نگرانی اروپا از تأثیرات تورمی عملیات مقاومت یمن در دریای سرخ

کد خبر: 1273142

سازمان توسعه و همکاری اقتصادی، نسبت به خطر افزایش تورم جهانی در صورت تداوم تنش‌ها در دریای سرخ هشدار داد.

نگرانی اروپا از تأثیرات تورمی عملیات مقاومت یمن در دریای سرخ
به گزارش خبرگزاری فرانسه، سازمان توسعه و همکاری اقتصادی، با بازبینی پیش‌بینی رشد اقتصادی خود برای سال ۲۰۲۴ از افزایش آن خبر داد. در کنار این خوش‌بینی، این سازمان نسبت به خطر افزایش تورم جهانی در صورت تداوم حملات حوثی‌های مورد حمایت ایران به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ هشدار داده است.
این سازمان که مقر آن در پاریس قرار دارد، در گزارش جدید خود اعلام کرد در صورت عدم بروز شوک ژئوپلیتیک غیرمنتظره جدید، انتظار می‌رود جهان شاهد رشد اقتصادی بیشتری نسبت به پیش‌بینی‌های قبلی در سال پیش رو باشد. به گفته این نهاد، تولید ناخالص داخلی جهانی ۲.۹ درصد افزایش خواهد یافت. سازمان توسعه و همکاری اقتصادی پیش از این در ماه نوامبر رشد این شاخص اقتصادی را ۲.۷ درصد تخمین زده بود.
این نهاد اقتصادی که بیشتر اعضای آن کشورهای توسعه یافته هستند، با دقت اوضاع آبراه مهم بین‌المللی دریای سرخ را زیر نظر دارد. جایی که حدود
۱۲ درصد حجم تجارت جهانی از آن عبور می‌کند. بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول، حمل‌ونقل دریایی کانتینرها از طریق دریای سرخ طی یک سال تقریباً ۳۰ درصد کاهش یافته است. 
از ماه نوامبر گذشته، انصارالله یمن حملات خود را علیه کشتی‌های تجاری که مظنون به ارتباط با اسرائیل هستند در دریای سرخ و خلیج عدن افزایش داده‌ است. آنها می‌گویند که در همبستگی با مردم فلسطین و غزه این حملات را انجام می‌دهند و تا زمان توقف بمباران اسرائیل به حملات خود ادامه خواهند داد.
فرانس پرس افزود: به دنبال تداوم این حملات، کشتی‌های تجاری به منظور کاهش خطر آسیب‌‌پذیری، با عبور از قاره آفریقا و دماغه امید نیک این آبراه را دور می‌زنند. در آخرین مورد از این دست، شرکت کشتیرانی فرانسوی «سی‌ام‌ای- سی‌جی‌ام» روز جمعه اعلام کرد بار دیگر عبور کشتی‌های خود از دریای سرخ را متوقف می‌کند. مسیر دور زدن قاره آفریقا طولانی‌تر و  پرهزینه‌تر است و به تدریج بر روی قیمت کالاها تاثیر خواهد گذاشت.
سازمان توسعه و همکاری اقتصادی در گزارش سه ماهه خود پیش‌بینی کرده که در صورت تداوم اوضاع کنونی، افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل دریایی در مدت حدود یک سال می‌تواند تاثیرات تورمی در کشورهای توسعه یافته داشته باشد. این نهاد می‌گوید که به طور کلی جدای از حملات شورشیان یمنی و تنش‌ها در دریای سرخ، گسترش یا تشدید درگیری در منطقه جنوب غرب آسیا ممکن است به اختلالات در حمل‌ونقل دریایی بیشتر از آنچه در حال حاضر انتظار می‌رود منجر شود.
کلر لومباردلی، اقتصاددان ارشد این نهاد اقتصادی روز دوشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «درگیری در خاورمیانه ممکن است تهدیدی برای تامین انرژی باشد.» 
پیش از این کمیسر تجارت اروپا گفته بود که ترافیک دریایی در دریای سرخ به دلیل حملات حوثی‌ها ۲۲ درصد کاهش یافته است.
والدیس دامبروسکیس، کمیسر تجارت اروپا اعلام کرده که ترافیک دریایی در دریای سرخ در مدت یک ماه به دلیل حملات شورشیان حوثی ۲۲ درصد کاهش یافته و در بلندمدت می‌تواند بر قیمت کالاها تأثیر بگذارد. 
وی افزود که با توجه به تصمیم بسیاری از شرکت‌های کشتی‌رانی بین‌المللی برای انتخاب مسیر دریایی جایگزین و دور زدن قاره آفریقا از طریق دماغه امید نیک، انتظار می‌رود این روند در آینده افزایش یابد.
وی هشدار داد: «تأثیر اقتصادی گسترده‌تر بر قیمت‌های مصرف‌کننده 
تا حد زیادی به طول مدت این بحران بستگی خواهد داشت»./کیهان
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها