امریکا پاسخ قدرت‌نمایی یمن را با اتهام تروریسم داد!

کد خبر: 1269621

انصارالله: تصمیم امریکا به قرار دادن ما در فهرست «تروریسم» مانع حمایت از ملت فلسطین نخواهد شد

امریکا پاسخ قدرت‌نمایی یمن را با اتهام تروریسم داد!

چند روز پس از حملات هوایی امریکا و انگلیس به مواضع نظامی در یمن، این بار گزینه دیگری در دستورکار کاخ سفید قرار گرفته است تا شاید بتواند یمن را به عقب‌نشینی از عملیات خود وادار و امنیت کشتی‌های صهیونیستی را در دریای سرخ تضمین کند. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید چهارشنبه شب اعلام کرد واشینگتن جنبش انصارالله را به فهرست سازمان‌های اصطلاحاً «تروریستی» این کشور بازگردانده است

امریکا که نتوانسته با تشکیل ائتلاف دریایی و حملات کور، جلوی عملیات موشکی یمن در دریای سرخ را بگیرد به آخرین گزینه نخ‌نما شده تروریسم متوسل شده تا با قرار دادن نام جنبش انصارالله در لیست گروه‌های تروریستی، فشار‌ها علیه یمن را افزایش دهد؛ اقدامی که نه‌تن‌ها تنش‌ها را در منطقه کاهش نمی‌دهد بلکه با هشدار‌های صنعا به ادب کردن واشینگتن، دامنه تنش‌ها گسترش خواهد یافت و دود آن بیش از همه به چشم امریکایی‌ها و صهیونیست‌ها خواهد رفت که بر طبل جنگ کوبیدند.

با وجود درخواست ایران و گروه‌های مقاومت منطقه برای کاهش ماجراجویی‌های امریکا، دولتمردان این کشور همچنان بر آتش جنگ در دریای سرخ می‌دمند. چند روز پس از حملات هوایی امریکا و انگلیس به مواضع نظامی در یمن، این بار گزینه دیگری در دستورکار کاخ سفید قرار گرفته است تا شاید بتواند انصارالله را به عقب‌نشینی از عملیات خود وادار کرده و امنیت کشتی‌های صهیونیستی در دریای سرخ را تضمین کند. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید چهارشنبه شب اعلام کرد که واشینگتن جنبش انصارالله را به فهرست سازمان‌های اصطلاحاً «تروریستی» این کشور بازگردانده است. وی مدعی شد: واشینگتن می‌خواهد با این طبقه بندی، حوثی‌ها را مجبور به دور شدن از ایران کند. در بیانیه سالیوان آمده است در صورتی که انصارالله حملات خود را در دریای سرخ متوقف کند، واشینگتن حذف این جنبش از لیست سازمان‌های تروریستی را بررسی می‌کند. به گزارش یورونیوز، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا هم اعلام کرد که واشینگتن بار دیگر انصارالله را در لیست تروریستی خود وارد کرده و این تصمیم پس از ۳۰ روز اجرایی می‌شود. بلینکن بدون اشاره به اقدامات ارتش یمن در حمایت از مردم مظلوم فلسطین گفت: «حوثی‌ها حملات بی‌سابقه‌ای را علیه کشتی‌ها در دریای سرخ و خلیج عدن و نیز علیه نیرو‌های مستقر در منطقه انجام دادند.»

دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور امریکا در سال ۲۰۲۱ و با هدف تسهیل در مذاکرات صلح یمن، نام انصارالله را از لیست تروریستی واشینگتن خارج کرده بود، اما در ماه‌های اخیر که این جنبش در حمایت از مردم غزه، حملاتی را به کشتی‌های صهیونیستی انجام داد، سران کاخ سفید سعی کردند با این حملات مقابله کنند. امریکا پس از تشکیل ائتلاف دریایی نمایشی با تعداد انگشت‌شمار کشور‌های ضعیف، و حملات محدود به خاک یمن سعی کرد به اهداف اعلانی خود یعنی تضمین امنیت کشتی‌های صهیونیستی در دریای سرخ برسد، اما ناکام ماند. به همین دلیل تلاش می‌کند با قرار دادن مجدد انصارالله در لیست گروه‌های تروریستی، جهانیان را علیه این جنبش بشوراند تا شاید با این حربه به خواسته خود دست پیدا کند. اما تجربه گذشته در قرار دادن نام انصارالله در لیست تروریستی، نشان داد که چنین اقداماتی نتیجه عکس خواهد داشت.

عزم انصارالله راسخ می‌شود

هرچند از دید مقامات امریکایی تصمیم به قرار دادن انصارالله در لیست تروریسم آخرین تیر ترکش غرب برای مقابله با دولت صنعا است، اما رهبران انصارالله به این تصمیم وقعی ننهاده و آن را سناریویی نخ‌نما شده عنوان کردند که هیچ تأثیری در اراده و عزم یمنی‌ها ندارد.

دفتر سیاسی انصارالله روز پنج‌شنبه در واکنش به اقدام امریکا در قرار دادن نام این گروه در لیست به اصطلاح «تروریسم»، آن را اقدامی فاقد ارزش دانست و گفت که یمن سال‌هاست تحت محاصره امریکا قرار دارد. به گزارش شبکه المسیره یمن، در این بیانیه آمده است: «این مسئله مضحکی است که از سوی یک حکومت تروریستی جهانی، تروریست خوانده شوی. این اقدام تلاش امریکا برای گمراهی جهانی و بدنامی انصارالله و مردم یمن است. اقدام امریکا در خصوص انصارالله در این مرحله به دلیل پشتیبانی از مردم فلسطین، همچون مدال افتخار و شرافت است.»

سخنگوی انصارالله هم در سخنانی به تصمیم امریکا برای قرار دادن مجدد نام این جنبش در فهرست به اصطلاح «تروریسم» خود واکنش نشان داد و تأکید کرد که چنین اقداماتی مانع حمایت یمن از ملت فلسطین نخواهد شد. محمد عبدالسلام در گفتگو با شبکه الجزیره اظهار داشت: امریکا از موضوع قرار دادن نام ما در فهرست تروریسم به دنبال اهداف سیاسی است. کاری که ما در دریای سرخ انجام دادیم، نوعی فشار برای توقف جنگ غزه بود و این اقدام امریکا، فقط ما را متعهدتر به موضع خود در حمایت از فلسطینی‌ها می‌کند.»

به گزارش العالم، عارف العامری، سخنگوی ائتلاف نیرو‌ها و احزاب سیاسی ضد تجاوز یمن، نیز تأکید کرد: «مقامات یمن در صنعا به تصمیمات صادره از سوی دولت واشینگتن مبنی بر قرارگرفتن دوباره در لیست سازمان‌های تروریستی امریکا اهمیتی نمی‌دهند، زیرا ایالات متحده با چنین تصمیماتی هم در گذشته و هم در آینده، سعی در باج‌گیری از صنعا داشته و دارد.»

واشینگتن تصور می‌کند که با تروریست خواندن انصارالله، امنیت کشتی‌های صهیونیستی تضمین خواهد شد، اما یمنی‌ها گفته‌اند که در دفاع از مردم فلسطین مصمم هستند. محمد البخیتی، از اعضای ارشد انصارالله دیروز در سخنانی گفت که کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌هایی که به هر طریقی با آن‌ها مرتبط هستند، کوچک‌ترین فرصتی برای عبور از دریای سرخ نخواهند داشت.

حزام الاسد، از اعضای دفتر سیاسی انصارالله هم در این باره گفت: کشتی‌های امریکایی چه رزم‌ناو‌ها و چه کشتی‌های تجاری و نیز منافع امریکایی در دایره اهداف نیرو‌های ما هستند، به ویژه که در قوانین بین‌المللی و نیز قوانین انسانی حق پاسخ محفوظ است و هر ملتی حق دارد که از حاکمیت کشورش دفاع کند. الاسد گفت: «امریکا با نقض حاکمیت یمن و بمباران برخی مناطق یمن با همدستی انگلیس مرتکب جنایت بزرگی شد و باید تنبیه شود و به آن پاسخ داده شود.»

یمنی‌ها پس از حمله اخیر امریکا و انگلیس، علاوه بر کشتی‌های صهیونیستی، دامنه حملات خود را به سمت کشتی‌ها و ناو‌های امریکایی هم گسترش دادند و با قرار دادن انصارالله در لیست تروریستی بدون تردید حملات علیه منافع واشینگتن و تل‌آویو در دریای سرخ تشدید خواهد شد. انصارالله ۹ سال با کمترین تجهیزات در برابر ارتش‌های تا بن دندان مسلح ائتلاف متجاوز سعودی مقاومت کرد و در نهایت سعودی‌ها را مجبور کرد به میز مذاکره برگشته و به خواست صنعا تن دهند. اقدام اخیر امریکا چیز جدیدی نیست و انصارالله سال‌هاست که از سوی غرب و عمال منطقه‌ای آن در بدترین فشار‌های سیاسی و اقتصادی قرار دارد و بیدی نیست که با این باد‌ها بلرزد. حمله به کشتی‌های امریکایی و صهیونیستی در ماه‌های اخیر ثابت کرد که یمنی‌ها از هیچ چیزی هراس ندارند و تهدیدات توخالی مقامات واشینگتن هم نمی‌تواند آن‌ها را از مسیری که شروع کرده‌اند، بازدارد.

منبع: روزنامه جوان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها