قالیباف پیش از سفر به ژوهانسبورگ:

عضویت ایران در بریکس از جهت سیاسی و اقتصادی بسیار موثر است / توسعۀ همکاری‌ها در زمینۀ انرژی و ترانزیت را در این نشست پیگیری خواهیم کرد

کد خبر: 1246707

رئیس مجلس شورای اسلامی و هیئت پارلمانی ایران عصر امروز تهران را به مقصد ژوهانسبورگ ترک می‌کنند تا در مجمع پارلمانی کشورهای عضو بریکس شرکت کنند.

عضویت ایران در بریکس از جهت سیاسی و اقتصادی بسیار موثر است /  توسعۀ همکاری‌ها در زمینۀ انرژی و ترانزیت را در این نشست پیگیری خواهیم کرد

رئیس مجلس شورای اسلامی به منظور حضور در نهمین مجمع پارلمانی گروه بریکس با هدف توسعه همکاری‌های پارلمانی میان کشورهای عضو در جهت غلبه بر تحریم‌ها و ارتقاء مناسبات اقتصادی، تهران را به مقصد آفریقای جنوبی ترک کرد.

 محمد باقر قالیباف ظهر امروز (سه شنبه، 4 مهرماه 1402) در رأس هیأتی پارلمانی با بدرقه حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری نایب رئیس مجلس، سید احمدرضا دستغیب رئیس دیوان محاسبات کشور، سیدمحمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور به منظور شرکت در نهمین مجمع پارلمانی گروه بریکس، تهران را به مقصد آفریقای جنوبی ترک کرد.

قالیباف در این سفر علاوه بر حضور در نهمین مجمع پارلمانی گروه بریکس دیدارهای دوجانبه‌ای نیز با روسای مجالس حاضر در این مجمع خواهد داشت. توسعه همکاری های پارلمانی میان کشورهای عضو بریکس برای غلبه بر تحریم‌ها از جمله اهداف این مجمع است.

همچنین در این سفر حجت الاسلام والمسلمین علیرضا سلیمی، علی کریمی فیروزجایی، مهرداد گودرزوند چگینی و محمد آشوری تازیانی نمایندگان مجلس، مهدی صفری دیپلمات ایرانی و معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، رئیس مجلس شورای اسلامی را در این سفر همراهی خواهند کرد.

گفتنی است؛ گروه بریکس یک گروه بین‌المللی به رهبری قدرت‌های اقتصادی نوظهور شامل چین، هند، روسیه، برزیل و آفریقای جنوبی‌ بوده که به واسطه دارا بودن 40 درصد از جمعیت جهان و ظرفیت اقتصاد جهانی، منابع انسانی و طبیعی غنی ظرفیت بالایی برای تأثیرگذاری بر اقتصاد جهانی دارند.

بر اساس این گزارش؛ در اجلاس سران گروه بریکس ژوهانسبورگ، در ابتدای شهریور ۱۴۰۲ عضویت ۶ کشور جمهوری اسلامی ایران، عربستان سعودی، آرژانتین، امارات متحده عربی، مصر و اتیوپی پذیرفته شد و این کشورها حدود سه ماه دیگر از ابتدای سال ۲۰۲۴ میلادی عضو رسمی این گروه خواهند شد./خانه ملت

رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از سفر به آفریقای جنوبی، گفت: عضویت ایران در بریکس هم از جهت سیاسی و هم از جهت اقتصادی و موقعیت جغرافیای سیاسی ما بسیار موثر است

 محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از سفر به آفریقای جنوبی گفت: گفتگو بین کشورهای بریکس و آفریقای جنوبی انجام خواهد شد، رویکردی که مجمع نهم بریکس در پیش دارد هم رویکرد چند جانبه گرایی و هم  توسعه روابط بین کشورهای آفریقایی و بریکس موضوعیت دارد.

وی افزود: این فرصت بسیار مناسبی است که هم با کشورهای آفریقایی که در این مجمع شرکت می کنند ارتباط برقرار کنیم و هم برای توسعه روابط پارلمانی تلاش کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: عضویت ایران در بریکس هم از جهت سیاسی و هم از جهت اقتصادی و موقعیت جغرافیای سیاسی ما بسیار موثر است.

قالیباف عنوان کرد: 3 عضو از 5 عضو اصلی بریکس از جهت جغرافیایی بسیار مهم هستند. با فرصت هایی که ما در زمینه انرژی، ترانزیت و حمل و نقل داریم انشالله پیوستن ما به بریکس بتواند در توسعه روابط همسایگان و هم منطقه ای و بین المللی کمک کند. امیدواریم این سفر بتواند روابط پارلمانی بین المللی را بیش از پیش توسعه دهد./ فارس

 توسعۀ همکاری‌ها در زمینۀ انرژی و ترانزیت را در این نشست پیگیری خواهیم کرد

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس: این سفر به دعوت رسمی رئیس مجلس ملی آفریقای جنوبی برای شرکت در دومین مجمع پارلمانی بریکس انجام می‌شود.

 این مجمع از مجموعه‌های پارلمانی است که در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی بسیار تأثیرگذار است. کشورهای اصلی بریکس در آخرین نشستشان در آفریقای جنوبی تصمیم گرفتند اعضای جدیدی را به عضویت دربیاورند، ازجمله جمهوری اسلامی ایران. این فرصت مناسب پارلمانی است که جمهوری اسلامی ایران با رویکرد چندجانبه‌گرایی و ارتباطات منطقه‌ای و بین‌المللی در این مجمع شرکت کند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها