گفتاری بر گزارش روزنامه «هم‌میهن»

دم خروس اصلاح‌طلبان

کد خبر: 1241508

اصلاح‌طلبان برخلاف ادعاهایشان مبنی بر مشارکت مشروط در انتخابات اتفاقا نشان داده‌اند در موقعیت خود در انتخابات پیش رو بسیار نگران‌اند.

دم خروس اصلاح‌طلبان

گروه سیاست سایت فردا: روزنامه «هم‌میهن» به تازگی در گزارشی ادعاهایی عجیب را مطرح کرده که پر از ایرادات فاحش طیف‌شناسی سیاسی است. گزارش‌نویس «هم‌میهن» که گویا حتی تعریف درست ذهنی از اصولگرایی ندارد و «پایداری» را به مثابه «بدنه اصلی اصولگرایی» می‌گیرد، مدعی می‌شود که قالیباف می‌خواهد با لاریجانی ائتلاف کند. ادعایی که برای اثباتش صرفا یک مراسم افطاری را مستمسک قرار می‌دهد!

روزنامه هم‌میهن در حالی ادعای فوق را مطرح می‌کند که شنیده‌ها حاکی از تلاش‌های طیف‌هایی از اصلاح‌طلبان برای ائتلاف با لاریجانی است. همین چند روز پیش بود که اسماعیل گرامی‌مقدم، از اعضای حقیقی جبهه اصلاحات ایران در گفت‌وگو با روزنامه «آرمان ملی» گفته بود: «این احتمال وجود دارد که اصلاح‌طلبان با راست میانه ائتلاف کنند. نکته دیگر این است که در جریان اصولگرایی آیا اتحادی شکل خواهد گرفت یا خیر... همه جریان‌ها و چهره‌های سیاسی می‌توانند در ائتلاف آینده نقش‌آفرینی کنند. افرادی مانند آقای خاتمی، روحانی و لاریجانی نیز از جمله افرادی هستند که می‌توانند در محوریت این ائتلاف قرار بگیرند. با این وجود چون هنوز شرایط انتخابات آینده مشخص نیست نمی‌توان درباره آن اظهارنظر کرد».

سخنان گرامی‌مقدم روشن است و او دارد از احتمال ائتلاف میان خاتمی، لاریجانی و روحانی سخن می‌گوید و صریحا می‌گوید که شاید اصلاح‌طلبان با راست میانه ائتلاف کنند. حال چه طور می‌شود هم‌زمان در جبهه اصلاحات طرح ائتلاف با لاریجانی مطرح باشد و در عین حال روزنامه غلامحسین کرباسچی ادعا کند که لاریجانی و قالیباف ائتلاف خواهند کرد!

افزون بر این اصلاح‌طلبان در شرایطی نگران از دست‌دادن لاریجانی هستند که در ماه‌های اخیر مدام سخن از تحریم انتخابات یا دستِ‌کم انتخابات مشروط می‌زنند؛ از احزاب این جبهه سیاسی تا لیدر آن یعنی خاتمی. آنها سیاستی دوگانه را در پیش دارند؛ به نحوی که از یک سو می‌خواهند چهره‌ای اپوزیسیون به خود بگیرند تا فضای سیاسی را تند و دوقطبی کنند و از سوی دیگر به هر ظرفیتی حتی لاریجانی دل ببندند تا بتوانند کرسی‌هایی از مجلس را در اختیار بگیرند.

اصلاح‌طلبان آشکارا نگران انتخابات پیش‌رو هستند زیرا با علم نداشتن سرمایه اجتماعی کافی به این نتیجه رسیده‌اند که اگر بخواهند به طور مستقل و به قول خودشان با هویت اصلاح‌طلبی وارد انتخابات شوند، سرنوشتی بهتر از انتخابات 98 و 1400 نصیبشان نمی‌شود به همین دلیل نه فقط بر لاریجانی بلکه بر هر نیرویی که بتواند حتی یک رأی به سبد رأی‌شان افزوده کند، دل می‌بندند؛ کمااینکه در انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 هم خود را آماده حمایت همه‌جانبه از علی لاریجانی کرده بودند.

نکته دیگر آنکه گویا اصلاح‌طلبان دریافته‌اند که تنها رقیبشان محمدباقر قالیباف است که چنین بی‌هیچ منطق و تحلیل درستی سعی در فضاسازی علیه او دارند. شاهد آنکه در گزارش اخیر آمده است که «قالیباف به‌خوبی می‌داند که در میان بدنه اصولگرایی او را یک فرد انقلابی نمی‌دانند». مشخص نیست معیار این روزنامه در تعریف انقلابی‌بودن افراد چیست، اما معتبرترین معیار برای تشخیص انقلابی‌بودن یا نبودن یک شخصیت سیاسی سخنان رهبر انقلاب است. ایشان که در وصف مجلس یازدهم فرمودند: «من از اول تشکیل این مجلس، اعتقاد خودم و علاقه‌ی خودم به این مجلس را که از روی اطلاع بود، عرض کردم، گفتم مجلس، مجلسِ انقلابی است. الان هم من بعد از سه سال همین را تکرار میکنم. این مجلس بحمدالله مجلسی است انقلابی، باسواد، جوان، پرتحرک، پرکار».

این روزنامه در بخش دیگری از گزارش خود می‌نویسد به خاتمی حمله می‌کنند تا انقلابی‌بودن خود را ثابت کنند. اولا حمله‌ای در کار نیست و صرفا نقد مواضع یک شخصیت سرشناس سیاسی است. ثانیا آیا زمانی که قبل از همه اصلاح‌طلبان غلامحسین کرباسچی، مدیرمسئول روزنامه هم‌میهن، تندترین نقدها را علیه خاتمی مطرح می‌کرد و او را اصلا رهبر جریان اصلاحات نمی‌دانست، می‌خواست میزان انقلابی‌بودن خودش را ثبات کند؟!

فراموش نمی‌کنیم رئیس روزنامه هم‌میهن زمانی که دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی بود اصلا خاتمی را رهبر اصلاحات نمی‌دانست و چندسال پیش درباره جایگاه خاتمی در میان اصلاح‌طلبان می‌گفت: «دیگر با کسانی که شاید برای ما کاریزما بوده و شخصیت مورد علاقه ما باشند نباید رودربایستی داشت؛ حالا آقای خاتمی یا هر کدام از رفقا... نه آقای خاتمی هرگز چنین ادعایی داشته‌اند که رهبر مجموعه جریان اصلاحات هستند و نه جریان اصلاحات با هم بر سر رهبری جریان اصلاحات توافق کرده‌اند. گروه‌های جریان اصلاحات به آقای خاتمی بسیار علاقه‌مند هستند اما این‌گونه نیست که همه با هم توافق کرده‌اند که در شرایط فعلی ایشان رهبر جریان اصلاحات تلقی شوند. شاید جمله درست‌تر این باشد که جریان اصلاحات پیش از آنکه به رهبر جدید نیاز داشته باشد، از اساس نیازمند رهبر است».

غائله آنقدر بالا گرفت که حسین مرعشی مجبور شد وسط بیاید و سخنان دبیرکل حزب را سخنان شخصی خودش و نه موضع کارگزاران معرفی کند. حالا در این بین جالب است که برای روزنامه «هم‌میهن» عجیب است که رسانه‌های اصولگرا نسبت به مواضع خاتمی نقد کنند؟ حال آنکه نه فقط اصولگرایان بلکه خود اصلاح‌طلبان هم منتقد خاتمی‌اند و صدالبته مردم که هنوز فایده آن تَکرار‌کردن‌ها را متوجه نشده‌اند!

به هر روی اصلاح‌طلبان نشان می‌دهند که برخلاف ادعاهایشان مبنی بر مشارکت مشروط در انتخابات به شدت نگران وضعیت خود در انتخابات هستند و این حملات به قالیباف هم بیانگر آن است که از قضا آنها مهم‌ترین رقیب خود را قالیباف می‌دانند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها