«فردا» گزارش می‌دهد

بایدن و معمای کمک به اوکراین/ گفتار درمانی به سبک رئیس جمهور آمریکا

کد خبر: 1249145

ایدن ترجیح می دهد با نوعی گفتار درمانی، ماجرای مخالفت کنگره با استمرار کمکهای مالی نظامی واشنگتن به کی یف را بی اهمیت جلوه داده و خود را مسلط بر تصمیم سازی های جاری در حوزه سیاست خارجی کشورش نشان دهد!

بایدن و معمای کمک به اوکراین/ گفتار درمانی به سبک رئیس جمهور آمریکا

گروه بین الملل سایت فردا - رئیس جمهور آمریکا به بازی همیشگی خود در میان پارادوکسها و تناقضات ادامه می دهد:وی از یک سو نسبت به اقدام کنگره در حذف بند کمکهای مالی نظامی به اوکراین شدیدا ناراضی بوده و از سوی دیگر، نسبت به عدم تعطیلی دولت فدرال ( بر اثر توافق با کنگره ) دید مثبتی دارد. همچنین برکناری کوین مک کارتی رئیس جمهوریخواه مجلس نمایندگان ، حس دوگانه ای را در وی ایجاد کرده است:از یک سو شکاف ایجاد شده میان جمهوریخواهان می تواند به انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 تسری یابد و منجر به شکست دوباره ترامپ به واسطه هدایت آرای بخشی از جمهوریخواهان به سبد رای دموکراتها شود. از سوی دیگر، تضمینی وجود ندارد که رئیس بعدی مجلس نمایندگان آمریکا طرح استیضاح بایدن را متوقف سازد یا با استمرار کمکهای مالی نظامی واشنگتن به کی یف موافقت کند! رئیس مجلس نمایندگان بعدی آمریکا ، می تواند فردی جنجالی تر از مک کارتی باشد و همین مسئله ذهن مستاجر کنونی کاخ سفید را آشفته سازد. 

در چنین وضعیتی، بایدن ترجیح می دهد با نوعی گفتار درمانی، ماجرای مخالفت کنگره با استمرار کمکهای مالی نظامی واشنگتن به کی یف را بی اهمیت جلوه داده و خود را مسلط بر تصمیم سازی های جاری در حوزه سیاست خارجی کشورش نشان دهد! اخیرا «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا به متحدان این کشور اطمینان داد که باوجود حذف بند کمک‌های نظامی به اوکراین در طرح بودجه موقت کنگره برای جلوگیری از تعطیلی دولت، حمایت‌های واشنگتن از کی‌یف ادامه می‌یابد.اما منابع موثق در آمریکا می گویند دستان بایدن در مواجهه با تحولات جاری در حوزه امنیتی و نظامی این کشور بسته تر شده و حتی استفاده از اختیارات ویژه ریاست جمهوری نیز برای وی هزینه هایی به همراه خواهد داشت. مخالفت بسیاری از شهروندان آمریکایی با رویکرد دولت این کشور درجنگ اوکراین و فرسایشی شدن این نبرد  ( که در نظرسنجی های عمومی در آمریکا نیز نمود ویژه ای یافته است )،دموکراتها را شدیدا محدود ساخته است. 

جو بایدن در تماس با سران کانادا، آلمان، ایتالیا، ژاپن، لهستان، رومانی، انگلیس، فرانسه و همچنین سران ناتو، کمیسیون اروپا و شورای اروپا تلاش کرده است تا به آنها در خصوص استمرار حمایتهای نظامی و مالی کشورش از اوکراین تضمین دهد اما ماهیت و کارکرد چنین تضمینی کاملا مشخص است! 

این ادعای بایدن از آنجا نقض می شود که موافقت و تسهیل گیری کنگره برای استمرار کمکهای آمریکا به اوکراین لازم است. از سوی دیگر، مقامات اجرایی کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا می گویند بودجه دولتی برای کمک به اوکراین به زودی پایان می یابد. بسیاری از تحلیلگران مسائل انتخاباتی آمریکا معتقدند جنگ اوکراین یکی از اصلی ترین مصادیق منازعه سال آینده میان نامزدهای نهایی دو حزب دموکرات وجمهوریخواه محسوب می شود. بایدن متهم است محاسبات غیر واقع بینانه ای را در خصوص مدت زمان جنگ اوکراین و میزان حمایت از دولت زلنسکی صورت داده است. همان گونه که تصریح شد، فرسایشی شدن نبرد و خستگی افکار عمومی آمریکا و اروپا از استمرار جنگ، نقش به سزایی در شکل گیری روند نارضایتی ها از کاخ سفید و بازیگران اروپایی ایفا کرده است. 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها