سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد اعلام کرد

جنبش عدم تعهد: ادامه عملیات نظامی وحشیانه رژیم اسرائیل در غزه محکوم است

کد خبر: 1276173

سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد به نمایندگی از جنبش عدم تعهد اعلام کرد: ادامه عملیات نظامی وحشیانه رژیم اسرائیل علیه مردم بی دفاع فلسطین به ویژه در نوار غزه محکوم است.

جنبش عدم تعهد: ادامه عملیات نظامی وحشیانه رژیم اسرائیل در غزه محکوم است

سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل به نمایندگی از جنبش عدم تعهد اعلام کرد: جنبش عدم تعهد ادامه عملیات نظامی وحشیانه رژیم اسرائیل علیه مردم بی‌دفاع فلسطین به ویژه در نوار غزه را به شدت محکوم کرده و بر درخواست آتش‌بس فوری بشردوستانه و حمایت از مردم فلسطین تاکید می‌کند.

زهرا ارشادی سفیر و معاون نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد که روز سه‌شنبه به وقت محلی برابر با دوم اسفندماه به نمایندگی از جنبش عدم تعهد در نشست کمیته ویژه منشور ملل متحد بیانیه این جنبش را قرائت می کرد، افزود: این جنبش نسبت به هشدارهای گزارشگران ویژه سازمان ملل در مورد نسل‌کشی آشکار در نوار غزه شدیداً ابراز نگرانی می‌کند و خواستار تعهد جامعه بین‌المللی برای جلوگیری از نسل‌کشی در نوار غزه و اتخاذ تمامی اقدامات لازم برای پایان بخشیدن به آن است.

ارشادی اضافه کرد: جنبش غیرمتعهدها از درخواست ۲۹ دسامبر ۲۰۲۳ ارائه شده توسط یکی از کشورهای عضو جنبش، آفریقای جنوبی، برای اقامه دعوی علیه رژیم اسرائیل نزد دیوان بین‌المللی دادگستری در رابطه با نقض تعهدات ذیل کنوانسیون پیشگیری و مجازات جنایت نسل‌کشی در رابطه با فلسطینیان در نوار غزه استقبال می‌کند.

معاون نمایندگی ایران در سازمان مل متحد گفت: جنبش عدم تعهد از رژیم اسرائیل می‌خواهد قرار موقتی را که به دستور دیوان بین‌المللی دادگستری صادر شده است، اجرا کند.

او ادامه داد: جنبش عدم تعهد همچنین بر اهمیت درخواست مجمع عمومی مورخ ۳۰ دسامبر ۲۰۲۲ برای نظر مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری در مورد پیامدهای قانونی و تعهدات ناشی از ادامه چنین سیاست‌ها و اقدامات غیرقانونی، طولانی شدن مدت اشغال رژیم اسرائیل، محرومیت از حق تعیین سرنوشت مردم فلسطین و اقدامات تبعیض‌آمیز علیه آن‌ها، تاکید می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ایالات متحده آمریکا در نشست روز سه شنبه به وقت محلی برابر با ۲۰ فوریه ۲۰۲۴ (اول اسفندماه ۱۴۰۲) پیش نویس قطعنامه پیشنهادی الجزایر را وتو کرد که خواستار آتش بس فوری بشردوستانه در غزه بود که باید توسط همه طرف ها رعایت می شد.

این قطعنامه ۱۳ رای مثبت شورای ۱۵ عضوی امنیت را کسب کرد اما آمریکا با مخالفت با آن، موجب تصویب نشدن آن یا همان وتوی قطعنامه شد. انگلیس دیگر عضو شورای امنیت نیز به آن رای ممتنع داد.

این سومین باری است که قطعنامه پیشنهادی برای برقراری آتش بس در غزه از سوی آمریکا وتو می شود. یک قطعنامه برای تصویب در شورای امنیت نیاز به ۹ رای بدون مخالفت یا همان وتوی پنج عضو دائم این شورا (آمریکا، انگلیس، روسیه، چین و فرانسه) دارد.

 جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز روز سه شنبه به وقت محلی پس از وتوی قطعنامه پیشنهادی الجزایر از سوی کشورش در سازمان ملل در جمع خبرنگاران در توجیه اقدام واشنگتن گفت: آمریکا نتوانست از قطعنامه‌ پیشنهادی در شورای امنیت حمایت کند زیرا اگر به تصویب می‌رسید «مذاکرات حساس» را به مخاطره می‌انداخت.

سخنگو و هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا تصریح کرد: ما امروز از قطعنامه‌ای که مذاکرات حساس را به خطر می‌اندازد، حمایت نکردیم. در واقع، برت مک گورک هم اکنون در منطقه است و فردا در قاهره جلساتی خواهد داشت. سپس به اسرائیل خواهد رفت تا ببینیم می توانیم به توافق آزادی گروگان ها دست یابیم یا خیر. رای دادن به این قطعنامه می توانست این مذاکرات را به خطر بیندازد.

گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

این وقفه در جنگ، ۷ روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳، آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت. این رژیم برای تلافی حملات غافلگیرکننده‌ «طوفان الاقصی» و جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد شمار شهدای غزه از آغاز جنگ اسرائیل در غزه در ۷ اکتبر(۱۵ مهر) تاکنون، به ۲۸ هزار و ۸۵۸ نفر و تعداد زخمی ها نیز به ۶۸ هزار و۶۷۷ نفر رسیده است.

ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها