دلیل ترس دولت و مدیرانش از زیرزمین چیست؟

کد خبر: 149010

مشخص نیست مبنای مخالفت دولت با پروژه‌های نظیر تونل توحید و مترو و تأکید و پافشاری بر ساخت منوریل یا هر قطار هوایی به هر قیمت و هر وسیله‌ای چیست و تاکی انتقاد و اعتراض و ترس آن‌ها از هر پروژه و طرحی که زیر زمین قرار دارد ادامه خواهد داشت؟

دلیل ترس دولت و مدیرانش از زیرزمین چیست؟

یکبار دیگر منوریل به موضوع چالش برانگیزی برای رسانه‌های دولتی و حامیان دولت تبدیل شده است، با به بن بست رسیدن پروژه منوریل قم و حواشی ایجاد شده در آن علیرغم دستور مستقیم رئیس جمهور، دولتمردان و رسانه‌های همسو می‌کوشند تا در راستای نگاه رقیب انگار خود با فرافکنی و زیر سوال بردن پروژه‌های عمرانی شهر تهران افکار عمومی را از ابهامات مالی و فنی و مسائل ریز و درشت حاشیه‌ای که دولت با آن‌ها درگیر است منحرف کنند. به گزارش خبرنگار اجتماعی «فردا»، اقدامات رسانه‌های دولتی در این بین‌گاه به مقایسه‌ها و تحلیل‌های خنده داری می‌انجامد که حتی ماهیت فعالیت رسانه‌ای این روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها و سایت‌ها را زیر سوال می‌برد که آخرین نمونه آن مقایسه تونل توحید با منوریل است! روزنامه ایران در شماره روز پنجشنبه خود با تی‌تر درشت آورده است هزینه تونل ۲کیلومتری توحید برابر با ۲۲ کیلومتر منوریل و در آن به یک عضو بی‌نام و نشان شورای شهر هم گفتگو کرده و نظرات یکی از مسئولین دولتی همیشه مخالف با شهرداری تهران را هم در تأیید این قیاس دور از منطق سند قرار داده است. نویسنده این مطلب در روزنامه رسمی دولت بی‌آنکه سند و مدرک دقیقی ارائه کند هزینه ساخت تونل توحید را ۷۵۰ میلیارد تومان عنوان کرده است، او همچنین با یک عضو شورای شهر هم گفتگو کرده و از زبان این عضو شورا مدعی شده که شهرداری دفتر بودجه را به خاطر هزینه‌های تونل توحید از شورا پس گرفته است، هرچند این عضو شورا نام و نشان خود را معرفی نکرده است و خبرنگار «تهران» روزنامه ایران تنها به معرفی نا‌شناس این عضو شورا بسنده کرده است. شاهکار رسانه‌ای روزنامه ایران به اینجا ختم نشده است و مجتبی شفیعی، دبیر شورای عالی ترافیک را هم به میان کشیده است. مجتبی شفیعی، فارغ التحصیل دانشگاه علم و صنعت است،‌‌ همان دانشگاهی که محمود احمدی‌نژاد هم در آن درس خوانده و تدریس کرده و حمید بهبهانی وزیر راه استیضاح شده نیز عضو هیئت علمی آن بوده است. شفیعی در طول این ۵ سال در سمت‌های مختلف خود در وزارت کشور، سازمان شهرداری‌ها و... همواره وظیفه انتقاد و مخالفت با شهرداری تهران و پروژه‌هایش را بر عهده داشته بدون مقدمه مدعی شده است هرکیلومتر منوریل در دنیا با ۲۵ تا ۳۵ میلیارد تومان ساخته می‌شود و با ۷۵۰ میلیارد تومان هزینه ساخت تونل توحید می‌توان ۲۲ کیلومتر منوریل ساخت. وی همچنین عنوان کرده است که هزینه ساخت تونل در کشور ۷۰ میلیارد تومان برای هر کیلومتر است و هزینه ادعایی خبرنگار روزنامه دولت برای ساخت تونل توحید را محل تأمل و بررسی دانسته است.

در این بین آقای شفیعی هیچ نکته‌ای را در مورد ارتباط منوریل و تونل توحید بیان نکرده‌اند، ایشان همه تونل‌های کشور را یکی دانسته و تفاوتی بین تونل توحید با ۴ لاین و بیش از ۳۰ متر عمق و احداث بین تجهیزات شهری با تونل‌های دوبانده جاده‌ای کشور که بین کوه‌ها و بدون مزاحمت‌های شهری احداث می‌شوند قائل نشده است. دبیر جوان شورای عالی ترافیک کشور همچنین اشاره‌ای هم نکرده‌اند منوریل در حال احداث قم تا به حال چقدر هزینه در بر داشته است و حالا که صحبت از مطالعه و بررسی است چطور این پروژه هنوز مشخص نیست روی هوا ادامه می‌یابد و یا در اعماق زمین...؟ این مدیر جوان دولت همچنین توان تونل سازی کشور را هم زیر سوال برده است! به گفته وی توان مهندسی کشور در ایجاد پل و عرشه بیشتر از تونل‌زنی است. علاوه براین مونوریل با نصف هزینه مترو ساخته می‌شود و سرعت آن بیش از چهار- پنج برابر است. حال ارتباط تونل توحید با مترو و منوریل چیست، نکته‌ای است که تنها یک کاریکاتور شباهت دارد و بس.

ای کاش این مدیر عالیرتبه در حوزه حمل و نقل و ترافیک کشور اشاره‌ای هم به منوریل صادقیه تهران می‌کرد که در زمان شهرداری محمود احمدی‌نژاد احداث شد و پایه‌های آن پس از سال‌ها بلاتکلیفی سرانجام برچیده شد تا ابهامات مالی و فنی و هزینه‌های تحمیل شده به بیت المال هم به فراموشی سپرده شود. با این همه مشخص نیست مبنای مخالفت دولت با پروژه‌های نظیر تونل توحید و مترو و تأکید و پافشاری بر ساخت منوریل یا هر قطار هوایی به هر قیمت و هر وسیله‌ای چیست و تاکی انتقاد و اعتراض و ترس آن‌ها از هر پروژه و طرحی که زیر زمین قرار دارد ادامه خواهد داشت؟

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها