«فردا» گزارش می‌دهد:

عقب‌نشینی انتخاباتی اصلاح‌طلبان

کد خبر: 1238081

سخنان اخیر محسن هاشمی نشان می‌دهد جمع‌بندی انتخاباتی اصلاح‌طلبان، شرکت در انتخابات است.

عقب‌نشینی انتخاباتی اصلاح‌طلبان

گروه سیاست سایت فردا: هرچه به پیش‌ثبت‌نام انتخابات نزدیک می‌شویم، اصلاح‌طلبان از پوسته خود خارج می‌شوند و بر خلاف ماه‌های گذشته به تدریج به جای عنوان‌کردن تحریم انتخابات از شرکت در انتخابات سخن می‌گویند.

اخیرا محسن هاشمی رفسنجانی گفته است: «قهر از صندوق‌ها درست نیست، چون کم هزینه‌ترین راه برای حضور مردم در تعیین سرنوشت‌شان، حضور در انتخابات‌ها است و ما نباید کاری کنیم که مردم حس بدی نسبت به انتخابات داشته باشند».

این سخن نشان می‌دهد تصمیم انتخاباتی اصلاح‌طلبان آن‌طور که برخی نیروهای رادیکال تحریم عنوانش می‌کنند نیست. اصلاح‌طلبان به چند دلیل به سمت شرکت در انتخابات گرایش پیدا کرده‌اند؛ نخست آنکه آنها دریافته‌اند اگر در این دوره از انتخابات شرکت نکنند عملا به گروهی محذوف از عالم سیاست تبدیل می‌شوند. از سوی دیگر آنها دریافته‌اند که دیگر مانند سابق سرمایه اجتماعی قابل توجهی ندارند و دعوت به تحریمشان نمی‌تواند در میزان مشارکت تأثیر قابل توجهی داشته باشد. علاوه بر این مردم می‌خواهند کنشگر عرصه سیاست باشند و دعوت به انفعال را پذیرا نیستند؛ بنابراین نمی‌شود برای این مردم به صورت مدام از تحریم انتخابات سخن گفت.

نکته دیگر آن است که انتخابات امسال با هر انتخابات دیگر تفاوت دارد زیرا با توجه به اتفاقات سال گذشته انتخابات به نوعی تقویت نظام است و پر واضح است نیروهای داخلی‌ای که انتخابات را تحریم کنند، عملا در مسیر تضعیف نظام حرکت کرده‌اند؛ با این وصف اصلاح‌طلبان نسبت به اهمیت این انتخابات حتما واقف‌اند. البته این موضوع را نباید از نظر دور داشت که آنها با سیاستی انتخاباتی می‌خواهند از نظام امتیازگیری کنند و این با دست پس‌زدن و با پا پیش‌کشیدن‌ها را باید در این چارچوب تحلیل کرد. اصلاح‌طلبان تصور می‌کنند اگر در یک تقسیم وظایف گاهی سخن از عدم مشارکت در انتخابات بزنند می‌توانند شورای نگهبان را مجاب کنند تا تعداد بیشتری‌شان را تأیید صلاحیت کند. البته این سیاست در ادوار گذشته چندان جوابگو نبوده است اما به هر حال این که برخی از آنها سخن از تحریم می‌زنند برای امتیازگیری است وگرنه باتوجه به قرائن موجود جبهه اصلاحات در انتخابات شرکت خواهد کرد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها