گزارش رسانه‌ها از اختلافات شدید در عمق رژیم اسرائیل

کد خبر: 1278660

گزارش رسانه‌های غربی و عبری، از گسترش تنش‌ها در درون رژیم صهیونیستی و همچنین با آمریکا حکایت می‌کند.

گزارش رسانه‌ها از اختلافات شدید در عمق رژیم اسرائیل

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی، سفر رقیب نتانیاهو به آمریکا را نشان‌دهنده شکاف گسترده رهبری اسرائیل در زمان جنگ توصیف کرد. این خبرگزاری نوشت: سفر اخیر بنی گانتس، رقیب سیاسی میانه‌رو نتانیاهو که پس از حمله ٧ اکتبر حماس، به کابینه جنگ نتانیاهو پیوست، در حالی انجام می‌شود که اصطکاک میان ایالات‌متحده و بنیامین نتانیاهو بر سر چگونگی کاهش رنج ساکنان غزه و همچنین طرح مدیریت منطقه پس از جنگ، افزایش یافته است. به گفته یک مقام اسرائیلی، انتقاد شدید بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل از وزیر ارشد کابینه جنگ که روز یکشنبه برای مذاکره با مقامات آمریکایی وارد واشنگتن شده، نشان‌دهنده تشدید شکاف در رهبری اسرائیل، پنج ماه پس از جنگ با حماس است.

یکی از مقامات حزب راست افراطی لیکود به رهبری نتانیاهو، به آسوشیتدپرس گفت: سفر کنونی بنی گانتس به ایالات‌متحده، بدون مجوز نخست‌وزیر این کشور برنامه‌ریزی شده است. این مقام که خواست نامش فاش نشود، به آسوشیتدپرس گفت: نتانیاهو «گفت‌وگوی سختی» با گانتس داشته و به او گفته «اسرائیل فقط یک نخست‌وزیر دارد».

بنابر اعلام حزب وحدت ملی گانتس، وی با کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات‌متحده، دیدار می‌کند.

در همین حال روزنامه صهیونیستی تایمز اسرائیل نوشت که حریدی‌های تندروی اسرائیل، ضمن بستن بزرگراه‌های اصلی گفتند «می‌میریم اما به خدمت نمی‌‌رویم».

تایمز اسرائیل نوشت: صدها مرد ارتدکس افراطی شاخه تندرو اورشلیم یکی از بزرگراه‌های اصلی نزدیک بنی‌براک را در اعتراض به فراخوان‌های فزاینده علیه معافیت فراگیر خدمت سربازی حریدی‌ها، ساعت‌ها مسدود کردند. با بازگشت موضوع معافیت احضار به خدمت یهودیان ارتدکس افراطی به صدر خبرها، یک زن پلیس در ویدئو دیده می‌شود که یکی از تظاهرات‌کنندگان را با خشونت لگد می‌زند. در ویدئویی از تظاهرات دیده می‌شود که تظاهرات‌کنندگان جاده شماره ۴ نزدیک تقاطع گیوات شموئل را در حال رقص یا نشسته روی زمین مسدود کردند. برخی پلاکاردهایی با عبارت «به دیوان عالی می‌رویم‌ به‌خاطر ارتش به زندان می‌رویم» و «می‌میریم اما به خدمت نمی‌رویم» در دست داشتند.

پلیس معترضان را با اِعمال زور از جاده بیرون کرد تا تردد خودروها ادامه یابد. برخی از معترضان در طول تظاهرات افسران پلیس را «نازی» خواندند. همزمان، برخی از معترضان ارتدکس افراطی در پتح تیکواه خط قطار سریع‌السیر شهر را مسدود کردند و سیستم نقلیه شهری را به‌طور موقت از کار انداختند.

شاخه اورشلیم، که گروهی شامل حدود ۶۰هزار ارتدکس افراطی تندرو است، از محافظه‌کارترین شاخه‌های حریدی محسوب می‌شود و به‌طور منظم علیه خدمت نظام دانش‌آموزان یشیوا تظاهرات برگزار می‌کند. دولت‌های متوالی نتانیاهو از هنگام صدور حکم دیوان عالی در ۲۰۱۷ که معافیت همه‌گیر دانش‌آموزان یشیوا از خدمت نظام را تبعیض‌آمیز و خلاف قانون اساسی اعلام کرد و به دولت حکم کرد چاره‌ای برای موضوع بیابد، با چالش رو‌به‌رو بوده است.

یوآو گالانت وزیر دفاع اعلام کرد با تمدید معافیت همه‌گیر [حریدی‌ها] مخالف است و تنها از قانونی در این رابطه پشتیبانی خواهد کرد که به تأیید بنی گانتز و گادی آیزنکوت، وزرای میانه‌رو کابینه جنگ که تنها به‌خاطر جنگ به کابینه پیوستند برسد. طبق اظهار گالانت، کمبود شدید نیروی انسانی ارتش در طول نبرد غزه و در مرز شمالی مستلزم مشارکت همه بخش‌های جامعه است، و معافیتی که شامل مردان ارتدکس افراطی به منظور مطالعه در یشیوا می‌شود، عملی نیست.

در همین حال منابع صهیونیستی از آغاز موج گسترده استعفا در میان فرماندهان و مقامات ارشد ارتش رژیم صهیونیستی خبر می‌دهند. برخی رسانه‌ها مدعی شدند، «دانیل هاگاری» سخنگوی ارتش اسرائیل از سمت خود استعفا داده است. کانال تلویزیونی ۱۴ رژیم اسرائیل گزارش داد که فرماندهان ارشد دست به استعفا زده و این بی‌سابقه است./کیهان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها