جزئیات نشست کمیسیون اقتصادی مجلس

کد خبر: 1243959

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه بازار کالاها اساسی باید به نحوی مدیریت شود که شاهد کمترین نوسان در قیمت‌ها باشیم، گفـت: در نشست امروز مقرر شد، روند مدیریت تامین نهاده‌های کشاورزی بهتر شده و در بازار و تولید کالاهای اساسی مشکلی ایجاد نشود.

جزئیات نشست کمیسیون اقتصادی مجلس

مهدی طغیانی، در تشریح نشست امروز ( دو‌شنبه 20 شهریور ماه) کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: نشست امروز کمیسیون با حضور پیمان پاک قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور بازرگانی و احمد خانی معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی با موضوع نحوه تخصیص و تامین ارز ترجیحی به کالاهای اساسی و توزیع در خصوص وضعیت نامناسب تنظیم بازار این کالاها در کشور برگزار شد.

وی اضافه کرد: طبق گزارش‌های ارائه شده در ماه‌های اخیر تدابیری برای استفاده از منابع ارزی بلوکه شده در سایر کشورها جهت تامین نیاز ارزی واردات نهادها و فعال‌تر شدن شرکت‌های دولتی بازرگانی پشتیبانی امور دام برای تامین نهاده صورت گرفته است، همچنین  تلاش شده با تنوع بخشی به مبادی تامین نهاده از کشورهای جدید، روند تامین نهاده کشاورزی با بروز مشکل در هر یک از مبادی، با چالش مواجه نشود.

این نماینده مردم در مجلس عنوان کرد: حمایت از زنجیره تامین نهاده‌ها و تولید کالاهای اساسی و انتقال فناوری و نوآوری در تولید به ویژه در حوزه بذر و شیوه های جدید کشت نیز از جمله تدابیری بوده که وزارت جهادکشاروزی در حوزه مدیریت بازار در ماه‌های اخیر انجام داده است. در ادامه نشست نیز گزارشی از وضعیت بودجه ارزی وزارت‌خانه و سرجمع منابع ارزی که برای امسال در نظر گرفته شده تا در 16 گروه برای تامین نهادهای کالاهای اساسی هزینه شود، ارائه کردند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس اظهار کرد: در این نشست در خصوص نحوه تنظیم بازار نیز مباحثی مطرح شد که عموماً مسائل به موضوع آزادسازی ارز ترجیحی ارجاع می‌شد در حالی که منشا‌های دیگری نیز دارد و بخشی از آن ها به عملکرد وزارتخانه مربوطه می‌شود و لذا این وزارتخانه باید با استفاده از ابزارهای خود، در حوزه مدیریت بازار قوی‌تر عمل کند.  همچنین باید ارز به موقع تخصیص پیدا کرده و واردات نیز در زمان خود انجام شود، از طرفی وزارت جهادکشاورزی باید از شبکه خود جهت توزیع نهاده ها در کشور استفاده کند تا دچار تنگناهای مقطعی و ایجاد مشکل برای سایر کالاهای اساسی نشویم.

طغیانی با تاکید بر اینکه بازار کالاها اساسی به ویژه محصولات پروتئینی از جمله گوشت و مرغ باید به نحوی مدیریت شود که شاهد کمترین نوسان قیمتی باشیم، اظهار کرد: وزارت جهادکشاورزی در این خصوص نقش کلیدی و مهمی داشته و باید از ابزارهای خود به خوبی بهره بگیرد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: مطابق با توضیحات مسئولان مقرر شد، روند مدیریت تامین نهاده‌های کشاورزی بهتر شده و در بازار و تولیدات نهادها و کالاهای اساسی مشکلی ایجاد نشود. از طرفی تاکید شد که ملاک قیمت محصولات کشاورزی آنچیزی است که مردم تهیه می‌کنند نه مبلغی که در میادین توزیع  مطرح می‌شود و این امر نشان دهنده وضعیت نامناسب برخی از محصولات کشاورزی مانند گوشت قرمز در بازار است، که البته در این خصوص نیز توضیحاتی ارائه شد و تدابیری برای مدیریت بهتر باز نیز اندیشیده شده و امیدواریم در اثر آن مشکلات مردم حل شود. /خانه ملت

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها