قلب اسرائیل، بحرانی‌تر از قلب نتانیاهو

کد خبر: 1234727

«بحران در قلب رژیم‌صهیونیستی عمیق‌تر از بحران در قلب نخست‌وزیر آن است»، این جمله را دیروز سخنگوی وزارت خارجه ایران بر زبان آورد؛ کشوری که غربی‌ها می‌گویند خود را به نابودی اسرائیل متعهد می‌داند

قلب اسرائیل، بحرانی‌تر از قلب نتانیاهو

«بحران در قلب رژیم‌صهیونیستی عمیق‌تر از بحران در قلب نخست‌وزیر آن است»، این جمله را دیروز سخنگوی وزارت خارجه ایران بر زبان آورد؛ کشوری که غربی‌ها می‌گویند خود را به نابودی اسرائیل متعهد می‌داند. جملاتی که ناصر کنعانی گفته است چندان دور از واقعیت نیست. شنبه شب در فاصله ۳۶ ساعت مانده به شور دوم و شاید هم سوم رأی‌گیری درباره اصلاحات قضایی نتانیاهو، بیش از ۵۰۰‌هزار صهیونیست برای ابراز مخالفت با اصلاحات نتانیاهو به خیابان‌ها آمدند، یعنی چیزی بیش از ۶‌درصد کل جمعیت اسرائیل. همزمان با تعلیق خدمت هزار نفر دیگر از نیرو‌های ذخیره ارتش رژیم‌صهیونیستی، شمار رسمی تعلیقی‌ها به حدود ۲ هزارو ۵۰۰ نفر رسید؛ آماری که در تاریخ اسرائیل بی‌سابقه است. در حالی که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل از قرارمعلوم دیروز بعد از عمل قلب، بیمارستان را ترک کرد، بعید است رویداد‌های امروز در پارلمان (کنست)، اجازه دهد اسرائیل به سادگی از بحران کنونی خارج شود.

 

به گزارش «جوان» فشار‌ها بر کابینه راست‌گرای بنیامین نتانیاهو با برگزاری یکی از بزرگی‌ترین تجمعات اعتراضی علیه اصلاحات قضایی تشدید شد. در حالی که کنست امروز احتمالاً در یک یا شاید هم دو شور رأی‌گیری، تکلیف لایحه اصلاحات قضایی را تا حد زیادی تعیین خواهد کرد، دیروز بیش از ۲۰‌هزار مخالف اصلاحات قضایی نتانیاهو در زیر آفتاب سوزان از تل‌آویو به سمت بیت‌المقدس راهپیمایی کردند و صد‌ها هزار نفر دیگر نیز شب‌هنگام در تل‌آویو، حیفا و بقیه شهر‌ها تجمع اعتراضی برگزار کردند. آمار دقیقی از شمار شرکت‌کنندگان در تجمع دیروز منتشر نشده ولی شمار شرکت‌کنندگان در تظاهرات روز شنبه را حدود ۵۵۰‌هزار نفر در سراسر سرزمین‌های اشغالی تخمین زده‌اند که در صورت صحت، حدود ۶ درصد جمعیت سزمین‌های اشغالی خواهد بود. در تل‌آویو، شمار معترضان بیش از ۱۰۰‌هزار نفر تخمین زده شده است، در حالی که تجمعات اعتراضی بزرگی هم در حیفا، نتانیا و بئرشبا برگزار شد. در حیفا، سومین منطقه شهری پرجمعیت پس از تل‌آویو و بیت‌المقدس، ۴۵‌هزار نفر در تجمع اعتراضی شرکت کردند و در نتانیا هم شمار معترضان ۳۰‌هزار نفر برآورد شده است. در حالی که روز شنبه، بیش از ۱۰۰ نفر از رؤسای امنیتی سابق رژیم‌صهیونیستی با امضای نامه‌ای از بنیامین نتانیاهو خواستند اجرای اصلاحات قضایی را متوقف کند، او همچنان بر اجرای این اصلاحات پافشاری می‌کند. دفتر نتانیاهو دیروز اعلام کرد سفر‌های برنامه‌ریزی‌شده او به قبرس و ترکیه به تعویق افتاده؛ تغییری که ظاهراً به دلیل عمل قلب او اتفاق افتاده است. او روز شنبه قبل از رفتن به بیمارستان برای انجام عمل قلب گفت که پزشکانش به وی اطمینان داده‌اند یک‌شنبه بعد از ظهر از بیمارستان مرخص خواهد شد. پزشکان هم دیروز گفتند عمل او به خوبی پیش رفته است.

 جلسه ویژه نتانیاهو با فرمانده ارتش

به رغم عمل قلب ظاهراً موفقیت‌آمیز نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی، وضعیت در سرزمین‌های اشغالی برای او چندان مساعد به نظر نمی‌رسد. به گزارش جروزالم‌پست، کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل گزارش کرد هزار سرباز ذخیره دیگر از سراسر ارتش نیز خدمت خود را تعلیق کرده‌اند. به این ترتیب، این هزار نیروی ذخیره نیز به هزارو ۱۴۲ نیروی ذخیره نیروی هوایی پیوستند که روز جمعه خدمت خود را تعلیق کرده بودند. ایال نیو، یکی از رهبران هزار نیروی ذخیره ارتش که شنبه‌شب خدمت خود را تعلیق کرده به جروزالم‌پست گفت: «این یکی از سخت‌ترین شب‌ها برای دولت اسرائیل است، اما یکی از مهم‌ترین شب‌ها در تاریخ این کشور نیز است.» او گفته است: «ما نماینده حدود ۱۰ هزار نیروی ذخیره هستیم که به دولت، وزیر دفاع و نخست‌وزیر می‌گویند مسئولیت با شماست! اگر می‌خواهید ما در کنار شما باشیم، همانطور که در دولت‌های جناح راست و چپ خدمت کرده‌ایم، از شما می‌خواهیم قانون (اصلاحات قضایی) را متوقف کنید.» همزمان، روز شنبه گروهی از مدیران سابق ارتش، پلیس، موساد و شین‌بت نیز از بنیامین نتانیاهو به دلیل تصمیم تعلیق‌کنندگان خدمت حمایت کردند. این شرایط وخیم باعث شده است بر اساس گزارش سایت عبری والا، نتانیاهو و «هرتزی هالوی» رئیس ستاد ارتش درباره اوضاع جاری جلسه برگزار کنند.

 هشدار فروپاشی

وخامت شرایط به حدی بود که باعث شد «هرتزی هالوی» رئیس ستاد ارتش ظهر دیروز پیش از ترخیص نتانیاهو از بیمارستان، در پیامی به نظامیان این رژیم درباره تبعات تعلیق خدمت هشدار دهد. هالوی در این پیام که شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل آن را منتشر کرده، گفته است: «خدمت در ارتش اسرائیل وظیفه و یک امتیاز بزرگ است؛ چه به صورت رسمی یا ذخیره.» او گفته است: «من از شما می‌خواهم به خدمت بازگردید. اگر به عنوان یک ارتش قوی و منسجم خودمان را حفظ نکنیم و همچنین اگر افراد کارآمد در ارتش اسرائیل خدمت نکنند، دیگر اسرائیلی در منطقه وجود نخواهد داشت.» پیش از این «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم‌صهیونیستی هم جمعه‌شب با اشاره به وضع ارتش گفته بود که «وضعیت بسیار نگران‌کننده است» و از «بنیامین نتانیاهو» خواسته بود رأی‌گیری برای تصویب این طرح را به تعویق بیندازد. همزمان، مؤسسه مطالعات امنیت داخلی رژیم‌صهیونیستی نسبت به خطر فروپاشی ارتش این رژیم در پی توسعه تمرد نظامیان از خدمت در اعتراض به لایحه جنجالی «اصلاحات قضایی» کابینه هشدار داد. این مؤسسه اعلام کرده است: «آنچه در داخل در حال رخ دادن است، با تهدید‌های روزافزون در جبهه‌های مختلف نبرد همزمان شده است و به همین دلیل خواستار توقف روند تصویب لایحه اصلاحات قضایی هستیم.» مؤسسه مطالعات امنیت داخلی رژیم‌صهیونیستی همچنین گزارش داد: «ما در راه تبدیل شدن به یک ارتش ضعیف و واقعیتی هستیم که معادله بازدارندگی منطقه‌ای را به خطر می‌اندازد.»

منبع: روزنامه جوان

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها