نظريه آغاز جهان به چالش كشيده شد: انفجار بزرگ يا انجماد بزرگ؟

کد خبر: 216429

فيلسوفان يونان باستان در اين شگفتي بودند كه ماده از چه چيز ساخته شده است: از يك ماده پیوسته يا اتمهاي جداگانه؟ اكنون ما با ميكروسكوپهاي دقيق مي‌دانيم كه سازنده ماده، اتمها هستند. هزاران سال بعد آلبرت انشتين به اين فرض رسيد كه فضا و زمان پيوسته بوده و به نرمي جريان دارند، اما اكنون مي‌دانيم كه اين فرضيه ممكن است در مقياسهاي بسيار كوچك بي‌ارزش باشد.

نظريه آغاز جهان به چالش كشيده شد: انفجار بزرگ يا انجماد بزرگ؟

ایسنا: تيمي از فيزيكدانان دانشگاه ملبورن و موسسه فناوري سلطنتي ملبورن در نظريات جديد خود اظهار كرده‌اند كه آغاز جهان را نبايد به شكل يك انفجار بزرگ بلكه يك انجماد بزرگ مدلسازي كرد.

به گفته اين محققان، در اين مدل جهان مسير ايجاد خود را با سرد شدن به شكل يخ بستن آب طي كرده و با بررسي شكافها و درزهاي ايجاد شده در آن كه در تمام بلورها از جمله يخ رايج بوده، درك انسان از ذات جهان دگرگون خواهد شد.

به گفته جيمز كواچ، محقق ارشد اين پروژه، نظريه كنوني در تلاش طولاني‌مدت انسانها براي درك منشا و ذات جهان يكي از جديدترين‌ها محسوب مي‌شود.

كواچ اظهار كرد: فيلسوفان يونان باستان در اين شگفتي بودند كه ماده از چه چيز ساخته شده است: از يك ماده پیوسته يا اتمهاي جداگانه؟ اكنون ما با ميكروسكوپهاي دقيق مي‌دانيم كه سازنده ماده، اتمها هستند. هزاران سال بعد آلبرت انشتين به اين فرض رسيد كه فضا و زمان پيوسته بوده و به نرمي جريان دارند، اما اكنون مي‌دانيم كه اين فرضيه ممكن است در مقياسهاي بسيار كوچك بي‌ارزش باشد.

وي افزود: بزرگترين مشكل مهبانگ يا انفجار بزرگ همان انفجار است. در اين حالت، فيزيك تجزيه مي‌شود. اين مدل جاي هيچ گونه پيش‌بيني را براي اتفاقاتي كه در آن زمان افتاده باقي نمي‌گذارد. نمي‌توان هيچ گونه رياضيات يا نظريه‌ها را در مورد آن استفاده كرد.

به گفته كواچ، فرضيه جديد موسوم با گرافیته کوانتومی(Quantum Graphity) بر اين مبناست كه فضا ممكن است از اجزاي بنايي نامرئي مانند اتمهاي ريز ساخته شده باشد. اين اجزاي نامرئي را مي‌توان شبيه به پيكسلهايي در نظر گرفت كه يك تصوير را روي نمايشگر مي‌سازند. چالشهاي پيش روي دانشمندان در مورد اين نظريه اين بوده كه اين سازنده‌هاي فضا بسيار كوچك بوده و از اين مشاهده مستقيم آنها غيرممكن است.

اكنون اين فيزيكدانان بر اين باورند كه ممكن است راهي براي مشاهده غير مستقيم آنها پيدا كرده باشند.

اگر جهان را در ابتدا به شكل يك مايع در نظر بگيريم، جهان در پي فرايند سرد شدن به شكل سه بعد فضايي و يك بعد زماني قابل مشاهده در حال حاضر «متبلور» شده است. با اين نظريه مي‌توان انتظار داشت كه شكافهايي مانند زمان يخ بستن آب شكل بگيرند.

به گفته محققان، نور و ذرات ديگر از برخي از اين نقصها خم يا منعكس شده و از اين رو تاثيرات آنها ممكن است قابل مشاهده باشد.

اين محققان برخي از اين تاثيرات را محاسبه كرده‌اند و اگر پيش‌بيني آنها از لحاظ تجربي تائيد شود، پرسش در مورد بدون اشكال بودن جهان يا ساخت آن از بخشهاي ريز نامرئي براي هميشه حل خواهد شد.

اين پژوهش در مجله Physical Review D منتشر شده است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها