دکه/ بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور

پشت‌پرده جنگ طلبی در قفقاز

کد خبر: 1243818

در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

 پشت‌پرده جنگ طلبی در قفقاز

گروه سیاست سایت فردا - در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

 

جوان: دانشگاه محل جدید سیاسی بازی یک طیف خاص شده است

در یکی دو هفته اخیر قطع همکاری دانشگاهها با شماری از اساتید موضوع مورد توجهی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بوده و واکنش‌های متعددی در بر داشته است.

روزنامه جوان در این خصوص نوشته: بعد از شلوغی‌های کوچک و خشونت بالایی که شورشگران سال گذشته از خود نشان دادند، جریان سیاسی داخلی حامی این شلوغی‌ها متوجه شد که طرح و برنامه خشونت اجتماعی و نافرمانی مدنی، توسط مردم پس‌زده شده‌است. بعد از اقبال نیافتن از همراهی مردم، پروژه آشوب و شلوغی در محیط دانشگاه را پیش گرفتند و در هفته‌های اخیر، بحث اخراج اساتید را به‌وفور می‌توان مشاهده کرد. نگاه به اسامی اساتیدی که با آنها قطع همکاری شده و به‌زعم این طیف، اخراج شده‌اند، نشان می‌دهد که بسیاری از این افراد به‌صورت استاد مدعو همکاری داشته‌اند و با اتمام مدت قرارداد همکاری، دانشگاه‌ها مایل به ادامه آن روند نبوده‌اند. در میان این اسامی، افراد قابل‌توجهی وجود دارند که نگاه به سابقه عملکردی آنها، خنده‌دار بودن ادعای اخراج را بیش‌ از گذشته واضح می‌سازد. در مثالی، فردی با مدرک حقوق وجود دارد که بعد از اظهارنظرهای خلاف واقع و تحریف‌شده سال گذشته خود بر سر زبان‌ها افتاد. سال گذشته، این طیف با خط‌و نشان کشیدن برای حاکمیت و نظام اسلامی، سعی بر آشوب حداکثری داشت تا قدرت مردمی بودن نظام را خدشه‌دار کند. با عدم توفیق در نیل به این مقصود، دانشگاه را محل جدید سیاسی بازی خود قرار داده‌است و قدرت علمی و تولید علم کشور را آماج حمله‌های خود قرار داده است.

 

کیهان: وضعیت کشورهایی که به‌جای جنگ اراده‌ها اعتماد کردند چه شد؟

تاکنون نسخه‌های مختلفی برای رویکرد ایران نسبت به مسائل سیاست خارجی و در برخورد با کشورهایی همچون آمریکا مطرح شده است که برخی از‌ آنها امتحان خود را پس داده است.

روزنامه کیهان در این زمینه نوشته: آنچه «میان ملت ایران» و مثلث «آمریکا، انگلیس و اسرائیل» می‌گذرد، جنگ اراده‌هاست. هدف غرب از این جنگ چیست؟ اراده کدام طرف در طول چند دهه غلبه کرده است؟ این جنگ، جایگزین هم دارد که نخواهیم زحمت و هزینه‌ها را به جان بخریم؟ کشورهایی که اعتماد کرده و کوتاه آمدند، در کدام وضعیت قرار گرفته‌اند؟ جمهوری اسلامی ایران در حصار تحریم سیم خاردار ماند، یا به اذعان مقامات پنتاگون، با تولید موشک‌های دوربرد نقطه زن و پهپاد‌های فوق مدرن، برتری ۷۰ ساله آمریکا را به چالش کشید؟ چنان که غرب طراحی کرده بود، ایران گرفتار باتلاق در عراق و سوریه و افغانستان شد، یا این آمریکا بود که در باتلاق‌های خود ساخته برای دیگران در افغانستان و اوکراین، گرفتار آمد و ابرقدرتی بلامنازعش را از دست داد؟ آلمان، چهارمین اقتصاد بزرگ جهان، تا قبل از جنگ اوکراین در مسیر رشد قرار داشت، اما بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا، دو فصل پیاپی گرفتار رکود شده است. فرانسه، هفتمین اقتصاد بزرگ جهان هم، وضعیت بهتری ندارد و با آشوب‌های بزرگی دست به‌ گریبان بوده است.

 

همشهری: ضد انقلاب هرکس مویش بیرون است را ضد انقلاب می‌داند/ 84 درصد مردم معتقد به حجاب دینی‌اند

از آنجایی که پروژه‌های براندازان یکی پس از دیگری شکست خورده و نیروی چندانی را هم ندارند مجبورند از میان مردم اقشاری را انتخاب کرده و به‌عنوان پیرو خود جا بزنند.

روزنامه همشهری در این باره نوشته: ضدانقلاب معتقد است ایرانی‌ها ضدانقلاب‌اند. حالا ملاک‌شان چیست؟ مثلا هرکس مویش بیرون است، ضدانقلاب است. برای همین کل پروژه‌شان همین است:«روسری‌ات رو بردار». آخرین نظرسنجی دانشگاه تهران می‌گوید 84درصد مردم معتقد به حجاب دینی‌اند. 86درصد رعایت حجاب را در جامعه الزامی می‌دانند، البته این نظرسنجی تأیید حداقل 10نظرسنجی ملی پیش از خود است. ریشه خطاهای ظاهری را چه می‌دانیم؟ یک خطای محاسباتی رایج این است که نقص‌های ظاهری را به‌حساب انحراف عقیده و بی‌ایمانی قرار می‌دهند. نخستین سؤال این است مگر بقیه که این نقص ظاهری را ندارند نقص غیرظاهری ندارند؟ معصومند؟ ضدانقلاب که نمی‌فهمد و در این جهل خواهد ماند و خودشان و خواسته‌شان به خاک کشیده می‌شوند، اما در داخل دچار برداشت اشتباه از مردم نشویم، واگرنه در فراز و نشیب روزگار مدام شگفت‌زده می‌شویم و قدرت پیش‌بینی را از دست می‌دهیم و ناامید. خاصه اگر مسئول باشیم دچار خطاهای تودرتو می‌شویم.

 

گزارش جام جم از پشت‌پرده جنگ طلبی در منطقه قفقاز؛ عاقبت زلنسکی در انتظار الهام؟/ سیاست ایران، گفت‌وگو بدون دخالت نیروهای فرامنطقه‌ای است

احداث و افتتاح دالان «زنگزور» که باکو و ترکیه مسئول اجرای آن هستند، به مناقشات قفقاز قوت بخشیده است، چراکه نقشه ترانزیتی و جغرافیای منطقه را دگرگون ساخته و ارتباط مستقیم ایران با نخجوان را قطع، نقش محوری تهران به‌عنوان مسیر اصلی ارتباط جنوب‌غرب آسیا با اروپا را تهدید می‌کند.

روزنامه جام جم با ذکر این مطلب گزارش داده: موضع جمهوری اسلامی ایران برای همه مناقشات منطقه‌ای و مرزی تبعیت از نسخه واحد مخالفت تمام‌عیار با تغییرات ژئوپلیتیک و استقبال از گفت‌و‌گوهای منطقه‌ای برای حل‌وفصل مسائل بدون دخالت نیروهای فرامنطقه‌ای است؛ سیاهچاله‌ای که الهام علی‌اف برای چندمین بار در آن افتاده و غافل از آن است که رویدادی نظیر عاقبت اوکراین در انتظار دولت و ملت باکو است. قفقاز جنوبی نقطه آغاز گسترش ناتو به شرق محسوب می‌شد. همین شرایط استراتژیکی عامل مهمی است تا غربی‌ها برای سیطره در این منطقه دندان تیز کرده و برای حضور در آن از مهره‌هایی نظیر الهام علی‌اف طلب استمداد کنند به‌ویژه که جمهوری آذربایجان و ارمنستان محل تلاقی منافع دولت‌های تاثیرگذار روسیه، ایران، ترکیه و غرب (آمریکا و اتحادیه اروپا) است و مجموعه این شرایط باعث شده که این قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درصدد باشند تا با اتخاذ تصمیم‌های خرد و کلان منافع خود را در این جغرافیا تامین کنند. بدون شک همسویی باکو و آنکارا با آمریکا و انگلیس ــ که پیش از این بارها دشمنی خود را با استقلال و قدرت کشورهای مختلف نشان داده‌اند ــ در برهم‌زدن ژئوپلیتیک منطقه و برافروختن آتش جنگ در ارمنستان یک اشتباه استراتژیک است که پیش از همه دامن خود آنها را گرفته و سرنوشتی نظیر عاقبت زلنسکی و اوکراین را نصیب این دولت‌ها می‌کند، چرا‌که بازیچه دست رژیم اشغالگر و ناتو شده‌اند.

 

انتقاد صبح نو از عملکرد رسانه‌های داخلی در برابر اغواگری و فریبکاری رسانه‌های فارسی‌زبان خارجی/ افشاگری درباره یک دروغ بعد از یکسال

به تازگی یکی از چهره‌های جریان براندازان و از حامیان خاندان پهلوی در توئیتی درباره فوت مهسا امینی نوشته: «تصاویر سی‌تی‌اسکن منتشر شده از سوی اینترنشنال، نرمال است و هیچ نشانه‌ای از شکستگی ناشی از ضربه شدید به سر، وجود ندارد. همچنین معتقد بود که در تصاویر، نشانه‌ای از جراحی قبلی وجود دارد.»

روزنامه صبح نو در این رابطه نوشته: بعد از یک سال در روزهای اخیر، چهره‌های ضدانقلاب و اپوزیسیون خارج‌نشین، به افشاگری علیه ادعای دروغ اینترنشنال مبنی بر ضربات شدید به سر مهسا امینی پرداختند. در این اغتشاشات شاهد یک جنگ ترکیبی تمام‌عیار بودیم که رسانه، خط مقدم آن بود تا جایی که در رسانه‌های معاند نظام را در ورطه فروپاشی به تصویر می‌کشیدند، خیابان‌ها را پر از جمیعت نشان می‌دادند و مدعی می‌شدند کار نظام تمام است و اختیار شهرها و محله‌ها به دست شورشیان افتاده است، درحالی‌که در خیابان‌ها به جز چند اغتشاشگر که سعی می‌کردند با بستن خیابان‌ها موجب ازدحام در یک محله‌ای شوند، خبر دیگری از این دروغ‌ها نبود. اینجاست که نقش رسانه‌های داخلی برای اقناع و هدایتگری افکار عمومی در مقابل اغواگری رسانه‌های فارسی‌زبان خارجی اهمیت می‌یابد؛ اما متأسفانه رسانه‌های داخلی در مواقع بحران به کمترین میزان کارایی خود می‌رسند و نمی‌توانند با روایت به‌موقع، اعتماد افکار عمومی را کسب کنند، درحالی‌که اطلاع‌رسانی به‌موقع رسانه‌های داخلی، ارتباط مستقیم با امنیت ملی دارد.

 

 

 

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها