همشهری آنلاین / عضو کمیسیون فرهنگی: بخاطر بی حجاب ها برخی ما را نفرین می کنند

کد خبر: 1231867

سیدرضا تقوی به همشهری آنلاین گفت: نمی‌توان همه بی‌حجاب‌ها را که زندان انداخت. امیدواریم لایحه با جامعیت خود نظر این افراد را به‌صورت نسبی تامین کند و پاسخگوی برخی مسائل در حجاب و عفاف باشد.

همشهری آنلاین / عضو کمیسیون فرهنگی: بخاطر بی حجاب ها برخی ما را نفرین می کنند

 

«فردا» - موضوع الزام به حجاب با وجود برخی ماده تبصره‌های سال‌ها قبل‌تر مجلس همچون قانون مجازات اسلامی یا مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، این‌بار به‌صورت یک لایحه مستقل در دستور کار مشترک دولت و مجلس قرار گرفته است. تجمعات خیابانی تابستان و پاییز سال گذشته در ارتباط با گشت ارشاد، نهادها و مراجع حاکمیتی را به صرافت بازنگری در سیاست‌های مرتبط با موضوع حجاب انداخته است و این موضوع در قالب برخی طرح‌های پیشنهادی نمایندگان مجلس نیز مطرح بود..

در نهایت با هماهنگی دولت و مجلس این موضوع در قالب لایحه به مجلس ارسال شده است. فشارهای و نامه‌نگاری‌های متعددی نیز از سوی برخی قشرهای جامعه برای تعیین تکلیف هرچه زودتر این لایحه صورت گرفته است.

 

گفت وگوی همشهری آنلاین با سیدرضا تقوی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس درباره آخرین وضعیت لایحه حجاب و عفاف را بخوانید.

دیدگاه شما نسبت به لایحه ارسالی دولت درباره حجاب و عفاف و انتقادات مطرح شده نسبت به آن چیست؟

لایحه هنوز در حال بحث و رسیدگی است. منتقدان چه دیدگاهی دارند که مطرح کنند؟ لایحه هنوز به جمع‌بندی نرسیده است که بخواهیم درباره آن نظر دهیم.

پس چرا مخالفت‌های کلی با آن صورت می‌گیرد؟

اعتراضات منتقدان وقتی هنوز لایحه به جایی نرسیده است چه معنایی دارد؟ این درست نیست درباره لایحه‌ای که هنوز در حال رسیدگی است بگوییم اینجا یا آنجایش باید اصلاح شود. اعضای کمیسیون‌های مربوط در جلسات نشسته‌اند و دارند بحث می‌کنند. هنوز نه به بار است و نه به دار برخی علم مخالفت دست گرفته‌اند. هر موقع به جمع‌بندی رسیدیم، آن وقت می‌توان گفت که نظرتان درباره لایحه تصویب شده چیست.

نامه‌هایی که درباره حجاب و عفاف به رئیس مجلس نوشته شده یا تجمع‌های اعتراضی که جلوی مجلس صورت گرفت، برای چیست؟

این حرف‌ها بی‌ربط است. هنوز چیزی وجود ندارد. ۲ برگه کاغذ به مجلس داده‌اند که به این رسیدگی کنید. چرا بی‌حساب و کتاب این کارها را می‌کنند. هنوز چیزی وجود ندارد که این حرف‌ها را می‌زنند. البته اینهایی که بیرون مجلس تجمع می‌گذارند دلشان برای عفاف و حجاب می‌سوزد و با مساله بیگانه نیستند، ولی هنوز چیزی وجود ندارد که بخواهند روی آن اظهارنظر کنند.

 لایحه حجاب و عفاف در مجلس در چه مرحله‌ای از رسیدگی قرار دارد؟

کمیسیون اصلی رسیدگی‌کننده به لایحه کمیسیون قضایی است و کمیسیون فرعی آن هم کمیسیون فرهنگی است که دارند به لایحه رسیدگی می‌کنند. اگر لایحه به جایی رسید، اعلام می‌کنیم. منتقدان علیه چه چیزی و چه کسی دارند اعتراض می‌کنند؟ برای چه باید جلوی مجلس بیایند یا به ما فشار بیاورند؟ قوه قضاییه یک لایحه نوشته و به دولت داده؛ دولت هم لایحه را به مجلس ارسال کرده است. مجلس باید در کمیسیون‌های مختلف به لایحه رسیدگی کند؛ وقتی کلیاتش بررسی و تصویب شد و جزئیاتش زیرورو شد و آن چیزهایی که باید حذف شود، حذف شد و آن چیزهایی که باید اضافه شود، اضافه شد، آن وقت لایحه به صحن علنی مجلس می‌آید؛ موافق و مخالف درباره آن صحبت می‌کنند و آن وقت می‌توان درباره‌اش اظهارنظر کرد.

مخالفان و منتقدان لایحه اگر پیشنهاد و انتقادی دارند، به‌صورت مکتوب همان جلوی مجلس به نگهبانی تحویل بدهند و بگویند این را تحویل کمیسیون قضایی و فرهنگی دهید تا نمایندگان این پیشنهادها را ببینند و از آنها استفاده کنند. منتقدان حتما لایحه را خوانده‌اند؛ اگر پیشنهادی برای بهتر شدن لایحه دارند، ارائه کنند.

تماس‌ها و پیامک‌های انتقادی یا احیانا تهدیدآمیز نیز برای نمایندگان ارسال می‌شود؟

تا دلتان بخواهد پیامک ارسال می‌شود. روزی ۵۰ تا ۱۰۰ پیامک ارسال می‌شود. برخی روزها حتی ۲۰۰ پیامک نیز از سراسر کشور ارسال می‌شود.

محتوای این پیامک‌ها چیست؟

در این پیامک‌ها می‌نویسند که ما خون داده‌ایم و پا روی خون شهدا نگذارید؛ می‌نویسند شهدا برای ارزش‌های اسلامی به شهادت رسیدند، شما نمایندگان مراقب باشید ارزش‌های اسلامی را قربانی نکنید. در یک پیامک آمده است که اگر این لایحه به این شکلی که الآن مطرح شده، تصویب شود، ما دیگر در آینده به شما رای نمی‌دهیم. نمی دانم اصلا این چه حرف‌هایی است که برخی می‌گویند؟

 برآوردی دارید که این پیامک‌ها از سوی چه طیفی ارسال می‌شوند؟

تعدادی از اینها از خانواده شهدا هستند و عده دیگری از آنها بچه‌های حزب‌اللهی هستند؛ بچه‌هایی هستند که دلشان برای اسلام و انقلاب می‌سوزد. اینها خوب است ولی چیزی که هنوز نه به بار است و نه به دار، چرا باید مورد هجمه قرار گیرد؟ البته برخی‌ها در پیامک‌ها نفرین هم می‌کنند که خدا از شما نگذرد؛ بچه‌های ما رفتند شهید شدند و شما دارید در مجلس پای روی خون آنها می‌گذارید. ما چه کار کرده‌ایم؟ هنوز که کسی تصمیمی نگرفته است!

منتقدان بحث جریمه را ناکافی می‌دانند؟ بر چه چیزی اصرار دارند؟

نمی‌توان همه بی‌حجاب‌ها را که زندان انداخت. امیدواریم لایحه با جامعیت خود نظر این افراد را به‌صورت نسبی تامین کند و پاسخگوی برخی مسائل در حجاب و عفاف باشد.

پس شما فشارها را درست نمی‌دانید و معتقدید بررسی لایحه به مجلس یازدهم می‌رسد؟

من به این بخش از جامعه نگران حجاب می‌گویم جای فشار و طرح این‌گونه مسائل یا تجمع جلوی مجلس، این بزرگواران که حتما غیرت دینی دارند، پیشنهادات‌شان را مکتوب کنند و به کمیسیون قضایی و فرهنگی مجلس تحویل دهند. الآن موقع رسیدگی به لایحه است و به دغدغه‌مندان می‌گویم پیشنهاداتشان را نهایت تا یک هفته آینده تحویل مجلس دهند.

 چطور به مجلس منتقل کنند؟

مکتوب کنند و با دبیر کمیسیون قضایی و فرهنگی مجلس صحبت کنند. پیام‌شان را از طریق شبکه‌های اجتماعی نیز می‌توانند منتقل کنند. خیلی از نهادها و ارگان‌ها پیشنهادات خودشان را ارائه داده‌اند و طرح داده‌اند. ستاد امر به معروف طرح داده است. مرکز پژوهش‌های مجلس نظرات خودش را داده است و برخی ارگان‌های دیگر نیز نظرات خودشان را داده‌اند. اینها مورد بحث قرار می‌گیرد.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها