باکو دیپلمات‌های آمریکا، فرانسه و آلمان را احضار کرد

کد خبر: 1258929

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان امروز (سه‌شنبه) دیپلمات‌های آمریکا، آلمان و فرانسه را در رابطه‌ با تأمین مالی «غیرقانونی» یک رسانه آذربایجانی احضار کرد.


باکو دیپلمات‌های آمریکا، فرانسه و آلمان را احضار کرد

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان امروز (سه‌شنبه) دیپلمات‌های آمریکا، آلمان و فرانسه را در رابطه‌ با تأمین مالی «غیرقانونی» یک رسانه آذربایجانی احضار کرد.

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای اعلام کرد: کاردارهای آمریکا و فرانسه و همچنین سفیر فوق‌العاده و نماینده تام‌الاختیار فرانسه در باکو به‌صورت مجزا به وزارت خارجه احضار شدند. در دیدار با این دیپلمات‌ها، بیان شد که رسانه «آبزاس‌مدیا» (AbzasMedia) به همراهی شرکت‌هایی که در این سه کشور به ثبت رسیده‌اند، تبادلات مالی غیرقانونی انجام داده و سفارتخانه‌های این کشورها نیز در این امر دخیل بوده‌اند.

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در ادامه با بیان اینکه مراتب نارضایتی شدید باکو به دیپلمات‌های غربی ابلاغ شد، اعلام کرد که سازمان‌هایی از جمله آژانس آمریکایی «توسعه بین‌المللی» به تبادل «غیرقانونی» منابع مالی به خاک جمهوری آذربایجان اقدام کرده و با حمایت مالی «غیرقانونی» از فعالیت‌های آبزاس‌مدیا قوانین اعتبارات مالی جمهوری آذربایجان را نقض کرده‌اند.

بر اساس اظهارات وزارت خارجه باکو، تخصیص بودجه به پروژه‌هایی که به تأیید دولت نرسیده نقض شدید قوانین جمهوری آذربایجان است. باکو همچنین تأکید کرد که بر اساس روندهای بین‌المللی و ملی، تأمین مالی رسانه‌های یک کشور توسط نهادهای دولتی و خصوصی یا افراد خارجی مجاز نیست.

پلیس جمهوری آذربایجان به تازگی دو مدیر ارشد این خبرگزاری مستقل را که به تحقیق درباره فساد معروف است، دستگیر کرد. و همزمان رسانه دولتی جمهوری آذربایجان و شمار دیگری از رسانه‌های طرفدار دولت یا تحت حمایت مالی دولت باکو، کمپینی علیه آمریکا و یواس‌اید به راه انداخته و گفتند که واشنگتن «شبکه‌ای از جاسوسان» را داخل این کشور اداره می‌کند.

برخی ناظران این دستگیری‌ها را به اشاراتی در رسانه‌های دولتی مرتبط می‌دانند که «شبکه‌ای از جاسوسان آمریکا» در این کشور وجود دارد که باید «پاکسازی» شود. این کمپین در بحبوحه وخامت روابط ایالات متحده و جمهوری آذربایجان صورت می‌گیرد.

آبزاس مدیا عمدتا بر پوشش فساد و نقض حقوق بشر در جمهوری آذربایجان تمرکز دارد. تحقیقات اخیر طرح‌های پولشویی مقامات عالی‌رتبه در داخل و خارج از این کشور را کشف کرد. طبق یکی از گزارش‌ها، در سال ۲۰۲۲ شرکت‌های متعلق به افراد قدرتمند، از جمله دختران الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان در مناقصات غیرشفاف مرتبط با پروژه‌های توسعه در مناطقی که به تازگی در داخل و اطراف قره‌باغ به کنترل باکو درآمده، برنده اعلام شده‌اند.

آبزاس در بیانیه‌ای، رئیس‌جمهوری آذربایجان را مسئول دستگیری‌ها دانست و آن را تلاشی برای «بستن این رسانه و جلوگیری از رسیدن اطلاعات درباره جرایم فساد» او خواند./ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها