آمریکا از جنگ اوکراین چقدر پول به جیب زد؟

کد خبر: 1238145

مجله آمریکایی «دیفنس نیوز» در گزارشی اعلام کرده است شرکت های تسلیحاتی آمریکایی طی سال گذشته میلادی نزدیک به 200 میلیارد دلار از کنار جنگ اوکراین به جیب زده‌اند و این میزان درآمد طی سال های آینده افزایش نیز خواهد داشت.

آمریکا از جنگ اوکراین چقدر پول به جیب زد؟

جنگ اوکراین طبق بیشتر گزارش‌های منابع رسانه‌ای و دیپلماتیک غربی به نفع اوکراین و کشورهای اروپایی پیش نمی‌رود و این کشور طی همین ضد حمله اخیر خود ده‌ها هزار نیرو و مقادیر قابل توجهی از تجهیزات نظامی اهدایی غربی را از دست داده است. روز پنج‌شنبه نیز «جان کربی»، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی.ان.ان، اعلام کرد که واشنگتن هر آنچه را که برای ضدحمله نیاز بوده و مقامات کیف درخواست کردند، به آنها داده است، اما سرعت این عملیات کندتر از آن چیزی است که انتظار می‌رفت، در حالی که زمان به نفع اوکراینی‌ها نیست و ارتش این کشور با رسیدن فصل پاییز با مشکلات بیشتری روبه‌رو خواهد شد. به گفته وی، اوکراینی‌ها درک می‌کنند که «زمان به نفع آنها نیست» و با شروع پاییز انجام عملیات رزمی زمینی و همچنین استفاده از پهپادها و سیستم‌های دفاع هوایی برای آنها دشوارتر خواهد شد. گزارش‌های متعدد زیادی نیز طی ماه‌های گذشته از خسارات سنگین این جنگ به شرکت های اروپایی منتشر شده است.

همه چیز به نفع شرکت‌های نظامی آمریکا

با وجودی که زمان به نفع اوکراین پیش نمی‌رود اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که جنگ کاملاً در راستای منافع مجتمع‌های نظامی آمریکایی پیش می‌رود و این شرکت ها طی 17 ماه گذشته میلیاردها دلار از کنار جنگ اوکراین به جیب زده‌اند. از زمانی که روسیه در فوریه سال گذشته ( اسفند 1400) حمله نظامی خود را علیه اوکراین آغاز کرد، میلیارد‌ها دلار تجهیزات نظامی به اوکراین سرازیر شده است که بیشتر این تجهیزات آمریکایی بوده و به نظر می‌رسد شرکت‌های تسلیحاتی آمریکایی تنها برنده این درگیری بوده‌اند. صرف ‌نظر از کاهش حمایت عمومی از هزینه‌های نظامی و درگیری طولانی، سازندگان تسلیحات آمریکایی از زمان شروع این جنگ ارزش‌ دارایی‌های خود را به شدت افزایش داده‌اند؛ در هفته‌های پس از آغاز جنگ، ارزش بازار شرکت تسلیحاتی «ریتون تکنولوژی» از ۱۲۸ میلیارد دلار در ابتدای سال ۲۰۲۲ به ۱۵۵ میلیارد دلار رسید. شرکت تسلیحاتی آمریکایی «لاکهید مارتین» سال ۲۰۲۲ را با ارزش ۹۸ میلیارد دلاری آغاز کرد و تا پایان سال گذشته، این رقم به ۱۲۷ میلیارد دلار رسیده بود که بالاترین رقم از زمان ثبت رکورد‌ها است. «نورثروپ گرومن» سال ۲۰۲۲ را با ۶۱ میلیارد دلار آغاز کرد و با ۸۴ میلیارد دلار به پایان رساند.

گزارش جدید مجله آمریکایی «دیفنس نیوز» نیز پرده دیگری از سود گسترده شرکت‌های نظامی آمریکایی از کنار جنگ اوکراین را برملا کرده است. بر اساس رتبه‌بندی جدید مجله دیفنس نیوز از ۱۰۰ شرکت برتر دفاعی، در سال ۲۰۲۲ پنج پیمانکار برتر تسلیحاتی آمریکا ۱۹۶ میلیارد دلار درآمد مرتبط با کالاهای نظامی داشتند. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری راشا تودی،‌ این رتبه‌بندی نشان می‌دهد که نام چهار شرکت مستقر در آمریکا در میان پنج پیمانکار برتر نظامی جهان قرار دارد. آمریکا به عنوان منبع اصلی تسلیحات برای اوکراین در بحبوحه جنگ با روسیه ظاهر شده و حدود ۳۷ میلیارد دلار کمک امنیتی به کیف اختصاص داده است.اطلاعاتی که کانال تلگرام «راونستوو میدیا» به آنها استناد کرده، نشان می‌دهد که در نیمه اول سال، درآمد ۲۵ پیمانکار برتر دفاعی غربی با ۱۱ درصد افزایش به ۲۱۲ میلیارد دلار رسیده است. این گزارش می افزاید: انتظار می‌رود کل فروش تسلیحات این شرکت‌ها در سال ۲۰۲۳ به ۴۴۸ میلیارد دلار برسد که ۴۷ میلیارد دلار نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. این گزارش خاطرنشان کرد که تا سال ۲۰۲۶، این مبلغ ممکن است با تحویل تسلیحات به اوکراین و تسلیح مجدد در اروپا با بیش از ۲۰ درصد افزایش به ۵۵۴ میلیارد دلار برسد.تخمین زده می‌شود که پیمانکاران دفاعی غربی از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۶ درآمد خود را ۱۵۰ میلیارد دلار یا ۳۷ درصد افزایش خواهند داد.به گزارش «راونستوو میدیا،» در مقابل رشد اقتصادی در کشورهای پیشرفته نیمی از این سرعت در همان دوره خواهد بود. این گزارش به پیش‌بینی‌های صندوق بین‌المللی پول اشاره کرد که تا سال ۲۰۲۶، تولید ناخالص داخلی جمعی برای کشورهای پیشرفته به ۶۷.۸ تریلیون دلار خواهد رسید، در حالی که این رقم در سال ۲۰۲۱ به ۵۶.۶ تریلیون دلار رسید.

تخلیه یک شهر دیگر توسط اوکراین

از تحولات میدانی جنگ اوکراین نیز خبر این‌که با پیشروی نیروهای ارتش روسیه در منطقه «خارکیف»، مقام‌های اوکراینی دستور تخلیه شهر کلیدی «کوپیانسک» و ده‌ها شهرک در این منطقه را صادر کردند. به گزارش فارس، مقامات اوکراینی تخلیه اجباری را در بخشی از منطقه خارکیف در مرز دو جمهوری دونتسک و لوهانسک اعلام کردند. این دستور بعد از آن صادر شد که وزرات دفاع روسیه گفت نیروهایش در این منطقه پیشروی کرده‌اند. به گزارش شبکه روسی «راشاتودی»، «آندری کاناشویچ» رئیس موقت اداره نظامی «کوپیانسک» فهرستی از ۳۷ شهرک نزدیک منطقه جنگی را منتشر کرد که ساکنانش باید آن‌ها را تخلیه کنند. او حملات توپخانه‌ای مداوم روسیه و وضعیت امنیتی را دلیل این تصمیم اعلام کرد و افزود این دستور خود شهر کوپیانسک را هم شامل می‌شود.این اعلامیه در حالی منتشر شده که وزارت دفاع روسیه گفته واحد تهاجمی آن مواضع مقدم خود را حین انجام اقدامات تهاجمی بهبود داده‌اند. یک کانال تلگرامی روس گزارش داد نیروهای روسیه تنها هفت کیلومتر از «کوپیانسک» فاصله دارند و خود این شهر اکنون در محدوده توپخانه قرار دارد.این شهر در ۱۱۶ کیلومتری خارکیف قرار دارد و یک ایستگاه راه‌آهن ضروری برای تامین نیازهای نیروهای مستقر در جنوب است. کارشناسان نظامی روسیه می‌گویند اگر مسکو کنترل شهر کوپیانسک را به دست بگیرد، به دفع هر گرونه حمله اوکراین به جمهوری لوهانسک کمک می‌کند.

کیهان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها