تسلیحات ارزان اما پیشرفته ایران معادله امنیتی خاورمیانه را تغییر می‌دهد

کد خبر: 1275446

روزنامه وال‌استریت ژورنال در گزارشی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان تسلیحات ارزان تبدیل شده است

تسلیحات ارزان اما پیشرفته ایران معادله امنیتی خاورمیانه را تغییر می‌دهد

روزنامه وال‌استریت ژورنال در گزارشی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان تسلیحات ارزان تبدیل شده است

این روزنامه، در گزارشی درباره ظهور حکومت جمهوری اسلامی به عنوان یکی از تامین‌کنندگان جهانی تسلیحات نوشت: مشتریان تسلیحات کم‌هزینه و با فناوری پیشرفته حکومت ایران، تهدیدی علیه منافع آمریکا و شرکای آن در خاورمیانه، اوکراین، و فراتر از آن محسوب می‌شوند. دگرگونی صنعت تسلیحات ایران که با فروش هزاران پهپاد در سال ۲۰۲۲ به روسیه شتاب گرفت و صحنه نبرد در اوکراین را تغییر داد، به جمهوری اسلامی کمک کرد که حمایت از گروه‌های شبه‌نظامی در خاورمیانه را، که حملات‌شان همزمان با جنگ اسرائیل با حماس در غزه تشدید شده‌ است، افزایش دهد.

مقامات آمریکایی می‌گویند یکی از مهم‌ترین صادرات تسلیحات ایران، پهپاد انتحاری شاهد است که از آن برای کشتن سه نظامی آمریکایی در اردن در حمله یک گروه شبه‌نظامی عراقی در هشتم بهمن استفاده شد.

آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا در تحقیقات خود که در ماه جاری میلادی منتشر شد، اعلام کرد که مدل‌هایی از همان خانواده پهپادهایی که سربازان آمریکایی را در اردن کشتند، در بسیاری از جبهه‌ها، از جمله توسط حوثی‌های یمن، شبه‌نظامیان عراقی که اسرائیل را هدف قرار می‌دهند و توسط روسیه در جنگ علیه اوکراین استفاده شده است.

مهدی فرحی، معاون وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران، آبان امسال گفت که تهران در سال ۱۴۰۱ حدود یک‌میلیارد دلار سلاح فروخته که این رقم سه‌برابر سال قبل از آن است.

براساس گزارش مؤسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم، محاسبه‌ای که آمار تسلیحات قاچاق در آن لحاظ نشده نشان می‌دهد جمهوری اسلامی در سال ۲۰۲۲ با ۱۲۳میلیون دلار صادرات به شانزدهمین فروشنده بزرگ تسلیحات در جهان تبدیل شد. این رقم در مقایسه با سال ۲۰۱۷، زمانی که ایران با ۲۰میلیون دلار، سی‌وسومین صادرکننده بزرگ تسلیحات جهان بود، جهشی بزرگ محسوب می‌شد.

وال‌استریت ژورنال قبلا به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داده بود که روسیه در حال برنامه‌ریزی برای خرید موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد از جمهوری اسلامی است و حکومت ایران نیز به روسیه مهمات ارسال کرده است.

وال‌استریت ژورنال در ادامه نوشت: محدودیت‌های تجارت تسلیحات ایران سال گذشته توسط سازمان ملل لغو شد، اما ایالات‌متحده و اتحادیه اروپا این محدودیت‌ها را اعمال می‌کنند.

پهپادهای انتحاری ایران در سال ۲۰۱۹ وقتی که عربستان سعودی گفت: ایران یا یکی از گروه‌های شبه‌نظامی آن در پشت حمله موشکی و پهپادی پیچیده به تاسیسات نفتی عربستان سعودی بوده‌اند، شهرت بین‌المللی پیدا کرد، اتهامی که ایران آن را رد کرد. مقامات دفاعی در ایالات‌متحده، اروپا و اسرائیل تا سال ۲۰۲۱ هشدار می‌دادند که توانایی تهران در ساخت و استقرار پهپادها به سرعت در حال تغییر معادله امنیتی در خاورمیانه است.

به گفته مشاوران امنیتی یک دولت اروپایی، تولید پهپاد پس از فروش بیش از ۲هزار فروند پهپاد شاهد به روسیه در سال ۲۰۲۲ افزایش یافت. به گفته آنها با قیمت حدود ۲۰هزار دلار برای هر کدام، حداقل ۴۰میلیون دلار نصیب حکومت ایران شد. پیش از این مسکو و تهران برای ساخت کارخانه تولید حدود شش‌هزار پهپاد در روسیه به عنوان بخشی از توافق تسلیحاتی یک‌میلیارد دلاری بین دو کشور توافق کرده بودند. در وضعیت تحریم‌ها، رشد صنایع تسلیحاتی به منبع درآمدی برای جمهوری اسلامی تبدیل شده است./کیهان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها