افتتاحیه متفاوت خبرگان ششم

کد خبر: 1293075

از ۸۳ نماینده حاضر، ۵۵ رای به نام موحدی کرمانی بود و به این ترتیب او با66 درصد آرا نخستین رئیس در دوره ششم خبرگان شد؛ سیدهاشم حسینی‌بوشهری و علیرضا اعرافی به ترتیب به‌عنوان نواب اول و دوم رئیس انتخاب شدند

افتتاحیه متفاوت خبرگان ششم

 فضای سیاسی کشور در هفته اخیر با شوک آورترین خبر روبه‌رو بود. درحالی که تحلیل ها و خبرها حول آغاز مجلس خبرگان ششم از یک سو و آغاز مجلس دوازدهم و رئیس جدید این پارلمان می گذشت، به یک باره خبر شوکه کننده سقوط هلی کوپتر حامل رئیس جمهور و ۷ همراهش ایران را به شوک فرو برد. ۱۵ ساعت جست وجو و گمانه زنی که در نهایت با تایید یک خبر تلخ همراه بود؛ «ابراهیم رئیسی به شهادت رسید.» در میانه چنین فضایی مجلس خبرگان رهبری در هفته ای که گذشت مراسم افتتاحیه خود را برگزار کرد و مجلس یازدهم نیز اختتامیه اش را. اما افتتاحیه مجلس خبرگان رهبری را شاید بتوان افتتاحیه ای متفاوت از ادوار گذشته دانست. در اولین روز از آغاز به کار مجلس خبرگان ششم جای خالی دو عضو شاخص این مجلس یعنی ابراهیم رئیسی و سیدمحمدعلی آل هاشم با تصاویری از آن ها بر روی صندلی شماره یک و ۲۲ پر شده بود. دو چهره ای که یکی برای سومین بار نماینده مردم استان خراسان جنوبی شده بود و دیگری اولین دوره حضورش از استان آذربایجان شرقی را قرار بود تجربه کند اما... بعد از تشکیل هیئت رئیسه سنی و برگزاری مراسم افتتاحیه، مجلس خبرگان رهبری وارد انتخاب هیئت رئیسه دایمی خبرگان ششم شد و برخلاف گمانه زنی ها رئیس منتخب این مجلس برای ۲ سال اول فردی شد که اگرچه در لیست گمانه زنی ها برای ریاست مجلس خبرگان ششم بود اما شانس بالایی برای نشستن بر این صندلی نداشت.با این حال روز انتخابات هیئت رئیسه پس از آغاز به کار این مجلس، یک خبر با متنی مشترک در رسانه‌ها منتشر شد که حکایت از ریاست موحدی کرمانی در دو سال ابتدایی خبرگان ششم داشت. از ۸۳ نماینده حاضر، ۵۵ رای با نام موحدی کرمانی بود و به این ترتیب او نخستین رئیس در دوره ششم خبرگان شد؛ به عبارت دیگر، او آرای حدود ۶۶ درصد از اعضای خبرگان را توانست جلب کند. همچنین با رأی نمایندگان خبرگان رهبری، آیت‌ا... سیدهاشم حسینی‌بوشهری و آیت‌ا... علیرضا اعرافی به ترتیب به‌عنوان نواب اول و دوم رئیس این مجلس به مدت ۲ سال و آیت‌ا... عباس کعبی و آیت‌ا... محسن اراکی نیز به عنوان منشیان هیئت رئیسه انتخاب شدند.

حاشیه‌های افتتاحیه دوره ششم خبرگان رهبری

*آیت ا... آل هاشم امام جمعه مردمی و بسیار محبوب تبریز که در این سانحه به شهادت رسید در انتخابات 11 اسفند خبرگان بالاترین رای را در میان همه نامزدهای خبرگان در سطح کشور کسب کرده بود.

* مراسم افتتاحیه نخستین اجلاس رسمی دوره ششم مجلس خبرگان رهبری از ساعت ۸ صبح آغاز شد و در همان ابتدا آیت‌ا... محمدعلی موحدی کرمانی نماینده تهران به‌عنوان رئیس، آیت‌ا... ابوالقاسم وافی‌یزدی نماینده یزد، حجت الاسلام محمدرضا فلاح‌تفتی نماینده البرز و حجت الاسلام محمدحسین بیاتی نماینده آذربایجان غربی نیز به‌عنوان سایر اعضای هیئت رئیسه سنی در جایگاه قرار گرفتند.

*در صندلی شماره یک و روبه‌روی هیئت رئیسه، قاب‌عکسی از آیت ا... شهید سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری فقید، نایب رئیس اول خبرگان پنجم و منتخب دوره ششم قرارداشت. صندلی نخست در حلقه اول، به آیت‌ا... احمد جنتی رئیس مجلس خبرگان رهبری دوره پنجم اختصاص یافته بود و در کنار وی آیت‌ا... سیدمحمدرضا مدرسی‌یزدی بر صندلی شماره دو تکیه زده بود. صندلی‌های شماره سه، چهار و شش نیز به ترتیب جایگاه محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، محمد مخبر سرپرست قوه مجریه و حجت‌الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای رئیس دستگاه قضایی بود.در همین ردیف صندلی های آیت ا... صادق لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت و سید حسن خمینی  خالی بود.

*آیت‌ا... سیدهاشم حسینی‌بوشهری نایب رئیس دوم خبرگان پنجم هم از دیگر چهره‌هایی بود که در حلقه اول و در کنار تصویری از شهید آیت ا... سیدمحمدعلی آل‌هاشم دیگر منتخب فقید خبرگان نشسته بود.

* علی لاریجانی رئیس سابق مجلس و از افرادی که به عنوان یکی از نامزدهای انتخابات زودرس ریاست جمهوری از او یاد می شود در ردیف دوم و در کنار حجت‌الاسلام سیدعلی‌اصغر حجازی معاون دفتر رهبری انقلاب نشسته بود.

*حضور محمود احمدی نژاد رئیس جمهور اسبق نیز مورد توجه عکاسان قرار گرفت به ویژه درفضای مجازی پیراهن سفید او در ایام عزای عمومی مورد انتقاد قرار گرفت.

* دو امام جمعه موقت تهران یعنی حجج اسلام ابوترابی‌فرد و کاظم صدیقی در مراسم حضور داشتند و عکاسان سعی می کردند به خصوص از صدیقی تصاویری ثبت کنند.

*از مقامات لشکری سرلشکر رحیم صفوی دستیار عالی فرمانده کل قوا، سردار فدوی جانشین فرمانده کل سپاه، امیر نصیرزاده جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، سردار قاآنی فرمانده سپاه قدس و سردار احمدیان دبیر شورای عالی امنیت ملی حضور داشتند.

*محمدرضا عارف، سعید جلیلی، مرتضی نبوی، محمد رضا باهنر، حداد عادل، رئیس صداوسیما، اعضای دولت و نمایندگان کشورهای خارجی در تهران از دیگر مهمانان ویژه مراسم بودند.

*نبود حسن روحانی رئیس جمهور سابق، آملی لاریجانی رئیس مجمع که در انتخابات خبرگان در مازندران در میان 5 نامزد پنجم شد و به این مجلس راه نیافت، علم الهدی امام جمعه مشهد و پدر همسر شهید رئیسی که برای شرکت در مراسم غایب بود و حتی ناطق نوری رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی در جلسه افتتاحیه به چشم می آمد.

*یکی از ویژگی های این مجلس این است که در اتفاقی نادر هیچ کدام از مقامات عالی کشور شامل رئیس جمهور، رئیس مجلس، رئیس قوه قضاییه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام عضویت ندارند.

*آیت ا... احمد جنتی دبیر شورای نگهبان و رئیس سابق مجلس خبرگان در انتخابات اخیر شرکت نکرد و حالا تنها رئیس مجلس خبرگان است که در قید حیات به سر می‌برد. پیش از وی آیت ا... مشکینی، آیت ا... هاشمی رفسنجانی، آیت ا... هاشمی شاهرودی و آیت ا... مهدوی کنی ریاست این مجلس را بر عهده داشتند که همگی در گذشته اند.

 

خراسان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها