واعظ آشتیانی: انتخابات مرحله دوم مجلس هیجانی می‌شود

کد خبر: 1281384

عضو شورای مرکزی جمعیت یاران انقلاب اسلامی با بیان اینکه مردم در انتخابات ۱۱ دو پیام صادر کردند، گفت: نخست آنکه دیگر لیستی رای نمی‌دهند، بلکه به اصلح رای می‌دهند و پیام دیگر آنها هم به سیاسیون بود که دست از سیاسی‌بازی و سیاست‌بازی بردارند.

واعظ آشتیانی: انتخابات مرحله دوم مجلس هیجانی می‌شود

«امیر رضاواعظ آشتیانی» عضو شورای مرکزی جمعیت یاران انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب ایرنا، در پاسخ به این سوال که چرا نیروهای انقلاب در انتخابات ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ به یک لیست واحد دست نیافتند؟، گفت: حضور مردم در این دور از انتخابات معنادار بود، به این مفهوم که با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مردم به دنبال اصلح رفتند و فارغ از جریانات سیاسی و لیست‌هایی که ارائه شد، مردم از لیست‌های مختلف از جمله در خانواده اصولگرا یا انقلابی گزینش و از یک لیست واحد تمکین نکردند.

وی با بیان اینکه مردم در این دوره بسیار هوشیارانه وارد عرصه شدند و سعی کردند به شکلی عمل کنند که نتیجه آن منجر به کارآمدی باشد، اظهار کرد: یکی از دغدغه‌ها و مطالبات مردم از دولت‌ها و مجالس گذشته تا امروز کارآمدی است. مردم وکلایی را می‌خواهند که وکیل المله باشند، چراکه رئیس دولت و اعضای مجلس را مردم انتخاب می‌کنند و مردم انتظار دارند در مجلس، نمایندگانی حضور داشته باشند که به‌دنبال مطالبه‌گری و سیاست‌ورزی در جهت پیشرفت و توسعه کشور باشند و به دنبال بازی سیاسی و سیاسی‌بازی نباشند و نمایندگانشان در جهت افقی که رهبر معظم انقلاب از آن یاد می‌کنند، حرکت کنند.

این فعال سیاسی تصریح کرد: مردم به انقلاب، نظام و ارزش‌های نظام علاقه‌مند هستند اما از برخی عملکردها گلایه و انتقاد دارند اما این موضوع را تفکیک می‌کنند، بنابراین وقتی در این دوره از انتخابات حضور پیدا کردند به این دلیل بود که گزینه اصلح را انتخاب کنند و با این کار به این سمت بروند که تمام نارسایی‌ها و چالش‌هایی که احیاناً وجود دارد، را رفع کنند.

واعظ آشتیانی با بیان اینکه در ارتباط با پرشور شدن انتخابات هم مقام معظم رهبری انصافاً یک تنه وارد میدان شدند و جلسات با آحاد مردم برگزار و فضای آرامش و امید را به مردم تزریق کردند و فرمودند گزینه اصلح‌ را انتخاب کنید، گفت: رهبر انقلاب حتی به کسانی که دارای تریبون بودند یادآور شدند، هر شخصی که تریبون در اختیار دارد مردم را تشویق به حضور پای صندوق‌های رای کند اما متاسفانه برخی گروه‌های سیاسی به این فرمایشات رهبری تمکین نکردند!

لیست صدای ملت فضای انتخاباتی را رقابتی کرد

وی با بیان اینکه در انتخابات ۱۱ اسفند رقابت بیشتر میان اصولگرایان شکل گرفت، خاطر نشان کرد: هر چند که لیست «صدای ملت» هم در انتخابات بود و فضا را رقابتی کرد، ضمن آنکه مقام معظم رهبری هم همواره تاکیدشان بر رقابت سالم مبتنی بر ادب، نزاکت و خارج از هرگونه تهمت و افترا بود.

وی در توصیه ای خطاب به منتخبان مردم در مجلس دوازدهم، بیان کرد: باید منتخبان و نمایندگانی که مجدداً برای مجلس دوازدهم انتخاب شده‌اند، هدفشان کارآمدی، پیشرفت، نظارت و مطالبه‌گری باشد و از اقتدار نظام در جهت بهتر شدن شرایط بهره ببرند و مردم را امیدوار کنند و روزهای خوب را برای آنها رقم بزنند.

عضو شورای مرکزی جمعیت یاران انقلاب اسلامی خطاب به فعالان سیاسی که در تهیه و تدوین فهرست های انتخاباتی نقش تاثیرگذاری را ایفا می کردند نیز، گفت: افرادی که فعالیت سیاسی انجام می‌دهند باید تلاششان بر این باشد که انصاف را در نظر بگیرند و افراد را براساس شایستگی‌ها انتخاب کنند. امروز یکی از مطالبات مردم حضور افراد شایسته و تاثیرگذار در مجلس است. شایسته سالاری می‌تواند بخش قابل توجهی از مشکلات کشور را حل کند چرا که شایسته سالاری مساوی با کارآمدی است، وقتی کارآمدی در حوزه‌های مختلف رشد می‌کند به این نتیجه می‌رسیم که اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است.

اصولگرایان احتمالا در مجلس دوازدهم، ۳ فراکسیون تشکیل می دهند و هر کدام از این سه فراکسیون اگر بخواهند از ظرفیت مستقلین و یا فراکسیون دیگری استفاده کنند، می‌تواند مدیریت مجلس را از آن خود کند.ا

واعظ آشتیانی در تحلیل خود از آرایش سیاسی مجلس آینده گفت: براساس آنچه که آمارها نشان می‌دهد اصلاح‌طلبان در کل کشور درصد بسیار پایینی از آرا را کسب کرده‌اند و در اقلیت هستند، البته می توانند فراکسیون خود را تشکیل دهند. اما اصلاح‌طلبان نمی‌تواند در تصمیمات اثرگذار باشند. گروه دیگر هم مستقلین هستند که براساس آمار تعدادشان بیشتر از اصلاح‌طلبان است.

اصلاح‌طلبان نمی توانند در تصمیمات مجلس تاثیر گذار باشند

وی با بیان اینکه اصولگرایان احتمالا در مجلس دوازدهم، ۳ فراکسیون تشکیل می دهند و هر کدام از این سه فراکسیون اگربخواهند از ظرفیت مستقلین و یا فراکسیون دیگری استفاده کنند، می‌تواند مدیریت مجلس را از آن خود کند، گفت: در هر صورت امیدواریم این موضوع تبدیل به زورآزمایی نشود که به واسطه آن مطالبات مردم بر زمین بماند و امیدهای آنها به چالش کشیده شود، بلکه باید سعی کنند رقابت منصفانه و همراه با سیاست‌ورزی باشد.

این فعال سیاسی که خود سابقه حضور در دومین دوره شورای شهر تهران را دارد، درباره عدم رای‌آوری چهره‌های شاخص در انتخابات مجلس دوازدهم، اظهار کرد: عدم رای آوری چهره‌های شاخص دارای پیام است و نشان می‌دهد مردم به دنبال نوآوری هستند و ضمن احترامی که بخشی از جامعه برای این دست از افراد قائل بود، اما اعتقاد و باورشان بر این است که باید چهره‌های جدید وارد عرصه شوند.

وی با بیان اینکه البته نباید تجربه را نادیده گرفت، تاکید کرد: تجربه‌های مفید که همراه با کارآمدی است، بسیار می تواند کمک کند، اما باید به انتخاب مردم هم احترام گذاشت و این مردم هستند که انتخاب می‌کنند. ما باید سعی کنیم در عرصه سیاسی و مدیریت کشور به‌روز باشیم، اینکه فقط یک تعداد افراد خاص در گردش قدرت باشند، ما را با چالش مواجه خواهد کرد. بنابراین باید در کنار تجربه، چهره‌های جدید، گفتمان‌های اثرگذار با انرژی بیشتر و نگاه‌های بهتر وارد عرصه شوند تا مطالبات مردم که در هر زمانه‌ای متفاوت خواهد بود عملیاتی شود.

پیام انتخاباتی مردم در ۱۱ اسفند

این فعال سیاسی در پاسخ به این سوال که پیام رأی مردم در انتخابات ۱۱ چه بود؟ گفت: پیام مردم این بود که دیگر لیستی رای نمی‌دهند بلکه به اصلح رای می‌دهند و پیام دیگر هم به سیاسیون بود که دست از سیاسی‌بازی و سیاست‌بازی بردارید، اگر هم می‌خواهید لیست بدهید، این لیست باید شایسته‌سالار باشد.

واعظ آشتیانی با بیان اینکه ما نماینده‌ای می‌خواهیم که شفاف، آگاه و مطالبه‌گر باشد، تصریح کرد: نماینده‌ای نمی‌خواهیم که دنبال منافع خود و گروهش باشد، یا بخواهد فضای رانت را مهیا کند. بنابراین پیام مردم در انتخابات ۱۱ اسفند حاوی پیام‌های فراوانی است.

هیجان انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس را بیشتر از دور اول می‌بینم

وی درباره اینکه آیا در مرحله دوم هم جبهه پایداری با شورای ائتلاف، وحدت می کند؟ گفت: باید ببینم چه تعداد از پایداری‌ها و شورای ائتلاف به دور دوم و چه تعداد به دور اول آمده‌اند. من فکر می‌کنم به‌طور کلی یک رقابت فشرده انجام خواهد شد ضمن آنکه از «لیست امنا» و «صبح ایران» هم در صحنه هستند، بنابراین رقابت بسیار جدی خواهد بود و هیجان دور دوم را بیشتر از دور اول می‌بینم.

این فعال سیاسی که در دولت نهم معاون وزیر صنایع و معادن بود در پاسخ به به سوال درباره اینکه شعار سال ۱۴۰۲ به چه اندازه محقق شد؟، تاکید کرد: اگر بخواهیم عملکرد مسئولان را در ارتباط با اجرایی شدن شعار «مهار تورم و رشد تولید» مورد ارزیابی قرار دهیم باید به آمار مراجعه کنیم تا ببینیم در بخش تولید چه اتفاقاتی رخ داده است.

واعظ آشتیانی گفت: از آنجایی که بنده بیش از سه دهه در حوزه تولید و صنعت فعالیت دارم و زمانی هم معاون وزیر صنعت بودم این نکته را بیان می‌کنم که بحث تولید موضوع بسیار مهم است و معتقدم حتی در دولت گذشته هم به خوبی به موضوع تولید پرداخته نشد.

بانک جهانی رشد اقتصادی ایران در دولت سیزدهم را تائید کرده است

وی با بیان اینکه تاکید مقام معظم رهبری بر تولید دانش و حمایت از دانش بنیان‌ها به این دلیل است که تولید دانش می‌تواند شرایط اقتصادی کشور را بسیار بهتر کند، اظهار کرد: آمار نشان می‌دهد خدمات فنی و مهندسی که کشور در ۱۱ ماه گذشته صادر کرد، حدود یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار بود در حالی که ظرفیت ما خیلی بیشتر از این مقدار است و اگر شرایط مهیا باشد این قابلیت را داریم که تا ۱۰ میلیارد دلار هم خدمات فنی و مهندسی صادر کنیم چراکه جمهوری اسلامی ایران در مسائل مختلف از قابلیت‌های خاصی برخوردار است.

عضو شورای مرکزی جمعیت یاران انقلاب اسلامی در تشریح مهمترین اقدامات دولت سیزدهم در زمینه اجرایی شدن شعار سال گذشته، اظهار کرد: بانک جهانی شرایط کشور در دولت سیزدهم را بهتر از دولت قبل تحلیل کرده است. این را بانک جهانی می‌گوید و من از قول خودم نمی‌گویم.

واعظ آشتیانی با بیان اینکه بانک جهانی رشد اقتصاد ایران را تایید و اعلام می‌کند که رشد اقتصاد ایران شرایط خوبی دارد، تصریح کرد: ضمن آنکه دولت سیزدهم، پول‌های بلوکه شده کشور در کره جنوبی و جاهای مختلف را یا وصول کرد و یا در حال وصول آن است. بنابراین ما کارهای بر زمین مانده فراوانی و مهمی را داریم که باید انجام دهیم.

منبع: ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها