محمدباقر قالیباف در نشست تخصصی حضور زنان در حکمرانی:

هیچ‌کس بهتر از زنان نمی‌تواند بین نقش‌های مختلف توازن برقرار کند/ نباید فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی زنان محدود به دوران انتخابات باشد/مجلس یازدهم هرگز از موضوعات مربوط به زنان غفلت نکرد

کد خبر: 1269414

رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست «زن، مشارکت، تحول حکمرانی» با بیان اینکه زنان ما در جامعه باید حق و مطالبه خود را به عنوان انتخاب کننده و انتخاب شونده پیگیری کنند که اینگونه می‌توانند نقش کلیدی و قدرت خود را در این عرصه اثبات کنند گفت: زمانی که زنان در جامعه فعال هستند، مؤثرترند؛ چه انتخاب کننده باشند و چه انتخاب شونده و می‌توانند سرنوشت خود را در مسیری که می‌خواهند انتخاب کنند چرا که ۵۰ درصد جمعیت کشور را تشکیل داده و باید اثرگذاری داشته باشند.

هیچ‌کس بهتر از زنان نمی‌تواند بین نقش‌های مختلف توازن برقرار کند/ نباید فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی زنان محدود به دوران انتخابات باشد/مجلس یازدهم هرگز از موضوعات مربوط به زنان غفلت نکرد

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست «زن، مشارکت، تحول حکمرانی» که به همت شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و با حضور جمعی از بانوان فرهیخته و فعال در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی سراسر کشور، پیش از ظهر امروز (پنجشنبه، 28 دی ماه 1402) در مجموعه فرهنگی سرچشمه تهران برگزار شد، ضمن تبریک ایام ماه رجب گفت: امیدوارم از ماه رجب و شعبان که ماه ضیافت الهی است بتوانیم برای خودسازی و تقوای فردی استفاده کنیم و با توجه به اینکه همه ما در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی فعال هستیم باید بدانیم که جامعه ما بیش از هر زمان دیگری نیازمند تقوای جمعی است که در این راستا برای برداشتن گامی که رهبر معظم انقلاب اسلامی برای حرکت به سمت تمدن سازی فرمودند، نیازمند جامعه پردازی بوده که آن نیز بیش از هر چیزی نیاز به خودسازی دارد.

ایستادگی همه جهان پای موضوع فلسطین نشانه عظمت اسلام و انقلاب است

رئیس مجلس شورای اسلامی با یادآوری نام امام خمینی(ره) و عزت و افتخارات انقلاب اسلامی، یادآور شد: ویژگی‌های متعدد و افتخارات بزرگی را در جریان انقلاب رقم زده‌ایم. امام خمینی(ره)، امامی که جز برای خدا کلامی نگفت و جز در راه خدا گامی برنداشت، مجاهدت، اخلاص، تلاش، درایت، هوشمندی داشت که باعث شد اسلام در این قرن از کنج خانه‌ها خارج شده و مجدداً موجب تجدید حیات اسلام و عزت مسلمین شود.

وی در ادامه به دوران قبل و بعد از انقلاب و نقش انقلاب اسلامی در عزت و عظمت مسلمانان اشاره و عنوان کرد: امروز موضوع فلسطین که روزی همه استکبار جهانی به دنبال حذف سرزمین و نسل آنها از دنیا بوده و قصد داشتند آنها را به فراموشی بسپارند، نه تنها موضوع نخست جهان اسلام بلکه موضوع نخست همه دنیا و همه آزادی‌خواهان با هر گرایش، سلیقه، دین و مذهبی است.

امام(ره)، دخالت زنان در موضوعات اساسی کشور را تکلیف و حق آنها می‌دانست

دکتر قالیباف با اشاره به ویژگی دیگر انقلاب اسلامی که از برجستگی‌های آن محسوب می‌شود، گفت: امام(ره) باعث ورود زنان به جامعه شد. کرامت، ارزش، احترام و نقش زن در همه شئونات زندگی، جامعه و همه عرصه‌ها است که این کلام، بیان و عمل امام(ره) نسبت به زنان است و ایشان حق زنان می‌دانستند که در موضوعات اساسی کشور، سیاست، مسائل اجتماعی، مدیریتی دخالت داشته باشند و این را تکلیف، وظیفه و حق برای زنان می‌دانستند.

رئیس قوه مقننه با یادآوری این مطلب که پیش از انقلاب کسی به حضور زنان در عرصه سیاسی معتقد نبود و بعد از انقلاب نیز بعضاً این نگاه وجود داشت، بیان کرد: امام(ره) در چنین شرایطی فرمودند که هیچ فرقی میان زن و مرد وجود ندارد و هر دو باید به میدان بیایند و حضور داشته باشند.

نگاه غرب به انسان نگاهی ابزاری و جنسیت‌زده است/ جهان غرب از جاذبه‌های جنسیتی زن برای منافع مادی و سیاسی خود استفاده می‌کند

وی به قیاسی میان نگاه غرب و اسلام به زن پرداخت که تفاوت‌های اساسی دارند و افزود: ما باید این تفاوت را به‌صورت دقیق و عمیق شناخته، باور کرده و در صحنه جامعه به کار بگیریم. آنچه امروز در غرب جریان دارد، موضوع جنسیت و برابری زن بوده و به این موضوع تکیه دارند و زن را ابزاری برای تبلیغات و تهییج مردان می‌خواهند. اگر قرار است زن در جامعه غرب پذیرفته شود باید اول خصلت مردانگی پیدا کند و مردواره شود تا جامعه و فرهنگ غرب او را بپذیرد و اینگونه است که پا روی زن بودنش می‌گذارد؛ از سوی دیگر آنها از جاذبه‌های جنسیتی زن در هر امری برای منافع مادی، سیاسی و قدرت طلبی خود استفاده می‌کنند.

نگاه اسلامی به زن براساس عدالت جنسیتی است نه برابری جنسیتی/ در جمهوری اسلامی خانه‌داری به معنای خانه‌نشینی نیست

دکتر قالیباف ادامه داد: این در حالی است که در نگاه اسلامی، جنسیت در جامعه مطرح نیست، بلکه تأکید بر نقش زن در جامعه است که باید به آن توجه کرد. برابری جنسیتی موضوع ما نیست بلکه موضوع ما عدالت جنسیتی است. ما در جمهوری اسلامی و باورهای فرهنگی و دینی خود، یکی از مهم‌ترین نقش‌های زن را نقش تمدن‌سازی، تربیتی، فرزندآوری، تربیت نسل بعدی، نقش اساسی در ساخت خانواده و جامعه و نقش همسرداری می‌دانیم اما منظور ما این نیست که خانواده‌داری و خانه‌داری به معنای خانه نشینی است و هرگز چنین نگاه و باوری نداشته‌ایم.

رئیس نهاد قانوگذاری کشورمان در ادامه با بیان اینکه با هر نگاه، روش، اختیار، قدرت، ابزار و رویکردی که برای تحول اساسی در ابعاد مختلف زندگی داریم باید توجه کنیم که در این مسیر هیچ زنی نباید دچار انتخاب میان فعالیت‌های خود شود، عنوان کرد: زنان نباید برای ادامه فعالیت‌های خود در دوراهی قرار بگیرند؛ دوراهی که مجبور شوند میان مأموریت ویژه، ذاتی و اصلی خود یعنی رسالت مادری و همسری و مأموریت و رسالت میدانی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و غیره که در آن زمینه‌ها در جامعه و حکومت در حال ایفای نقش هستند، انتخاب کنند.

زنان را نباید در انتخاب میان دو مأموریت خود در زندگی  شخصی و زندگی اجتماعی قرار دهیم

وی افزود: یکی از اشکالات و نقدهایی که بر ما وارد است این است که به گونه‌ای مدیریت کرده‌ایم که زنان ما در دوراهی قرار گرفته و ناگزیر به انتخاب یکی از دو مأموریت خود در زندگی شخصی و زندگی اجتماعی شده‌اند.

وی افزود: البته استثنائاتی وجود دارد اما استثنا نباید تبدیل به قاعده شود و این خواسته امام(ره) و رهبر معظم انقلاب است. هر دو نقش زن در جامعه و همزمان با هم آنقدر مهم و اساسی است که باید به آن توجه کنیم.

وی با بیان اینکه تکبر از هر انسانی مذموم بوده و جنسیت ندارد و تنها در جایی مذموم نیست که زنی با مرد نامحرم سخن می‌گوید گفت: در این زمان، کلام او نه تنها نباید با حالت خضوع باشد بلکه باید قوی و محکم هم باشد. همین موضوع نیز به معنای تکریم زن بوده و تکبر در این محل برای زن مجاز است از این رو زمانی که در اسلام از تکریم زنان صحبت می‌کنیم یعنی باید به هر دو عرصه توجه کنیم که امکان فعالیت در آنها برایشان فراهم باشد.

ضرورت فراهم کردن میدان برای افزایش عاملیت زنان به‌صورت کمی و کیفی

دکتر قالیباف در ادامه با بیان اینکه راهی جز این نداریم که میدان را برای افزایش عاملیت زنان به صورت کمی و کیفی فراهم کنیم، اظهار داشت: زمانی که در شهرداری تهران حضور داشتم، حوزه مدیریت و مسئولیت زنان حدود 10 درصد و آقایان حدود 90 درصد بود که برخی می‌گفتند باید به دنبال 50، 50 شدن آن باشیم که این نگاه درستی نیست و نباید الزاماً آن را عدالت جنسیتی دانست بلکه باید وزن آن را اصلاح کرد.

رئیس مجلس بر همین اساس تصریح کرد: اینکه می‌گویم که میدان را برای عاملیت زنان باز کنیم یعنی خروجی آن مردوارگی زنان نباشد که خود نشانه‌ای از فرهنگ غرب است. بعضی از مشاغل زیبنده شخصیت و جایگاه، روح، روان و جسم زن نیست.

نتایج مثبت استفاده از مدیریت زنان را دیده‌ام

وی با اشاره به زمان فعالیت خود در نیروی انتظامی، عنوان کرد: قلباً اعتقاد دارم و در عمل نقش زنان را در مدیریت دیده‌ام و از توانمندی آنها استفاده کرده‌ام تا جایی که گاهی مورد اعتراض واقع شده‌ام که در پاسخ آنان گفته‌ام این کار را ادامه می‌دهم چرا که نتایج استفاده از مدیریت زنان را دیده‌ام.

دکتر قالیباف ادامه داد: زمانی برای ورود زنان به عرصه نیروی انتظامی پیشنهادی به حضرت آقا داده بودیم که البته مدرج شدن و عضویت در نیروی انتظامی در پیشنهاد ما نیامده بود که وقتی حضرت آقا با آن نگاه دقیق و عمیق خود توضیحات ما را شنیدند گفتند آقای قالیباف چرا به آنها درجه نمی‌دهید؟ آنها هم در این محیط باید درجه‌دار شوند؛ که این اتفاق افتاد.

کسی جز خود زنان نمی‌تواند نگاه زنانه را نمایندگی کند

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه در استفاده از زنان در حوزه‌های مختلف باید دقت لازم صورت گیرد، گفت: برای مثال قطعاً در فلان نقطه مرزی نباید از خانم‌ها در پاسگاه‌ استفاده کرد که در شأن آنها نیست و یا برای باز کردن راه در چهارراه‌ها نباید از زنان استفاده کنیم و بگوییم با حضور افسر زن سر چهارراه است که برابری ایجاد می‌شود و فرقی بین زن و مرد در کشورمان نیست که همه اینها حرف بی‌ربطی است. اگر می‌خواهیم به جایگاه زن و به روح، روان و جسم زن احترام بگذاریم نباید اجازه دهیم زنی سر چهار راه بایستد و راه باز کند.

وی در ادامه تصریح کرد: اما قطعاً زنان می‌توانند در مأموریت‌هایی پا به پای مردان برای کشف و پیگیری جرم، انجام عملیات و ایفای نقش در پلیس حضور داشته باشند. خطابم برای عاملیت داشتن زنان، آقایان هستند که همه ما باید بفهمیم هیچکس جز خود زنان نمی‌تواند نگاه زنانه را نمایندگی کند. گاهی در امورات مربوط به زنان جلسه می‌گذاریم و همه اعضای آن جلسه را مردان تشکیل می‌دهند که درست نیست.

توازن بین نقش مادری با نقش اجتماعی صرفاً از عهده خود زنان برمی‌آید

دکتر قالیباف در ادامه تأکید کرد: هیچکس بهتر از زنان نمی‌تواند توازن بین نقش ارزشمند مادری و همسری با نقش اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و نهادی را شناسایی کرده و انجام دهد؛ پس اجازه دهیم که مردان در این امورات دخالت نکنند.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان با بیان اینکه جمع حاضر را قسمتی از انتخاب شوندگان و قسمتی از انتخاب کنندگان(در جریان انتخابات) تشکیل داده‌اند، گفت: باید توجه کنیم که چه انتخاب کننده باشیم و چه انتخاب شونده، این آغاز راه بوده و هرگز انتهای راه نیست.

وی با بیان اینکه یکی از ضعف‌های جامعه ما این است که فصلی و مقطعی وارد این میدان‌ها می شویم گفت: بارها از بانوانی که در مجموعه‌های سیاسی فعال هستند، خواسته‌ام که صرفاً در مقاطع انتخابات فعال نشوند چرا که زندگی همواره جاری و ساری بوده و باید از فرصت‌ حضور بانوان در همه زمینه‌ها استفاده کنیم.

زنان می‌توانند پیشگامان و پیش‌آهنگان انتخابات باشند

وی افزود: زنان ما در جامعه باید حق و مطالبه خود را به عنوان انتخاب کننده و انتخاب شونده پیگیری کنند که اینگونه می‌توانند نقش کلیدی و قدرت خود را در این عرصه اثبات کنند. زمانی که زنان در جامعه فعال هستند، مؤثرترند؛ چه انتخاب کننده باشند و چه انتخاب شونده و می‌توانند سرنوشت خود را در مسیری که می‌خواهند انتخاب کنند چرا که 50 درصد جمعیت کشور را تشکیل داده و باید اثرگذاری داشته باشند.

دکتر قالیباف در ادامه توجه به این نکات را دارای دو اثر دانست و افزود: نخست اینکه امر ولی که ایجاد مشارکت است انجام شود و دوم اینکه حق بر زمین مانده بانوان با نوع انتخابی که انجام می‌دهند، محقق می‌شود. بی‌شک امر انتخابات، امری جنسیتی نیست و فراجنسیتی و خیر عمومی است اما زنان می‌توانند در این امر خیر پیشگام و پیش‌آهنگ باشند و نشان دهند اثرگذاری بهتری دارند. شما می‌توانید از این طریق هم نگاه خود را به مجلس آینده نشان داده و هم تکلیف خود در مشارکت ادا کنید لذا از هر طرف حرکت کنید به نفع جامعه ایران اسلامی و زنان است.

زنان نیازمند تجربه و اعتماد به یکدیگر هستند

رئیس مجلس در ادامه خطاب به حضار با تأکید بر اینکه مسئولیت‌پذیر بودن به مراتب مهم‌تر و با ارزش‌تر از این است که در کدام جایگاه قرار داریم، ابراز داشت: امروز زنان ما نیازمند تجربه و اعتماد به یکدیگر هستند که این دو اصل می‌تواند به سرعت در رشد و تأثیرگذاری بانوان در هر محیطی مؤثر باشد و شما را به موفقیت برساند که برای جامعه و کشور بسیار مفید است.

وی در ادامه با بیان اینکه مجلس یازدهم مجلس، منفعلی نبوده و نیست گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند این مجلس نقشه راه داشته، پرتحرک، انقلابی، جوان و باسواد است، در تصمیمات خود محکم بوده، در قانونگذاری با تردید تصمیم نگرفته و هر کجا لازم بوده در میدان باشد، حضور شجاعانه داشته و عقلانیت توأم با شجاعت را در دستور کار قرار داده است.

لایحه ارتقا امنیت زنان در برابر سوء رفتار تا پایان امسال به تصویب می‌رسد

دکتر قالیباف در ادامه با اشاره به اقدامات مجلس یازدهم در حوزه زنان، عنوان کرد: قانون جوانی جمعیت و خانواده در دستور کار مجلس قرار گرفت و به تصویب رسید که رهبری به این قانون و قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران نگاه ویژه داشتند.

وی افزود: آن‌جایی که حرف به عمل تبدیل می‌شود جایی است که به قانون تبدیل شده و اجرا شود. این افتخار برای مجلس انقلابی یازدهم بود که قانون جوانی جمعیت در حوزه خانواده و قانون اقدام راهبردی در حوزه مسائل هسته‌ای در آن به تصویب برسد که حضرت آقا در این خصوص فرمودند کشور از بلاتکلیفی خارج شد و در مسیر خود قرار گرفت. این در حالی بود که این موضوعات چند دهه در مجلس باقی مانده بود.

رئیس قوه مقننه با اشاره به لایحه ارتقای امنیت زنان در برابر سوء رفتار که در حال حاضر در مجلس در حال رسیدگی است، گفت: حضرت آقا در دهه 70 به این موضوع اشاره کرده بودند. لایحه‌ای هم از دولت‌های قبل در این خصوص از یک دهه قبل وجود داشت اما ایرادات زیادی به آن وارد بود. مجلس یازدهم به این عرصه ورود کرد و بعد از موضوع بودجه به این لایحه مهم و جدی برای زنان خواهیم پرداخت تا پیش از پایان سال به تصویب برسد.

مجلس یازدهم هرگز در موضوعات مربوط به زنان غفلت نکرده است

وی تأکید کرد: در برنامه هفتم توجه جدی از جهت ساختاری برای جایگاه زن و امور زنان داشته‌ایم و الحاقیه‌ای در این امر تصویب شد و هم در بحث مربوط به زنان روستایی، زنان عشایری، زنان سرپرست خانوار و حتی سهم قابل توجهی برای بخشی از خانواده‌هایی که خلاق و نوآور و در خانه هستند، فرصتی ایجاد شده است و همچنین به زنانی که در حوزه دانش بنیان فعال هستند توجه ویژه و جداگانه‌ای داشته‌ایم و مهارت‌های شغلی که لازم است نیز در نظر گرفته شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نمی‌گوییم در این مجلس حق مطلب را ادا کرده‌ایم گفت: مجلس یازدهم هرگز در موضوعات مربوط به زنان غفلت نکرده و بیش از مجالس دیگر به آن پرداخته است. البته که هنوز بخش‌هایی وجود دارد که باید دنبال کنیم. در حال حاضر در حال تنقیح قوانین هستیم که امیدواریم بتوانیم، قانون جامع مربوط به زنان را در همه ابعاد در مجلس پیش رو نهایی کنیم.//خانه ملت

حجم ویدیو: 5.67M | مدت زمان ویدیو: 00:01:28 دانلود ویدیو
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها