آخرین‌تنفس‌های نتانیاهو قبل از آتش‌بس

کد خبر: 1272462

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی: هیچ توافق آتش‌بسی را نمی‌پذیرم که مستلزم خروج از غزه یا آزادی صد‌ها اسیر فلسطینی باشد

آخرین‌تنفس‌های نتانیاهو قبل از آتش‌بس

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی یک بار دیگر گفت که متعهد است جنگ را قبل از آنچه که او «رسیدن به پیروزی کامل» خوانده پایان ندهد، اما وزارت خارجه قطر می‌گوید تل‌آویو با پیشنهاد آتش‌بس موافقت کرده و حماس هم «تأیید اولیه» برای آن داده است. ارزیابی‌ها در واشینگتن این است که شرایط در غزه رو به تغییر است و نتانیاهو برای پذیرش آتش‌بس مجبور به نرمش خواهد شد؛ چیزی که یک آتش‌بس سه مرحله‌ای حداقل ۳۵ روزه قابل گسترش را بیش از هرموقع دیگری در دسترس قرار داده است.

«ماجد بن‌محمد الانصاری» سخنگوی وزارت خارجه قطر روز پنج‌شنبه اعلام کرد که اسرائیل با طرحی که یک‌شنبه هفته قبل درنشست پاریس تصویب شد، موافقت کرده و حماس هم به صورت اولیه، این توافق را تأیید کرده و در حال حاضر طرف‌ها، منتظر تأیید نهایی حماس هستند. طرح آتش‌بسی که در نشست پاریس با حضور نمایندگان امریکا، رژیم صهیونیستی، قطر و مصر به تصویب رسیده، یک طرح آتش‌بس سه‌مرحله‌ای است که مرحله نخست آن، شامل آزادی غیرنظامیان نظیر زنان، کودکان، کهنسالان و بیماران است. آنگونه که «دیوید بارنیا» رئیس موساد، به عنوان نماینده رژیم صهیونیستی در نشست پاریس توضیح داده در مرحله اول، ۳۵ اسیر اسرائیلی زنده از میان زنان، مجروحان و سالمندان در نوار غزه در ازای ۳۵ روز آتش‌بس، آزاد می‌شوند. این به معنای «یک روز آتش‌بس در ازای آزادی یک اسیر است.» پس از این ۳۵ روز، یک دوره مذاکره یک هفته‌ای (همزمان با تمدید آتش‌بس) درباره امکان تکمیل مرحله دوم توافق انجام می‌شود. این مرحله، شامل آزادی جوانان‌تر‌ها و همه کسانی است که حماس آن‌ها را به عنوان نظامی صهیونیست به اسارت گرفته است. در نهایت، در مرحله سوم نیز اجساد سربازان کشته‌شده اسرائیلی، در ازای آزادی اسرای فلسطینی تحویل داده خواهد شد. در حالی که گفته می‌شود عملیات نظامی در طول هر سه مرحله تبادل متوقف خواهد، ولی یک منبع آگاه به رویترز گفته که حتی اگر حماس هم با این چارچوب موافقت کند، اجرای آن شامل جزئیات تدارکات آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها و زندانیان، ممکن است روز‌ها یا هفته‌ها طول بکشد.

 

 دوحه: می‌تواند دائمی شود

اسماعیل هنیه، از رهبران سیاسی حماس تأیید کرده که حماس در حال بررسی این طرح سه‌مرحله‌ای است؛ چیزی که به گفته «محمد بن‌عبدالرحمن بن‌جاسم» وزیر خارجه قطر «می‌تواند به آتش‌بس دائمی در آینده منجر شود.» ظاهراً مهم‌ترین چیزی که زمان پاسخ حماس به این طرح را طولانی کرده، شرط کلیدی حماس است که هرگونه طرحی بایستی به توقف همه‌جانبه تجاوز نیرو‌های صهیونیست به غزه منجر شوند. این طرح اگرچه به طور اساسی، این پیش‌شرط حماس را برآورده نمی‌کند ولی به گفته سخنگوی وزارت خارجه قطر، طرفین اسرائیلی و حماس بر اصل این پیشنهاد اتفاق‌نظر دارند که می‌تواند به آتش‌بس انسانی ختم شود، ضمن اینکه او گفته است: «مرحله کنونی مذاکرات می‌تواند به آتش‌بس دائمی در آینده منجر شود.» در حالی که منابع قطری می‌گویند پاسخ طرف فلسطینی به طرح آتش‌بس، یک پاسخ اولیه است، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز پنج‌شنبه یک بار دیگر گفت که هیچ توافق آتش‌بسی را نخواهد پذیرفت که مستلزم خروج نیرو‌های اسرائیلی از غزه یا آزادی صد‌ها اسیر فلسطینی باشد. نتانیاهو که در ملاقات با اسیران اسرائیلی صحبت می‌کرد، هرچند گفته «اگر توافق خوبی برای اسرائیل، بازگشت اسرا و دستیابی به اهداف جنگی حاصل شود» آن را تأیید خواهد کرد ولی در عین حال، یک بار دیگر گفت با توافقی برای آزادی اسیران در صورتی که تهدیدی برای امنیت اسرائیل باشد، موافقت نخواهد کرد. یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی هم روز پنج‌شنبه ادعا کرد که تیپ حماس در خان یونس منحل شده، مأموریت‌مان در آنجا را به اتمام رسانده و عملیات را به سمت رفح ادامه خواهیم داد: «پس از توافق برای آزادی اسرا باید به رفح برسیم.»

 برآورد‌ها در تل‌آویو و واشینگتن

درحالی که نتانیاهو از طرف خانواده‌های اسرای اسرائیلی به شدت تحت فشار قرار دارد، در تل‌آویو این دیدگاه در حال تقویت شدن است که لفاظی‌های او بازتاب نفوذ اعضای راست‌گرای ائتلاف، یعنی کسانی مانند ایتمار بن‌گویر وزیر امنیت داخلی و بزالل اسموتریچ وزیر دارایی است که تهدید کرده‌اند در صورت تعدیل موضع نتانیاهو استعفا خواهند داد و دولت را سرنگون خواهند کرد. در مقابل، بنی‌گانتس، عضو کابینه جنگ نتانیاهو هشدار داده که اگر نتانیاهو به دلایل سیاسی، یعنی ترس از سقوط کابینه‌اش، با توافق درباره اسرای «اسرائیلی» مخالفت کند از کابینه تحت ریاست او خارج خواهند شد. گانتس همچنین گفته است: «در صورتی که نتانیاهو در غزه حاکمیت نظامی را اعلام کند در این صورت از کابینه خارج خواهیم شد.» در واشینگتن نیز مخالفت نتانیاهو با طرح آتش‌بس در شرایط کنونی، بیشتر لفاظی قلمداد می‌شود. یک مقام ارشد دولت بایدن به ان‌بی‌سی‌نیوز گفته که شرایط در غزه رو به تغییر است و نتانیاهو برای پذیرش آتش‌بس مجبور به نرمش خواهد شد. این مقام ارشد دولت بایدن که نخواست نامش فاش شود، می‌گوید: «دولت جو بایدن اظهارات علنی و سرسختانه نتانیاهو در مخالفت با توافق آتش‌بس را به معنای رد آتش‌بس نمی‌داند، چرا که پیشرفت (رژیم) اسرائیل در جنگ علیه حماس در غزه کمتر از حدی بود که تل‌آویو انتظار آن را داشت.» به گفته این مقام امریکایی، اظهارات علنی نتانیاهو حکایت از نفوذ اعضای راست‌گرای افراطی در کابینه ائتلافی وی دارد زیرا آن‌ها نتانیاهو را تهدید کرده‌اند در صورتی که نرمش نشان دهد از کابینه خارج شده و موجبات سرنگونی کابینه ائتلافی وی را فراهم خواهند آورد.

«کرمی گیلون» رئیس سابق شاباک، پا از این هم فراتر گذاشته و در گفتگو با کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی گفته که عملاً جنگ در غزه پایان یافت و آتش‌بس ممکن است پنج یا شش سال ادامه داشته باشد. به گفته گیلون هرچند جنبش حماس در این جنگ انتقام‌جویانه ضربه محکمی خورد، ولی تا زمانی که در نوار غزه خلأ وجود دارد و هیچ کس نیست آن را پر کند در قدرت می‌ماند.

گیلون تصریح کرد: به باور من جنگ به پایان رسیده است و تنها دلیل ماندن ارتش «اسرائیل» در میدان بازگرداندن اسیران «اسرائیلی» در غزه است و فقط با فشار نظامی می‌توان آن‌ها را آزاد کرد. رئیس اسبق شاباک گفته که «به نظرم حوادث هفتم اکتبر دیگر تکرار نخواهد شد» و تأکید کرده است: «آتش‌بس به مدت شش سال ادامه می‌یابد و بعد از آن از غزه به سمت سرزمین‌های اشغالی موشک شلیک می‌شود.»

منبع: روزنامه جوان

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها