حداد عادل: غرب روزبه‌روز مشروعیت و وجاهت خودش را از دست می‌دهد

کد خبر: 1234433

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اسلام به عنوان یک قدرت سیاسی در جهان در حال فعالیت است و قد می‌کشد و بالندگی پیدا کرده و غرب هم احساس خطر کرده از رشد اندیشه سیاسی اسلام در جهان و خود غربی‌ها هم اسمش را می‌گذارند افراطی‌گری و با برچسب‌های تروریسم و این گونه واژه ها سعی می‌کنند چهره اسلام را مخدوش کنند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اسلام به عنوان یک قدرت سیاسی در جهان در حال فعالیت است و قد می‌کشد و بالندگی پیدا کرده و غرب هم احساس خطر کرده از رشد اندیشه سیاسی اسلام در جهان و خود غربی‌ها هم اسمش را می‌گذارند افراطی‌گری و با برچسب‌های تروریسم و این گونه واژه ها سعی می‌کنند چهره اسلام را مخدوش کنند

غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به هتک حرمت مجدد به قرآن در کشور سوئد گفت: ما این اقدام را محکوم و از این رفتارهای سخیف غربی‌ها ابراز انزجار می‌کنیم و انتظارمان هم از وزارت امور خارجه، دولت و مجلس این است که واکنش‌های درخور این اقدام موهن را انجام دهند.

وی افزود:  فراتر از این تصمیمات موردی یا موقعی، خوب است که فکر کنیم که چرا این اتفاقات در غرب رخ می‌دهد؟  اگر قرار است که به طورکلی دین و کتاب‌های آسمانی نفی بشود، و غرب بنایش این است، چرا از میان این همه مورد مشابه سراغ قرآن آمدند؟ چرا در سال‌های اخیر همه ماشین تبلیغاتی دنیای غرب متمرکز شده روی پیامبر اسلام و قرآن!

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه خاطرنشان کرد: جواب این سؤال این است که اسلام به عنوان یک قدرت سیاسی در جهان در حال فعالیت است و قد می‌کشد و بالندگی پیدا کرده و غرب هم احساس خطر کرده از رشد اندیشه سیاسی اسلام در جهان و خود غربی‌ها هم اسمش را می‌گذارند افراطی‌گری و با برچسب‌های تروریسم و این گونه واژه ها سعی می‌کنند چهره اسلام را مخدوش کنند، ولی علت اصلی این بغض و کینه‌ای که نشان می‌دهند و این اهانت‌هایی که انجام می‌دهند این واقعیت است.

وی در ادامه گفت: دنیای غرب در مقایسه با صد سال پیش وجاهت خود را در کل جهان به ویژه جهان اسلام از دست داده است؛ یعنی صد سال پیش روشنفکران آن دوره و تحصیلکرده‌های علم جدید، یک خوشبینی مطلقی به تمدن غرب داشتند، حتی آدم‌های متدین فکر می‌کردند که برای اصلاح دین باید روش‌های غربی را اقتباس کنند و فکر می کردند که غربی‌ها راه درست زندگی سعادتمندانه را کشف کرده‌اند و این تصور صد سال پیش بود.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی خاطرنشان کرد: امروز روزبه‌روز غرب مشروعیت و وجاهت خودش را از دست می‌دهد؛ یعنی تصویر منطقی غرب در اذهان غیرغربی‌ها درحال فروپاشی است. مثلا در همین قضیه اهانت به قرآن، شما می‌بینید که این موضوع با همه ادعاهای خود غربی‌ها مغایرت دارد.

حداد عادل با اشاره به رفتارهای دوگانه غربی ها تصریح کرد: غربی‌ها ادعا می‌کنند که ما تنوع فرهنگی را در جهان به عنوان یک واقعیت می‌پذیریم. اصلا اعتراف به تکثر فرهنگی یکی از مبانی سازمان یونسکو است و مصوبات فراوان در این باره دارند که فرهنگ‌ها را احترام کنند و حرمت نگه دارند ولو اینکه فرهنگ‌ها با یکدیگر متفاوت باشند و این را بخشی از حقوق بشر می‌دانند. ولی شما می‌بینید همین دنیای غرب به عقاید یک ونیم میلیارد مسلمان در دنیا اهانت می‌کند و کشورهای غربی هم سکوت می‌کنند و یا پشتیبانی می‌کنند.

وی در ادامه گفت: از این نوع اتفاقات هر روز در حال رخ دادن است، در واقع تصویری که از غرب هست یک سازگاری منطقی بین نظر و عمل و صدر و ذیل افکار و عملشان وجود ندارد و دیده نمی‌شود و این یک دستگاه یکپارچه، سازگار و منطقی نیست و این نکته به نظر بنده خیلی مهم است.

حداد عادل در پایان گفت: واکنش دولت ما هم واکنش خوب و به موقعی بود و این حداقل انتظاری بود که ملت از دولت داشتند و تصور می‌کنم تلاش وزارت امور خارجه برای اینکه از طریق سازمان همکاری‌های اسلامی بقیه کشورها را هم فعال‌تر بکنند، تلاش مفیدی است که امیدواریم به نتیجه برسد.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها