گفت‌وگوی «فردا» با امیررضا واعظ آشتیانی

خاتمی همان حرف‌های سال 88 را تکرار می‌کند/ می‌خواهد از نظام امتیاز بگیرد

کد خبر: 1240416

یک فعال سیاسی گفت: مدعی‌العموم می‌تواند آقای خاتمی را به دلیل سخنان اخیرش که مملو از تهمت به شورای نگهبان و توهین به نظام است، تحت تعقیب قرار دهد.

خاتمی همان حرف‌های سال 88 را تکرار می‌کند/ می‌خواهد از نظام امتیاز بگیرد

گروه سیاست سایت فردا: سید محمد خاتمی به تازگی سخنانی را مطرح کرده که هم تند است و نشان‌دهنده آن است که او می‌خواهد اصلاح‌طلبان را به سمت تحریم انتخابات تحریک کند. اما هدف خاتمی از اتخاذ مواضعی رادیکال چیست؟ او تحت تأثیر چه گروه‌هایی قرار دارد و آیا می‌خواهد به سمت اپوزیسیون‌شدن حرکت کند؟

امیررضا واعظ آشتیانی، فعال و تحلیلگر سیاسی، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «آقای خاتمی همان حرف‌های سال 88 خود را تکرار می‌کند. واقعیت این است که خود اصلاح‌طلبان هم دیگر شنوای حرف‌های آقای خاتمی نیستند و او در میان اصلا‌طلبان هم وجاهتی ندارد. او می‌خواهند خود را در میان نیروهای رادیکال اصلاح‌طلب تعریف کند تا از حمایت آنها برخوردار باشد. در میان اصلاح‌طلبان هستند چهره‌هایی که واقعا سنجیده سخن می‌گویند اما طیفی هم وجود دارد که می‌خواهند از همه چیز عبور کنند و امروز می‌بینیم که آقای خاتمی به این طیف نزدیک شده است».

او ادامه داد: «آقای خاتمی و یک سری دیگر از اصلاح‌طلبان دنبال چانه‌زنی هستند. او در مسیر تندروها حرکت می‌کند و می‌خواهد چهره‌ای رادیکال از خود نشان دهد در صورتی که بر اساس گفته‌های خود اصلاح‌طلبان هیچ وجاهتی در جبهه اصلاحات ندارد. صحبت‌های او درباره شورای نگهبان حرف‌هایی تکراری است. آنها مشغول چانه‌زنی هستند تا شورای نگهبان از رویه‌های قانونی خود عدول کند و افرادی که دارای سابقه‌های منفی امنیتی هستند را تأیید کند. اینکه مدام بگویند ما انقلاب اسلامی را قبول داریم که کافی نیست. مهم این است که نشان دهند در عمل به نظام باور دارند. امتیاز گرفتن از شورای نگهبان به چه قیمتی؟ به این قیمت که افراد هنجارشکن و دارای سوءسابقه قضایی وارد میدان شوند؟ یکی از اصول حضور در مجلس شورای اسلامی، باور داشتن به جمهوری اسلامی است و همه اصول قانون اساسی را قبول داشته باشد اما خیلی از اصلاح‌طلبان تندرو به این مبانی باور ندارند».

این فعال سیاسی همچنین بیان کرد: «آقای خاتمی و تندروهای اصلاحات خودشان را بیش از این خسته نکنند و با اصول و قانون نجگندند. تصور نکنند نظام قوانین را برای آنها کنار می‌گذارد. در تمام این سال‌ها شاهد بوده‌ایم همین آقایان خواسته‌اند قانون را دور بزنند. اگر شورای نگهبان از اصولش کوتاه آید، من به عنوان یک کنشگر سیاسی به این نهاد نقد خواهم کرد که چرا اصول و قوانین را کنار گذاشتید؟ البته که شورای نگهبان مرِّ قانون را اجرا می‌کند و تا کنون هم همین‌طور بوده است. بارها ثابت شده است که شورای نگهبان هیچ عهد اخوتی با هیچ گروه سیاسی ندارد. باید این آقایان پاسخگو باشند که چرا به شورای نگهبان تهمت می‌زنند؟ اکنون مدعی‌العموم می‌تواند آقای خاتمی را به دلیل سخنان اخیرش که مملو از تهمت به شورای نگهبان و توهین به نظام است، تحت تعقیب قرار دهد».

واعظ‌آشتیانی در پایان گفت: «اینهایی که از یک سمت به نظام توهین می‌کنند و اتهام می‌زنند باید بگویند که دقیقا به کدام انقلاب باور دارند؟ آقای خاتمی مانند سال88 سخن می‌گوید؛ آن زمان هم می‌گفتند تقلب شده است و وقتی می‌گفتیم مدرک و سندتان چیست، هیچ چیز برای ارائه نداشتند. در این دوره آقای خاتمی از پیش از انتخابات این حرف‌ها را مطرح می‌کند که واقعا عجیب است. اینها که می‌گویند بخشی زیادی از جامعه طرفدارشان هستند، خود را محک بزنند و از نیروهایی که تأییدصلاحیت می‌شوند حمایت کنند تا ببینند که مردم خواهنشان هستند یا نه».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها