واکنش کنعانی به اظهارات پادشاه بحرین/تبادل پیام با آمریکا قطع نشده است

کد خبر: 1293564

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: هیات مذاکره کننده ایران همواره با اشراف و هماهنگی نهادهای بالادستی مذاکرات را پیش برده و در این چهارچوب از همه ظرفیت های درون حاکمیت برای پیش برد بهتر کار استفاده کرده است.

واکنش کنعانی به اظهارات پادشاه بحرین/تبادل پیام با آمریکا قطع نشده است

ناصر کنعانی صبح امروز(دوشنبه) در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران ضمن تسلیت مجدد شهادت رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و برخی دیگر از همراهان آنها، اظهارداشت: از حضور میلیونی و گسترده ملت ایران در مراسم و برنامه‌های تشییع و تدفین خادمان عزیز کشورمان را پاس بداریم و در برابر قدرآفرینی مردم شریف ایران سر تعظیم فرود می‌آوریم.

وی گفت: مشارکت هیأت‌ها و نمایندگان عالی رتبه خارجی در مراسم گرامیداشت شهدای خدمت ایران و پیام‌های تسلیت متعدد، اقدام قابل تشکری است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص حادثه دلخراش شهادت شهدای خدمت ایران تصریح کرد: ما یک رئیس جمهور تلاشگر و مجتهد را از دست دادیم و نقش رئیس جمهور و وزیر شهید در توسعه روابط و مناسبات خارجی ایران با کشورهای مختلف و سازوکارهای منطقه‌ای و بین‌المللی در سه سال گذشته بی بدیل و ماندگار است و ما شاهد ارتقای جایگاه منطقه‌ای و بین المللی کشورمان بودیم و شاهد این مدعا هم کثرت پیام‌های تسلیت و همدردی با ملت بزرگ ایران و مشارکت هیأت های عالی رتبه کشورهای مختلف در مراسم تجلیل از شهدای خدمت بود.

کنعانی افزود: بر اساس آماری که داریم ما دریافت کننده بیش از ۳۳۰ پیام از مقامات عالی کشورهای‌ مختلف بودیم و این دال بر میزان موفقیت دولت و سیاست خارجی ایران در توسعه مناسبات جهانی است.

وی بیان کرد: ما علاوه بر پیام‌های تسلیتی که از سوی مقامات کشورهای مختلف داشتیم، بیش از ۲۷پیام از رهبران و مسؤلان سازمان و نهادهای بین‌المللی دریافت کردیم. حضور بیس از ۶۰ هیأت عالی رتبه از کشورهای مختلف در مراسم تجلیل از شهدای خدمت و در بازه زمانی بسیار محدود نشان‌دهنده میزان اهتمامی است که جامعه جهانی نسبت به جایگاه ایران در منطقه و جهان دارد و حاکی از روابطی سازنده میان ایران با دولت‌های جهان و سازمان‌های بین المللی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان داشت: حضور هیات‌های مختلف مقامات رسمی و غیر رسمی در نمایندگی‌های ایران در سراسر کشور و اعلام عزای عمومی در برخی کشورها و اعلام سکوت در برخی نشست های محافل بین المللی از جمله سازمان ملل نشان از احترام دولت‌ها و ملت ها به ایران و نشان دهنده جایگاه کشورمان در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی است.

کنعانی گفت: حمایت از فلسطین و مقابله با رژیم صهیونیستی یکی از اصول کلی سیاست خارجی ایران و برگرفته از قانون اساسی و منویات رهبری است. به رغم این ضایعه تلخ، حمایت ابران از فلسطین هیچ گونه وقفه و خللی ایجاد نخواهد شد و حمایت‌های حقوقی دیپلماتیک و بین المللی خودش را ادامه می‌دهد و این را وظیفه‌ای اخلاقی و مسؤولیتی برای همه می‌دانیم.

ثمرات سیاست راهبردی همسایه محور دولت سیزدهم

وی ادامه داد: اظهارات پادشاه بحرین را شنیدم و مورد اهتمام قرار خواهیم داد و از ارسال پیام تسلیت و ابراز همدردی پادشاه این کشور و حضور وزیر امور خارجه آن در مراسم بزرگداشت شهدای خدمت تشکر و قدردانی می‌کنیم. از ثمرات سیاست راهبردی همسایه محور دولت سیزدهم که مورد تاکید رئیس جمهور شهید بود رفع سوءتفاهمات و تقویت روابط با همسایگان و به خصوص کشورهای حاشیه خلیج فارس بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص روز آفریقا نیز گفت: گسترش مناسبات ما با قاره آفریقا یکی از اولویت‌ها در دولت سیزدهم بوده است. سه سفر رئیس جمهور شهید به کشورهای آفریقایی و چندین سفر وزیر امور خارجه شهید ما، نشان از تمایل ایران به توسعه مناسبات با آفریقا دارد. برگزاری دو همایش اقتصادی در خصوص آفریقا و حضور برخی تجار و مسئولیت آفریقایی در برنامه‌های آفریقا محور در راستای رویکرد دولت در خصوص توسعه مناسبات با آفریقا بوده است.

وی گفت: قاره آفریقا به عنوان قاره موسوم به قاره فرصت‌ها محل توجه و اهتمام دولت است و به رغم اتقاق تلخ اخیر، این موضوع تاثیری در رویکرد ایران بر توسعه مناسبات با آفریقا خللی ایجاد نمی‌کند.

کنعانی بیان کرد: توسعه مناسبات با کشورهای مختلف یکی از سیاست‌های اصلی ما هست و رویکرد همسایه محور یکی از شعارهای اصلی دولت سیزدهم بود و بازتاب و بازخورد مثبت آن را شاهد بودیم. تنش زدایی و اعتماد آفرینی در روابط با برخی کشورها و افزایش همکاری‌های سازنده و سودمند با برخی کشورهای دوست منطقه در چارجوب سیاست همسایه محور شکل گرفته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان داشت: در رویکرد ما در جهت توسعه مناسبات با کشورهای مختلف و به خصوص همسایگان هیچ گونه تغییری ایجاد نخواهد شد.

همه زمینه‌های حقوقی و بین المللی برای پایان دادن به جنگ غزه وجود دارد

وی ادامه داد: جامعه جهانی نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه مسئولیت قانونی و اخلاقی دارد و نظر به اینکه رژیم صهیونیستی متهم به نقض کنوانسیون‌های بین‌المللی هستند و دیوان بین‌المللی دادگستری خواستار پایان دادن فوری به عملیات نظامی این رژیم به ساکنان رفح هست، همه زمینه‌های لازم حقوقی و بین المللی برای پایان دادن به جنگ وجود دارد، اما بدیهی است که آنچه در این ماه‌ها رخ داده نتیجه حمایت تعداد مشخصی از کشورها و به خصوص آمریکا از رژیم صهیونیستی است.

کنعانی گفت: دولت آمریکا به عنوان بزرگترین حامی رژیم صهیونیستی، هنوز خودش را مسئول نظر مراجع مهم حقوقی بین المللی نمی‌داند ولی لازم است که ملت‌ها هم درخواست خود برای پایان دادن جنگ غزه را از دولت‌های خود مکررا پیگیری کنند.

کنعانی در خصوص سفر امروز وزیر امور خارجه عمان به ایران بیان داشت: سفر وزیر خارجه عمان به تهران در چارچوب عزیمت به منظور عرض تسلیت و ابراز مراتب همدردی دولت عمان به ایران صورت می‌گیرد. البته هیأت‌های عالی رتبه از عمان در مراسم بزرگداشت شهدای عمان حضور داشتند، ولی به دلیل روابط دوستانه و برادرانه میان ایران و عمان وزیر امور خارجه این کشور تصمیم گرفت سفری جداگانه هم به ایران داشته باشد و این فرصتی است که در این چارچوب دو وزیر خارجه و البته شاید دیدار وزیر خارجه عمان با آقای مخبر موضوعات مورد علاقه دو طرف مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد.

وی در خصوص آخرین وضعیت مذاکرات میان ایران با آمریکا، ادامه داد: تعاملات ما با طرف آمریکایی متمرکز بر حوزه‌های رفع تحریم‌ها و هسته‌ای بوده و هیچ گاه هم از این چارچوب خارج نشده است. مفاد خبرهای منتشر در برخی رسانه‌ها معتبر و دقیق نیست.

واکنش کنعانی به ادعاها در خصوص تیم مذاکره کننده

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص ادعاها در خصوص تغییر در مسئول مذاکرات رفع تحریم‌ها نیز بیان کرد: در خصوص ادعای غیررسمی منتشر شده نکته خاصی برای طرح کردن ندارم. هیات مذاکره کننده ایران همواره با اشراف و هماهنگی نهادهای بالادستی مذاکرات را پیش برده و در این چهارچوب از همه ظرفیت های درون حاکمیت برای پیش برد بهتر کار استفاده کرده است. وزارت خارجه و هیات مذاکره کننده در چهارچوب سیاست های ابلاغی مسیر خود را ادامه خواهد داد.

کنعانی در خصوص ارتباط میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: رویکرد ایران نسبت به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مثبت و سازنده بود و سفر اخیر آقای گروسی به ایران نیز نشان از این مطلب دارد که به منظور گسترش همکاری‌های سازنده دو طرف و رفع سوءتفاهمات صورت گرفت. ایران همواره بیان کرده که لازم است آژانس از اتخاذ رویکرد سیاسی اجتناب کند و به صورت حرفه‌ای با ایران برخورد داشته باشد. انتظار این است که دیگر بازیگران هم به رویکرد سازنده ایران توجه کنند و از اتخاذ رویکردهایی که در مسیر حرفه‌ای و فنی سازنده ایران و آژانس اختلال ایجاد می‌کند پرهیز کنند.

توضیح وزارت خارجه در خصوص رای مثبت ایران به قطعنامه مجمع عمومی در خصوص نسل کشی در سربرنیستا

کنعانی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در خصوص چرایی موافقت ایران با قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل در تعیین روز ۱۱ جولای به عنوان روز بزرگداشت نسل کشی در سربرنیستا عنوان داشت: جمهوری اسلامی ایران سیاست خارجی مستقل خودش را دارد در اجرای سیاست خارجی خود از کسی تبعیت نمی کند و  رای مثبت ما نسبت به قطعنامه نسل کشی سربرنیتسا نشان از کنش مستقلانه ایران در مجامع بین المللی است. جنایتی که شاید حدود سی سال قبل در مقابل چشمان خواب زده و حواب آلود برخی مدعیان حقوق بشر اتفاق افتاد منجر به کشتار بیش از ۸ هزار نفر انسان بیگناه شد و صفحه‌ای تاریک و مشمئز کننده‌ای رقم زد.

وی افزود: ثبت این روز به معنای جلوگیری از تکرار جنین فجایعی است. ما به رغم رای مثبتی که دادیم هرگونه سوتفسیر از این قطعنامه که موجب تنش در منطقه بالکان شود را غیرقابل قبول می‌دانیم؛ اتخاد رویکردهای دوگانه مطرود است و بانیان این قطعنامه هم باید صداقت و جدیت خود را با اقدامات قاطع در خصوص نسل کشی در غزه  نشان داده و با محاکمه جنایتکاران و عاملان موضع محکمی داشته باشند.

کنعانی خاطرنشان کرد: رویکرد ایران در منطقه بالکان بر حفظ صلح و ثبات احترام به حاکمیت ملی و تحکیم همزیستی کشورهای این منطقه است و ما در این  منطقه با همه کشورها از جمله بونسی و هرزگوین و جمهوری صربستان روابط ممتازی داریم و از جایگاه خوب و ویژه‌ای برخوردار است. ما اقدامات مغایر با یکپارچگی سرزمینی صربستان را به رسمیت نمی شناسیم و در دو کشور اراده جدی بر توسعه همکاری ها وجود دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین عنوان داشت: با بوسنی و هرزگوبین روابط خوب و اشتراکات تاریخی و فرهنگی  داریم و این محدود به گروه خاصی نیست و دست دوستی ما نسبت به همه طرف‌های آن گشوده است.

پیگیری وضعیت شهروند ایرانی بازداشت شده در عراق

وی در خصوص وضعیت شهروند ایرانی بازداشت شده در عراق نیز بیان داشت: دستگاه دیپلماسی این موضوع را با جدیت از نخستین روز بازداشت این شهروند ایرانی دنبال کرده و با دقت پرونده مزبور را پیگیری می‌کند. بازداشت این شهروند ایرانی در عراق به هیچ وجه قابل قبول نیست و هرگونه رفتار غیر انسانی و قانونی را با این شهروند ایران محکوم می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: در سطوح عالی این موضوع دنبال می‌شود و شخص وزیر شهید این مساله را پیگیری مستقیم کردند و دیداری هم با خانواده این شهروند ایرانی انجام دادند. سفارت ایران در عراق نیز این مساله را در دستورکار پیگیری‌های خود دارد و امیدواریم مجموعه تلاش‌های مختلفی که در حال انجام است به نتیجه مطلوب برسد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص حضور مقامات عالی رتبه اقلیم شمال عراق در مراسم تکریم شهدای خدمت بیان کرد: رویکرد ما در توسعه مناسبات با کشورهای عربی و منطقه در تداوم رویکرد دولت سیزدهم در سه سال گذشته است و دستگاه دیپلماسی این مسیر را با قدرت ادامه خواهد داد.

وی ادامه داد: از حضور مقامات عالی رتبه اقلیم شمال عراق هم در مراسم گرامیداشت شهدای خدمت تقدیر می‌کنیم و در چارچوب روابط مشترک روابط خود را با آنها ادامه خواهیم داد.

آخرین وضعیت روابط ایران و جمهوری آذربایجان

کنعانی در خصوص اخرین وضعیت روابط میان ایران و جمهوری آذربایجان افزود: موضوعات مختلفی میان ایران و جمهوری آذربایجان وجود دارد که ازسرگیری سفارت خانه جمهوری آذربایجان هم یکی از دستورکارهای دو طرف است و روابط دو کشور در مسیر صحیح و درستی قرار داد و انتحاب سفرای دو طرف نیز در مسیر خودش در حال پیشروی است. همچنین ارتباط با سودان نیز در مسیر درستی قرار دارد. 

وی در خصوص روند برگزاری دادگاه بررسی جنایات منافقین نیز گفت: این دادگاه در حال برگزاری است و اینکه در این بازه زمانی قوه قضائیه درخواست مشخصی از دستگاه دیپلماسی داشته یا خیر، بنده از این موضوع مطلع نیستم.

بن سلمان به تهران سفر خواهد کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص زمان سفر بن سلمان به ایران نیز اظهارداشت: اگر الان بخواهیم بازه زمانی سفر را مطرح کنیم یک مقدار مناسبت نیست، ولی بدیهی است که رئیس جمهور شهید ما از ولیعهد سعودی دعوت کرده بود و مورد پذیرش هم قرار گرفته بود و البته دعوتی هم از سوی پادشاه سعودی برای رئیس جمهور فقید داشتیم که آن نیز مورد پذیرش ایران قرار گرفته بود ولی باید در شرایط مناسب دیگری زمانبندی‌های لازم سفر را داشته باشیم./ ایرنا

حجم ویدیو: 11.67M | مدت زمان ویدیو: 00:02:34 دانلود ویدیو
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها