دستپاچگی جدید نتانیاهو در باتلاق غزه

کد خبر: 1259747

رژیم صهیونیستی که در دو ماه گذشته نتوانسته در غزه موفقیتی کسب کند برای اینکه از بار تلفات و هزینه‌های خود بکاهد خواب‌های جدیدی را برای این منطقه دیده است. ایجاد «منطقه حائل» و کوچاندن فلسطینی‌ها برای جدا کردن شمال و جنوب غزه از یکدیگر با هدف خلاص شدن از تهدیدات حماس و همچنین سناریوی ترور رهبران مقاومت فلسطین، گزینه‌های سراسیمه نتانیاهو است. سناریو‌های نخ‌نمایی که پیش از این صهیونیست‌ها در آزمون آن مردود شده‌اند و این‌بار هم تا زمانی که انگشت مقاومت روی ماشه است، توسعه‌طلبی ارضی برای اشغالگران در حد رؤیا باقی خواهد ماند

دستپاچگی جدید نتانیاهو در باتلاق غزه

رژیم صهیونیستی که در دو ماه گذشته نتوانسته در غزه موفقیتی کسب کند برای اینکه از بار تلفات و هزینه‌های خود بکاهد خواب‌های جدیدی را برای این منطقه دیده است. ایجاد «منطقه حائل» برای جدا کردن شمال و جنوب غزه از یکدیگر با هدف خلاص شدن از تهدیدات حماس و همچنین سناریوی ترور رهبران مقاومت فلسطین، گزینه‌هایی هستند که روی میز نتانیاهو قرار گرفته است. سناریو‌های نخ‌نمایی که پیش از این صهیونیست‌ها در آزمون آن مردود شده‌اند و این بار هم تا زمانی که انگشت مقاومت روی ماشه است، توسعه‌طلبی ارضی برای اشغالگران در حد رؤیا باقی خواهد ماند.

هرچه جنگ در غزه طولانی‌تر می‌شود، سراسیمگی و دستپاچگی مقامات صهیونیستی هم بیشتر می‌شود و به هر حربه‌ای متوسل می‌شوند تا از بحران خودساخته رهایی یابند. پس از شکست ارتش اسرائیل در نابودی جنبش حماس و تونل‌های آن و ناتوانی در نجات اسرای صهیونیست در غزه، اکنون بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر صهیونیستی و دوستانش گزینه‌های دیگری را در نظر گرفته‌اند.

خبرگزاری رویترز جمعه شب به نقل از اوفیر فالک، مشاور نتانیاهو اعلام کرد که این رژیم طرحی برای ایجاد «منطقه حائل» در نوار غزه دارد. به گفته فالک، «این طرح شامل سه هدف است که به مرحله مابعد حماس اختصاص دارد و شامل نابودی حماس و خلع سلاح غزه و پایان دادن به افراط‌گرایی در غزه است. عمق منطقه حائل هنوز مشخص نیست و احتمالاً به یک یا دو کیلومتر یا صد‌ها متر در داخل غزه برسد.» رسانه‌های صهیونیستی نیز پیش از این اعلام کرده بودند که نتانیاهو در دیدار با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا اعلام کرده که این رژیم قصد دارد یک منطقه امنیتی عمیق را در داخل غزه بعد از جنگ ایجاد کند. نتانیاهو به بلینکن اطلاع داد که رژیم صهیونیستی مسئولیت نظارت امنیتی در نوار غزه را بر عهده خواهد داشت. این درحالی است که رویترز به نقل از یک مسئول امریکایی اعلام کرد: «ما با هرگونه طرحی برای کاهش مساحت اراضی فلسطین مخالف هستیم.» بر اساس این گزارش، رژیم صهیونیستی این ایده را با کشور‌های اردن، امارات و مصر و حتی عربستان سعودی در میان گذاشته است، اما این کشور‌ها هنوز پاسخی به این پیشنهاد نداده‌اند. یکی از مقامات عربی نزدیک به مذاکرات گفت که اسرائیل آماده است برای اخراج دائمی حماس از غزه به سایر کشور‌های منطقه بهای گزافی را بپردازد، اما خلاص شدن از دست حماس دشوار و نامشخص است.

روزنامه فایننشال‌تایمز هم جمعه شب در گزارشی از تقسیم‌بندی غزه توسط تل‌آویو خبر داد و نوشت: «ارتش اسرائیل این بار به جای آنکه حمله‌ای تمام‌عیار را در شمال غزه انجام دهد، می‌خواهد به غیرنظامیان غزه بگوید از مناطق مختلف این شهر کوچ کنند و بدین ترتیب راه را برای نیروهایش هموار سازد.» نقشه‌ای که روز جمعه از سوی ارتش رژیم صهیونیستی منتشر شده، غزه را به ۶۲۰ بلوک جداگانه تقسیم می‌کند که از اندازه دو زمین فوتبال تا ۲۵ کیلومتر مربع متغیر است. فایننشال‌تایمز گزارش داد، این ارتش به ساکنان غزه گفته است که نقشه را با دقت دنبال کنند و برای حفظ امنیت خود به مکان‌های خاصی بروند.

 «منطقه حائل» محکوم به شکست است

منطقه حائل و کوچاندن فلسطینیان به جنوب غزه در زمانی انجام می‌شود که هنوز درگیری‌ها در مناطق شمالی غزه جریان دارد و صهیونیست‌ها دستاورد ملموسی کسب نکرده‌اند. اسرائیل از ایجاد منطقه حائل دنبال از بین بردن تهدیدات حماس علیه شهرک‌نشینان است، اما قدرت این گروه به اندازه‌ای افزایش یافته است که تمام نشدنی است. زیرا حماس اکنون یک جنبش مردمی است که تفکرات و ایدئولوژی آن در بین فلسطینیان ریشه دوانده و کنار زدن آن بسیار دشوار است، چیزی که مقامات صهیونیستی هم به آن اعتراف کرده‌اند. همچنین حماس شبکه گسترده‌ای از تونل‌ها در سرتاسر نوار غزه حفر کرده که هر زمان که بخواهد می‌تواند با استفاده از آن‌ها به دشمن صهیونیستی ضربه وارد کند. تل‌آویو قصد دارد با حضور نظامی در شمال غزه، تحرکات نظامی حماس و جهاد اسلامی را از نزدیک رصد کند، اما این سناریو هم پیش‌تر اجرایی شده بود و صهیونیست‌ها با وجود استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و نصب دوربین‌های مدار بسته روی دیوار‌های غزه و نفوذ جاسوسان خود در این باریکه، در پیش‌بینی عملیات طوفان الاقصی ناکام ماندند و تلفات سنگینی را متحمل شدند.

مسئله دیگر، در صورت انتقال ساکنان شمال غزه به بخش جنوبی، وسعت کوچک جغرافیایی این منطقه برای ۳/۲ میلیون فلسطینی کافی نخواهد بود و این مسئله ساکنان غزه را به واکنش واخواهد داشت تا از این حصار امنیتی رها شوند و در نهایت همان چیزی که در سال ۲۰۰۵ برای اشغالگران رخ داد، تکرار خواهد شد.

کوچاندن فلسطینیان به جنوب غزه، نه تنها امنیت شهرک‌نشینان را تضمین نخواهد کرد بلکه گروه‌های مقاومت برای باز پس‌گیری سرزمین‌های از دست رفته با همه توان وارد عمل خواهند شد و این برای اشغالگران گران تمام خواهد شد. اکنون هم شهرک‌نشینان فراری حاضر نیستند به خانه‌های خود در اطراف غزه بازگردند و اگر تهدیدات از سوی حماس و جهاد اسلامی افزایش یابد، ناامنی در سرزمین‌های اشغالی هم تشدید خواهد شد.

از سوی دیگر، ارتش صهیونیستی برای اینکه تهدیدات حماس را از بین ببرد باید بیشتر نیرو‌های خود را در این منطقه مستقر کند تا مبادا دوباره کابوس ۷ اکتبر برای آن‌ها تکرار شود و معطل کردن حجم گسترده از نظامیان سبب می‌شود در محور‌های دیگر با مشکل جدی مواجه شوند.

مانع بزرگ دیگر سر راه دشمن اسرائیلی، مواضع جامعه جهانی است که به شدت با اشغالگری مجدد در غزه مخالفت کرده است. سازمان ملل هرگونه توسعه‌طلبی ارضی در غزه و کرانه باختری را ممنوع کرده است و ایجاد منطقه حائل به نوعی نقض قوانین بین‌المللی و الحاق مناطق جدید به سرزمین‌های اشغالی است که افکارعمومی و کشور‌ها در برابر آن سکوت نخواهند کرد.

 گزینه ترور رهبران مقاومت

گزینه دیگری که در دستورکار دارو دسته نتانیاهو قرار گرفته است، گزینه ترور فرماندهان مقاومت فلسطین است تا شاید با از میان برداشتن آنها، از بار حملات فلسطینیان علیه اراضی اشغالی بکاهند. روزنامه وال‌استریت‌ژورنال روز شنبه مدعی شد که اسرائیل در حال تلاش برای اجرای یک «عملیات چندساله ترور» برای حذف فیزیکی سران حماس بعد از اتمام جنگ غزه است. این روزنامه به نقل از مقام‌های اسرائیلی که اشاره‌ای به نام آن‌ها نشده مدعی شده نتانیاهو به سازمان‌های جاسوسی خود دستور داده برنامه‌هایی برای ترور سران حماس در لبنان، ترکیه و قطر تدوین کنند.

اسرائیل درحالی به این طرح متوسل شده است که فکر می‌کند با ترور افرادی مانند یحیی السنوار، رئیس سیاسی حماس در غزه، و دیگر رهبران آن در خارج می‌تواند حماس و جهاد اسلامی را تضعیف کرده و امنیت شهرک‌نشینان را تضمین کند. تجربه دو دهه اخیر نشان داده که این گروه‌ها قائم بالشخص نیستند که با ترور فرمانده آن، کارایی خود را از دست داده و به مرور فروبپاشند بلکه دیگر اعضای رده‌های میانی این جنبش‌ها در حکم فرماندهان شایسته هستند که در نبود فرماندهان قبلی می‌توانند عملیات علیه صهیونیست‌ها را با موفقیت به پیش ببرند. همچنین، ترور فرماندهان مقاومت آن‌هم در خاک کشور‌های دیگر می‌تواند روند مذاکرات سیاسی با حماس را مختل کند و سبب می‌شود فلسطینیان برای انتقام فرماندهان خود، عملیاتی گسترده‌تر از طوفان الاقصی ترتیب دهند.

این بار نتانیاهو و هم‌قطارانش حذف همیشگی حماس را با صدای بلند داد می‌زنند، اما حتی مقامات امریکا هم خوش‌بینی صهیونیست‌ها را ندارند، زیرا تل‌آویو در جنگ‌های قبلی خود علیه غزه نتوانسته به اهدافش دست یابد، و از طرفی اشغالگران راهبرد منسجمی درباره آینده غزه ندارند و دورنمای روشنی برای موفقیت ارتش صهیونیستی وجود ندارد.

 تلاش برای آتش‌بس مجدد

با وجود دور جدید حملات اسرائیل به غزه، میانجیگران مصری و قطری سعی دارند دوباره حماس و اسرائیل را به میز مذاکره برگردانده و آتش‌بس برقرار کنند. لوید آستین، وزیر دفاع امریکا روز شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی ادعا کرد، کشورش در حال رایزنی با مصر و قطر برای اجرایی شدن مجدد آتش‌بس در غزه است. به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، یک مقام ارشد دولت امریکا هم گفت که آواره شدن هرچه بیشتر مردم در جنوب غزه ابعاد تخریب‌ها را فراتر از ظرفیت پشتیبانی و بازسازی هر شبکه بشردوستانه‌ای خواهد برد. از سوی دیگر، بر اساس نتایج نظرسنجی که روزنامه معاریو منتشر کرد، ۶۶ درصد از مخالفان نتانیاهو و نیز ۴۰ درصد از طرفداران او، حامی تمدید آتش‌بس بوده و تنها ۳۰ درصد از طرفدارانش مخالف این مسئله هستند. طبق این نظرسنجی ۵۴درصد از ساکنان اراضی اشغالی تداوم اجرای طرح آتش‌بس در نوار غزه و تبادل روزانه اسرا با حماس را تأیید می‌کنند. تلاش برای برقراری آتش‌بس در شرایطی است که ارتش اشغالگر از صبح جمعه دور جدید حملات خود را به مناطق غزه را ازسرگرفته است که تاکنون صد‌ها نفر شهید و زخمی برجای گذاشته است. مقامات تل‌آویو مدعی هستند تا زمان رسیدن به اهداف اعلانی خود به حملات ادامه خواهند داد.

منبع: روزنامه جوان

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها