وحیدی: سطوح استانی تا بین المللی در زنجیره ارزش راهبردی تعریف می‌شود

کد خبر: 1253381

وزیر کشور بر تصمیم‌گیری استانی با نگاه ملی و همچنین لحاظ کردن ملاحظات استانی در تصمیمات ملی تاکید کرد و گفت: سطوح استانی تا بین المللی در زنجیره ارزش راهبردی تعریف می‌شود.

 وحیدی: سطوح استانی تا بین المللی در زنجیره ارزش راهبردی تعریف می‌شود

وزیر کشور بر تصمیم‌گیری استانی با نگاه ملی و همچنین لحاظ کردن ملاحظات استانی در تصمیمات ملی تاکید کرد و گفت: سطوح استانی تا بین المللی در زنجیره ارزش راهبردی تعریف می‌شود.

احمد وحیدی وزیر کشور در نشستی پیرامون بررسی مسائل زنجیره‌های ارزش راهبردی در استان‌ها در ابتدای سخنان خود ضمن دعا و آرزو برای پیروزی مقاومت اسلامی در غزه و محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در قتل عام غیر نظامیان فلسطینی، زنجیره ارزش را سازوکار و راه حلی برای حل مسئله واگرایی صنعتی و کسب و کار توصیف کرد.

وی با بیان اینکه فعالیت‌ها و طرح‌های مختلف و خوبی در سطح کشور انجام می‌شود، گفت: با این حال متاسفانه به دلیل عدم توجه به شکل‌گیری زنجیره ارزش راهبردی، فرصت‌های زیادی از دست‌رفته است.

وزیر کشور راه‌حل واگرایی صنعتی را طرح زنجیره ارزش راهبردی برشمرد و تاکید کرد: باید مشخص شود در انتهای زنجیره ارزش چه می‌خواهیم؛ باید هدف‌گذاری روشن و شفاف داشته باشیم و بدانیم که در کجای دنیا و اقتصاد جهانی قرار داریم؟

وحیدی با بیان اینکه باید برنامه‌های مبتنی بر مزیت‌های نسبی هر منطقه به روشنی وجود داشته باشد، گفت باید توسعه بخش‌های محلی و استانی را با لحاظ کردن ترکیب جغرافیا با موضوع، اقتصاد و تجارت و رابطه آن با مردم و منافع آنان، محقق سازیم.

وی تصریح کرد: در زنجیره ارزش، روابط مردم و مسائل اجتماعی در حلقه‌های اقتصاد باید تعریف شود تا مردم احساس تعلق خاطر کنند و آن را از خود بدانند.

وزیر کشور با تاکید بر اینکه در انتهای زنجیره ارزش راهبردی باید ثروت‌زایی بطور کامل در نظر گرفته شود، خاطر نشان کرد: باید بدانیم که کدام زنجیره‌ها به تولید ثروت می‌انجامند و کدام زنجیره‌ها اقتصاد ملی را به اقتصاد استانی و بخشی پیوند می‌دهند و به توسعه محلی و منطقه‌ای می‌انجامند.

وحیدی با تاکید بر نقش و حضور قوی مردم، گفت: تصمیم‌گیری در ابعاد ملی بدون لحاظ کردن نیازها و اولویت‌های استانی یک اشتباه است و در مقابل، تصمیمات استانی هم بدون نگاه ملی، نتیجه‌بخش نخواهد بود. بنابراین به ترکیب این دو نگاه نیاز است.

وی توضیح داد: در زنجیره ارزش، ابتدا باید موضوع در سطوح استانی، سپس ملی و منطقه‌ای و حتی بین‌المللی تعریف شود و در چنین صورتی است که زنجیره ارزش معنا پیدا می‌کند و طرح‌ها و پروژه‌ها به تولید ثروت می‌انجامد.

وزیر کشور بر تقویت تعامل تجاری استان‌های مرزی با کشورهای همسایه نیز تاکید کرد و گفت، یکی از کاربردهای زنجیره ارزش باید این باشد که صنایع ما مستقل از حمایت سایر بخش‌ها باشند. در حقیقت صنایع نباید به درآمدهای ارزی کشور از جمله درآمدهای نفتی متکی باشند؛ صنعت باید در چارچوب زنجیره ارزش بتواند نیازهایش را از محل صادرات محصولات خود تامین کند.

وحیدی با تشکر از دست‌اندرکاران طرح زنجیره ارزش راهبردی و ضرورت آن در شرایط جاری اقتصاد کشور گفت، شکل‌گیری این جریان نیاز واقعی کشور بود و با میدان‌داری وزارت کشور در این طرح قرار نیست کار دستگاه‌های تخصصی در این زنجیره نادیده گرفته شود.

در این نشست، محسن کوشش تبار معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور به تشریح اقدامات صورت گرفته در قالب طرح توسعه ارزش زنجیره راهبردی که در دی‌ماه 1401 راه‌اندازی شده است، پرداخت و گفت: از مهمترین اقدامات صورت گرفته در ماه‌های اخیر تشکیل دبیرخانه ملی شورا، دبیرخانه‌های استانی و تعیین روسای دبیرخانه‌ها بوده است.

وی افزود: در این ارتباط تاکنون دو جلسه شورای ملی برگزار شده است که جلسه دوم با حضور معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد.

در این نشست دستگاه‌های مختلف گزارش‌هایی از عملکرد اجرایی خود ارائه کردند و تصمیماتی در 8 بند اتخاذ شد./تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها