کواکبیان: جریان اصلاحات روحانی را گردن نمی‌گیرد / موسوی: مسئولیت‌ناپذیری مشی اصلاح‌طلبان است

کد خبر: 1276423

غرفه روزنامه جوان در آخرین روز نمایشگاه رسانه‌های ایران در مصلای تهران، محل مناظره و گفت‌وگوی دو نماینده مجلس شورای اسلامی در دو مقطع متفاوت بود که هرکدام از این دو، نمایندگی دو جریان سیاسی کشور را یدک می‌کشند. سیدنظام‌الدین موسوی نماینده فعلی مجلس یازدهم و مصطفی کواکبیان نماینده دوره دهم مجلس

کواکبیان: جریان اصلاحات روحانی را گردن نمی‌گیرد / موسوی: مسئولیت‌ناپذیری مشی اصلاح‌طلبان است

غرفه روزنامه جوان در آخرین روز نمایشگاه رسانه‌های ایران در مصلای تهران، محل مناظره و گفت‌وگوی دو نماینده مجلس شورای اسلامی در دو مقطع متفاوت بود که هرکدام از این دو، نمایندگی دو جریان سیاسی کشور را یدک می‌کشند. سیدنظام‌الدین موسوی نماینده فعلی مجلس یازدهم و مصطفی کواکبیان نماینده دوره دهم مجلس.

مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم سالاری در این مناظره درباره جایگاه مجالس دهم و یازدهم گفت: در مورد جایگاه مجالس دهم و یازدهم باید بگویم جایگاه مجلس در هر دوره تنزل بیشتری پیدا کرده و این باعث تأسف است. مجلس باید در رأس امور باشد و، چون نمایندگی از طرف مردم دارند در بین سه قوه باید جایگاه برتری داشته باشد، اما امروز جایگاه مجلس را در حد ماشین امضا پایین آورده‌اند! و لذا جایگاه مجلس دچار تنزل شده است. ما معتقدیم حتماً باید در قانون اساسی بازنگری صورت گیرد تا مجلس جایگاه خودش را پیدا کند. ما در مجلس دهم اکثریت نداشتیم گروهی تحت عنوان مستقلان ولایی به ریاست آقای لاریجانی بود که هر گاه با ما هماهنگ بودند ما اکثریت می‌شدیم، آن‌ها در اموری مثل پالرمو، FATF با ما هم نظر بودند، اما در بسیاری از امور داخلی سمت اصولگرایان غش می‌کردند. بنابراین ما در مجلس دهم اکثریت نبودیم.

سید نظام الدین موسوی در پاسخ به اظهارات کواکبیان گفت: آقای کواکبیان طبق روال همه اصلاح‌طلبان بدون پذیرش هیچ مسئولیتی ورود به مناظره کردند! آن‌ها در مجلس دهم هم که اکثریت داشتند باز مسئولیتی نداشتند! مجلس یازدهم نیز اکثریت با ما بوده، بنابراین هیچ مسئولیتی متوجه آن‌ها نیست.

آقای کواکبیان طبق معمول از جایی شروع می‌کنند که معنا و مفهومش این است که بن‌بست وجود دارد. وقتی شما از تغییر قانون اساسی صحبت می‌کنید، این بهانه که دستگاه‌های دیگر اجازه نمی‌دهند یعنی بن‌بست وجود دارد و نمی‌توان چیزی را تغییر داد و، چون تغییری نمی‌شود ایجاد کرد پس مسئولیتی هم نمی‌پذیرید. این معنا و مفهوم اصلاح‌طلبی نیست، وقتی می‌پذیرید در این چارچوب وارد شوید باید در همان حدی که مسئولیت داشتید مسئولیت اقداماتتان را بپذیرید. وی در ادامه اظهار داشت: مجلس دهم زمانی که شکل گرفت همزمان بود با به فعلیت رسیدن برجام، و این آقایان مدعی‌اند در آن شرایط فضا مهیا بود که گام‌های اساسی برداشته شود و دولت هم که با این مجلس همسو بود و فراکسیون امید و فهرست لاریجانی از دولت روحانی حمایت می‌کردند.

دبیر شورای مرکزی اُمناء در پاسخ به نقد کواکبیان به جلسات سران قوا که این نهاد را موجب تضعیف جایگاه مجلس می‌داند، تصریح کرد: در آن مقطع سران قوا روحانی و لاریجانی بودند که هر دو مورد تأیید جریان آقای کواکبیان بودند. با این حال آقایان لاریجانی و روحانی در مسائل کلان سیاست داخلی و خارجی با هم درگیری‌هایی داشتند. موسوی بزرگ‌ترین ایراد مجلس دهم را عدم استفاده از فرصتی عنوان کرد که به زعم اصلاح‌طلبان در فضای بعد از برجام ایجاد شده بود. وی خطاب به کواکبیان گفت: در فاصله سال‌های ۹۴ تا ۹۷ که به ادعای خود شما دوره طلایی برجام بود، چه اقداماتی برای بهبود معیشت مردم انجام دادید؟ دبیر شورای مرکزی اُمناء تأکید کرد: مجلس دهم به تبعیت از دولت روحانی همه تخم مرغ‌هایش را در سبد برجام و FATF و سیاست خارجی گذاشت و در تقویت اقتصاد داخلی هیچ حرکتی انجام نداد.

 موسوی: عارف را اخراج کردند، چون دیدند رأی ندارد

کواکبیان در ادامه اظهار داشت: ما نمی‌گوییم در کشور به بن بست رسیدیم، ما معتقدیم گره‌ها و مشکلاتی در اداره امور کشور داریم که جز با «بازنگری» در قانون اساسی حل نمی‌شود. اگر می‌خواهیم جایگاه مجلس متحول شود، راهش بازنگری در قانون اساسی است. وی درباره نسبت دولت روحانی با اصلاح‌طلبان گفت: ما به دولت روحانی برای پیروزی کمک کردیم، اما دولت روحانی، دولت اصلاح‌طلبان نیست. دلیل آن هم این بود که، چون ما نامزد نداشتیم مجبور شدیم از روحانی حمایت کنیم. اما نه روحانی خودش را اصلاح‌طلب می‌داند، نه ما او را اصلاح‌طلب می‌دانیم.

موسوی در پاسخ به کواکبیان گفت: شما هرگز مسئولیت کارهایتان را به عهده نمی‌گیرید. شما در روز روشن کاندیدای خودتان را گردن نمی‌گیرید! در انتخابات ۹۲ کاندیدا داشتید خودتان او را اخراج کردید، چه کسی او را اخراج کرد؟ عارف را اصلاح‌طلبان اخراج کردند، چون می‌دانستند رأی ندارد. شورای ۱۶ نفره اصلاح‌طلبان به این نتیجه رسید که به روحانی رأی بدهد، بعد از این ماجرا عارف بیانیه انصراف داد. مسئولیت‌پذیری یعنی فردی که به ریاست جمهوری می‌رسد مسئولیت کارهایش را قبول کند. معتقدیم بین سال ۹۴ تا۹۷ که اتفاقاً دقیقاً منطبق با سه سال مجلس دهم است چه اقداماتی برای معیشت مردم انجام دادید که منجر به حل مشکلات اقتصادی مردم شده است؟

 کواکبیان: جریان اصلاحات روحانی را گردن نمی‌گیرد

دبیر کل حزب مردم سالاری گفت: بر اساس اندیشه‌های علوم سیاسی نظام انتخاباتی باید حزبی باشد و مجلس به یک حزب واگذار شود، روحانی نامزد جریان اعتدال و اصلاحات بود نه حزب، نظام انتخاباتی باید حزبی شود تا حزب مسئولیت افراد را برعهده بگیرد. حزب اکنون معنا ندارد درست است که از روحانی حمایت کردیم، اما این جریان اعتدال و اصلاحات بود که از روحانی حمایت کرد، حزب از روحانی حمایت نکرد که اکنون عملکردش را برعهده بگیرد. کواکبیان ادامه داد: تا زمانی پارلمان ما انتخابات حزبی برگزار نکند وضعیت همین است در شهرستان جزو چپ‌ها هستند وقتی که به مجلس می‌آیند راست می‌زنند، مسئولیت روحانی با یک جریان است که از چندین حزب تشکیل شده و هیچ کس گردن نمی‌گیرد.

موسوی هم در ادامه اظهار داشت: جریان اصلاحات یک جریان متکثر است. در جریان اصولگرایی هم تکثر وجود دارد، در مجلس یازدهم هم تکثر وجود دارد، شاید در مسائل کلی وحدت وجود داشته باشد، اما در مسائل جزیی تکثر وجود دارد. در همین مجلس در مورد دلار زدایی دیدگاه‌های متضادی وجود دارد پس همان‌طور که در جریان اصلاحات جریانات متکثری وجود دارد که برآیند مورد نظر شما نیست در جریان اصولگرایی هم این گونه است. بخشی از مشکلات کشور ناشی از عملکرد احزاب است. حزب چرخ دنده مردم‌سالاری و دموکراسی است. در مجلس دهم برای حاکم کردن سیستم سیاسی حزبی چه اقداماتی انجام دادید؟ برای آسیب‌شناسی باید مسئولیت پذیر باشیم، فراکسیون حزب مردم سالاری در مجلس به گفته شما ۱۵ نفر بوده است اعلام کنید کدام طرح‌ها را برای حل مشکلات مردم آورده‌اید. کواکبیان در مورد ورود مردم سالاری به انتخابات گفت: ما اصلاً در تهران فهرست نداریم اعتماد ملی و ندای ایرانیان به علی مطهری برای بستن فهرست کمک کردند، در شهرستان‌ها ۵۰ نفر افراد تأیید صلاحیت شده و اصلاح‌طلب شناسنامه‌دار داریم که فهرست می‌دهیم و می‌رویم از این افراد حمایت کنیم.

منبع: روزنامه جوان

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها