رئیس‌جمهور کوبا به ایران سفر می‌کند

کد خبر: 1254358

معاون اول رئیس جمهور گفت: تهاتر، همکاری‌های مالی و معامله از طریق ارز ملی ایران و کوبا از مقدمات لازم برای توسعه همکاری‌های اقتصادی دو کشور است و دلیلی ندارد دو کشور همسو با ارز کشور دشمن مبادلات تجاری خود را انجام دهند.

رئیس‌جمهور کوبا به ایران سفر می‌کند

معاون اول رئیس جمهور گفت: تهاتر، همکاری‌های مالی و معامله از طریق ارز ملی ایران و کوبا از مقدمات لازم برای توسعه همکاری‌های اقتصادی دو کشور است و دلیلی ندارد دو کشور همسو با ارز کشور دشمن مبادلات تجاری خود را انجام دهند.

محمد مخبر در دیدار مانوئل ماررو نخست وزیر کوبا، با اشاره جایگاه مثبت فیدل کاسترو رهبر فقید کوبا میان مردم ایران از زمان انقلاب اسلامی، گفت: از همان زمان روابط نزدیکی میان دو کشور شکل گرفت ضمن آنکه هر دو کشور دشمن مشترکی داریم که اقدامات ناجوانمردانه‌ای علیه دو ملت انجام داده است.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره جنایات و کشتار بی‌رحمانه رژیم صهیونیستی که امروز در غزه شاهد آن هستیم، گفت: قطعا این اقدامات از مصادیق بارز جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت است و اگر دادگاههای بین المللی حقانیت داشتند، تا الان باید به‌صورت جدی به اقدامات غیرانسانی رژیم صهیونیستی و آمریکا ورود کرده و آنها را محاکمه می‌ کردند.

مخبر با تاکید بر اینکه همه کشورهای مستقل و آزاده باید با کمک یکدیگر به اقدامات و جنایات رژیم صهیونیستی پایان دهند خاطرنشان کرد: این جنگ باید به سرعت متوقف شود و کمک‌های انسان‌دوستانه در اختیار مردم مظلوم غزه قرار گیرد و عاملین این جنایات نیز محاکمه شوند.

معاون اول رئیس جمهور سطح همکاریهای سیاسی و بین المللی دو کشور را عالی توصیف و اظهار کرد: سطح مناسبات اقتصادی متناسب با روابط سیاسی دو کشور نیست و این در حالی است که زمینه های همکاری متعددی میان دو کشور وجود دارد و ظرفیت‌های دو کشور به نوعی مکمل یکدیگر هستند و می‌توانیم با توسعه همکاری‌ها، بخشی از نیازهای یکدیگر را تامین کنیم.

وی مهمترین قدم در توسعه همکاریهای اقتصادی را فعال شدن بخش خصوصی دو کشور دانست و افزود: تهاتر، همکاری‌های پول و بانکی و معامله از طریق ارز ملی دو کشور از مقدمات لازم برای توسعه همکاری‌های اقتصادی دو کشور است و دلیلی ندارد دو کشور همسو با ارز کشور دشمن مبادلات تجاری خود را انجام دهند.

مخبر از آمادگی ایران برای همکاری با کوبا در حوزه انرژی، بازسازی پالایشگاههای کوبا و فناوریهای نوین خبر داد و افزود: لازم است کمیسیون مشترک دو کشور فعال شوند و نقشه راهی برای گسترش مناسبات اقتصادی فیمابین ترسیم کنند و بستر امضای توافقات میان روسای جمهور دو کشور را فراهم نمایند.

رئیس‌جمهور کوبا به ایران سفر می‌کند

مانوئل ماررو نخست وزیر کوبا نیز در این دیدار با بیان اینکه روابط دو دولت و دو ملت از اهمیت و ارزش فراوانی برای ما برخوردار است، گفت: رویکرد و تلاش جدی ما تقویت و تثبیت روابط تهران- هاوانا به ویژه در حوزه اقتصاد و تجارت است.

وی با اشاره به اینکه زمینه های همکاری که نقش موثری در پیشبرد روابط اقتصادی فیمابین دارد را شناسایی کرده ایم، اظهار داشت: حوزه معدن، نیرو و انرژی و فناوری های زیستی و بیوتکنولوژی از زمینه های مهم همکاری برای دو کشور محسوب می‌شود که می توانیم با توسعه همکاری در این بخش ها، مناسبات خود را جهش ببخشیم.

مانوئل ماررو با اشاره به برنامه سفر رئیس جمهور کوبا به کشورهای مختلف و از جمله ایران، این سفر را فرصت خوبی برای ترسیم چشم انداز روابط دو کشور برشمرد و افزود: ایران و کوبا تحت فشارهای تحریم و محاصره اقتصادی آمریکا هستند و از اشتراکات متعددی میان دو ملت برخوردار هستیم از جمله اینکه هیچ یک از دو ملت قرار نیست که در برابر این فشارها تسلیم شوند چرا که این مبارزه برای دفاع از حق حاکمیت ما است به همین جهت کوبا در هر شرایطی حامی و پشتیبان ایران است.

وی با قدردانی از رأی مثبت جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد برای رفع تحریم های آمریکا علیه این کشور تصریح کرد: تقویت روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری با ایران یکی از اولویت های اصلی کوبا است و لازم است هر دو کشور در این زمینه تلاش جدی داشته باشیم.

نخست وزیر کوبا همچنین با اشاره به تحولات غزه تصریح کرد: ما از ابتدا بصورت واضح، صریح و روشن کشتار فلسطینیان به دست رژیم صهیونیستی را محکوم‌ کردیم و معتقدیم کاری که صهیونیستها با فلسطینیان انجام دادند درست مانند اقدامی است که نازی ها با یهودیان انجام دادند و همانطور که شما تاکید کردید باید دست در دست هم دهیم و جلوی این اقدامات را بگیریم.

وی با استقبال از پیشنهاد و ایده معاون اول رئیس جمهور کشورمان برای استفاده از ارز ملی دو کشور در مبادلات تجاری فیمابین، گفت: هرچه کشورهای بیشتری در این بخش فعال شوند و در تبادلات و مراودات تجاری از ارز ملی خود استفاده کنند تاثیر تحریم های آمریکا کمتر خواهد شد چراکه امروز آمریکا با اتکاء به قدرت دلار است که کشورها را تحریم می کند./ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها