؛ دست‌کاری در بازار ارز ایران در زمستان 1401 مثل موارد گذشته با همین منطق انجام شد. موج جدید فشار نیز با توجه به نمادین بودن تحریم‌های سازمان ملل در مقابل تحریم‌های حداکثری آمریکا تأثیر بسزایی در مؤلفه‌های اقتصادی ایران ندارد و بیشتر از منظر اثر روانی‌اش تهدید محسوب می‌شود. یکی از چالش‌های دستگاه دیپلماسی کشور در مقطع کنونی اعلام مرگ منطق برجام در عمل است. چالشی که پس از 8 سال انفعال و نهادینه کردن این منطق توسط دستگاه سیاست خارجی دولت تدبیرو امید(!) در طرف‌های غربی؛ اگرچه پیچیده و دشوار به نظر می‌رسد اما کاملا انجام شدنی است.

 

جام جم مطرح کرد: مخاطرات پوپولیست برای همه‌پرسی‌ها

حسن روحانی و شماری از اصلاح‌طلبان از ابتدای امسال با هدف جلب توجهات و گرم کردن برای ایجاد دوقطبی انتخاباتی با طرح موضوع رفراندوم، این شیوه را حل‌المسائل کشور معرفی کردند. بسیاری این دیدگاه را سطحی‌نگرانه و صرفا بازی سیاسی قلمداد کردند تا دلواپسی برای حل مسائل کشور.

روزنامه جام جم در این ارتباط نوشته: لازمه برگزاری «همه‌پرسی خوب»، همه‌پرسی‌پذیر بودن موضوع، شفافیت، آزادی بیان، سطح ادراک عمومی بالا نسبت به یک موضوع، نظارت‌پذیری اساسی و قضایی است. مهم‌ترین خطر همه‌پرسی، اثر ناموجه بر انتخاب مردم توسط رسانه‌ها، اینفلوئنسرها، پروپاگاندا، ورود لابی‌های قدرت و ثروت، خرید و فروش آراء، انتخاب غیرکارشناسی، پیچیدگی مسائل و پاسخ‌های هیجانی و بسیط است. به نحوی که احتمال پشیمانی مردم از تصمیم‌شان زیاد و از طرفی چون انتخاب مستقیم آنها بوده، کیفیت دموکراسی را در آن نظام سیاسی، به‌شدت تضعیف می‌کند. جرجینا، استاد دانشگاه گلاسگو و بنوآ پیله، استاد دانشگاه بروکسل در مقاله‌ای‌(۲۰۲۱) تحت عنوان «آیا احزاب پوپولیست از همه‌پرسی حمایت می‌کنند؟ تحلیل مقایسه‌‌ای اعلامیه‌های انتخاباتی اروپایی» با یک تحقیق میدانی در وعده‌های انتخاباتی ۱۸۷ حزب اروپایی از ۱۹۹۴ تا ۲۰۱۸ در ۲۷ کشور عضو اتحادیه، مدعی شده‌اند که احزاب پوپولیست به نحو لجام‌گسیخته‌ای از وعده همه‌پرسی استفاده کرده‌اند. همه‌پرسی مسائل پیچیده را به سوالات خام، «آری- خیر» فروکاسته و موجب پشیمانی مردم می‌شود.

 

کیهان: انتخابات ترکیه، مدعیان اصلاحات را از خجالت آب کرده است

این روزها اصلاح‌طلبان در شبکه‌های اجتماعی با طعنه و کنایه نسبت به مسائل داخلی کشور درباره انتخابات ترکیه موضع می‌گیرند.

روزنامه کیهان در واکنش به این نوع اظهارنظرها نوشته: انتخابات ترکیه که این روزها بدون ادعای تقلب و آشوبگری به دور دوم رفت، مدعیان اصلاحات را در مقام آشوب‌طلبان نیابتی علیه رأی مردم در سال 88 شرمنده کرد. مدعیان اصلاحات مدل ترکیه اردوغانی را الگوی توسعه و دموکراسی خود می‌دانستند و ضمن ستایش اسلامگرایی دولت سکولار اردوغان، آن را در مقابل جمهوری اسلامی قرار می‌دادند، می‌گفتند ترکیه ضمن جدا کردن دین از سیاست، پیشرفت کرده است اما به رغم اعتماد دولت اردوغان به غرب و آمریکا و بیگاری دادن به ناتو و آمریکا در جنگ‌افروزی‌های آنها، نه ترکیه عضو اتحادیه اروپا شد و نه رونق اقتصادی برای این کشور به بار آمد و نه غرب خود را از کودتا علیه اردوغان بازداشت. آشوب‌‌طلبان نیابتی مدعی اصلاحات در سال 88 خواستند نظام اسلامی را درهم شکسته و سرنگون کنند اما ملت بزرگ و با بصیرت ایران اسلامی که همیشه عزّت را بر ذلّت ترجیح داده است، در روز نهم دی ماه 88 علیه آنان خروشید و عمق ایمان، آگاهی و وفاداری خود به انقلاب اسلامی و ولایت فقیه را نشان داد. انتخابات ترکیه که این روزها بدون ادعای تقلب و آشوبگری به دور دوم رفت، مدعیان اصلاحات را از خجالت آب کرده است.

 

رسالت: در باغ اجاره و مستأجران نیستید!

به‌رغم تمام اظهارات و وعده‌هایی که تاکنون برای بازار مسکن مطرح شده اما فشار بر مردم در این حوزه کماکان ادامه دارد و دلشوره دست از سر خریداران و به‌ویژه مستاجران برنمی‌دارد.

روزنامه رسالت در این باره نوشته: پیش‌تر تنها در برخی از ماه‌های سال افزایش قیمت در بازار مسکن و اجاره‌بها اعمال می‌شد اما حال می‌بینیم که در تمامی ماه‌های سال، بازار خرید، فروش و اجاره سیر صعودی در قیمت دارد. دولت برای مدیریت این بازار نابسامان مصوب کرده که در هرسال صاحب ملک تنها مجاز به افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی اجاره بها‌ست اما فارغ از اینکه هیچ نظارتی بر شیوه این اعمال افزایش قیمت وجود ندارد و در بیش‌تر موارد صاحبان ملک آن‌طور که دلخواه خودشان است، قیمت اجاره بها را تعیین می‌کنند. متاسفانه تعداد افرادی که درصدد خانه های استیجاری می‌باشند، نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرده و حال‌ بهار ۱۴۰۲ را نیز تحت الشعاع قرار داده است. آگاهان این عرصه براین باورند که گرانی‌ها تابع تورم است و تا مادامی که تورم کنترل نشود این روند افزایش اجاره بها و افزایش قیمت‌ها ادامه خواهد داشت و با راه اندازی سامانه‌ها هیچ کنترل قیمتی رخ نخواهد داد.

 

جوان عنوان کرد: سرگردانی غرب در احیای توافق هسته‌ای

روزی می‌گویند احیای برجام ناممکن شده و روزی دیگر از پیشرفت‌هایی در مذاکرات سخن می‌گویند. این دست از اخبار به تدریج در حال بلااثر شدن هستند و همچون عاداتی روزمره به سبک گفتاری مقامات غربی در قبال توافق تبدیل شده است.

روزنامه جوان در این زمینه نوشته: واشنگتن به ویژه طی شش ماه گذشته سعی کرده خود را به احیای برجام و هموار شدن مسیر دیپلماسی با ایران بی‌میل نشان دهد، با این حال اعمال فشار سناتور‌های منتقد دولت جو بایدن کار را به جایی رساند که رئیس‌جمهور جلسه‌ای محرمانه را با حضور چهره‌های امنیتی و نظامی با دستور کار ایران برنامه‌ریزی کند و خبر این جلسه رسانه‌ای شود. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جهت این ظاهرسازی امریکایی‌ها و بدون اینکه به نقش آن‌ها در شکل‌گیری وضعیت کنونی اشاره داشته باشد، احتمال احیای برجام را بدون همکاری ایران کم و حتی صفر دانسته است. در کنار سیاست دوگانه امریکا و آشفتگی در اردوگاه غرب، رافائل گروسی که گاه و بیگاه صدای گویای امریکا و اروپاست، از هیچ فرصتی برای انداختن توپ به زمین ایران کوتاهی نمی‌کند.

 

 

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها