یادداشتی از امین صبحی

تمدن مهدوی در مسیر اربعین

کد خبر: 1243015

گستره جغرافیایی حماسه راهپیمائی اربعین یکی دیگر از عناصر تمدن ساز این رویداد عظیم فرهنگی است که مرزها را درنوردیده و شکل فراملیتی گرفته است

تمدن مهدوی در مسیر اربعین

فردا - امین صبحی روزنامه نگار و کارشناس مسائل سیاسی نوشت: رهبر معظم انقلاب سال ها پیش راهپیمایی اربعین را به‌عنوان واقعه‌ای که می‌تواند «زمینه‌ساز تمدن نوین اسلامی» باشد قلمداد کردند؛ پیش بینی که به واقعیت تبدیل شد و حماسه اربعین نه تنها مرزهای جغرافیایی را در هم نوردید و وحدت در عین کثرت را متجلی کرد، بلکه زمینه‌ساز ایجاد تمدن نوین اسلامی که پنجمین گام از اهداف انقلاب اسلامی بود، شد.   

هفته ها و روزهای اخیر حال و هوای حسینی بر همه چیز سایه انداخته و میلیون ها انسان ازاقصی نقاط دنیا در پی این هستند که با قدم گذاشتن در مسیر زیارت اباعبدالله به اشکال مختلف، زیست حسینی را تجربه کرده و خود را در معرض کرامات و برکات سفینه نجات قرار دهند‌. شور و اشتیاق برای حضور در راهپیمایی عظیم اربعین از سوی گروه های مختلف مردمی به ویژه جوانان و نوجوانان حاوی این پیام صریح است که هجمه دشمن به عرصه دینداری آحاد جامعه با شکست روبرو شده است و ما هنوز فرصت داریم تا ستون های این تفکر ناب شیعی را استوار کرده و بر بازار مکاره ای که با ترفندهای مختلف درصدد ایجاد شبهه و در نهایت توقف این مناسک استت فائق آمده و خود را مهیای احیای تمدن اسلامی کنیم. 

قدرت نرم حاصل از اجتماع اربعینی مردم در خارج از مرزهای کشور و همجواری با حرم آل الله زمینه بسیار مستعدی را برای افزایش همگرایی و اثرگذاری فرهنگی ایجاد کرده و ظرفیت های بالقوه ای را به منظور گسترش ارزش های اسلامی و انسانی خلق می کند؛ امتیازی که رسانه ها، اشخاص و دولت های تنگ نظر را به وحشت انداخته است تا حدی که ترجیح می دهند سرشان را در برف کرده و به راهبرد بایکوت اخبار و تصاویر مرتبط با این اجتماع میلیونی، پناه ببرند. 

 فرهنگ و تمدن دو گزاره مانوس با یکدیگر هستند که در امتداد یکدیگر هویت یافته و ظهور پیدا می کنند؛ بنابر اقوال رسیده از بزرگان، تمدن نمونه‌ی عالی فرهنگ است. شهید مطهری تمدن را  جنبه مادی فرهنگ و فرهنگ را جنبه معنوی تمدن معرفی کرده است، به زبان ساده تر می توان اینگونه تفسیر کرد که جلوه‌ی اجتماعی فرهنگ، زمینه ساز شکل گیری تمدن است؛ همین فرایند در حماسه پیاده روی اربعین مشهود است چرا که سبک زندگی اربعینی همان آرمان بلندی است که در تمدن اسلامی به آن اشاره شده و افراد فارغ از نگاه منفعت طلبانه در پی این هستند که رنگ، ملیت و نژاد را کنار گذاشته و تحت لوای سیدالشهدا مقدمات ظهور قائم آل محمد را فراهم کنند. 

راهپیمایی اربعین را نباید محدود به زیارت اباعبدالله و مضجع شریف امامان دانست این مناسک جلوه ای از مصاف حق علیه باطل است و زمینه ظهور یک امت نوین اسلامی را فراهم آورده که از مولفه وحدت که یکی از الزامات اقتدارآفرین در شکل گیری مدنیت است، برخوردار هستند و همین عنصر نقش حائز اهمیتی در الگوسازی و تقویت حافظه فرهنگی ملت ها دارد و بی دلیل نیست که گروه های تکفیری سودای ناامن کردن این مسیر عزت آفرین را داشتند که با درایت سردار سلیمانی در وحدت آفرینی ملت های منطقه، ضربه فنی شدند. 

گستره جغرافیایی حماسه راهپیمائی اربعین یکی دیگر از عناصر تمدن ساز این رویداد عظیم فرهنگی است که مرزها را درنوردیده و شکل فراملیتی گرفته است؛ راه‌پیمایی اربعین اتفاقی مردمی بین ملت های منطقه است که الحمدالله گسترش یافته و سالانه شاهد حضور زائران جدیدی از کشورهای مختلف هستیم و همین امر دلالت بر زیست تمدنی دارد. این حضور فرا ملی در پیاده روی اربعین از جمله مسائلی است که از دید راویان و شاهدان آن دورنمانده و اخبار مختلفی از تنوع و تکثر ملیت ها در این اجتماع دینی مخابره می شود. 

جمهوری اسلامی ایران با این اقدام ابتکاری خود رویداد عظیم فرهنگی اربعین را رقم زد و طبق فرموده رهبر معظم انقلاب که «امروز نظام اسـلامی که زمینه ســاز تمدن اسلامی اســت، ثمره مجاهدت و شهادت امام حسین بوده و اربعین تکرار و پژواک آن قیام می باشد.» درصدد تقویت این گفتمان و تشکیل این تمدن است و ثبت حماسه اربعین سال جاری در تاریخ گامی در این جهت بود تا منادی تحقق جامعه مهدوی و عصر ظهور باشیم انشالله... 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها