روایتی عجیب از عزل یک مدیر شهرداری

کد خبر: 1182271

حاشیه‌های تغییرات مدیریتی در شهرداری ادامه دارد. این هفته شهردار تهران در جریان برنامه قرار خدمت در منطقه ۹ برای نخستین بار داستان عزل یکی از مدیرانش را روایت کرد. او دلیل این تغییر ناگهانی را تله‌گذاری این مدیر برای یکی دیگر از پرسنل شهرداری عنوان کرده بود.

روایتی عجیب از عزل یک مدیر شهرداری

او نامی از مدیر عزل‌شده نبرد و تأکید کرد زمانی که ماجرای تله‌گذاری را متوجه شده تا صبح خوابش نبرده است. علیرضا زاکانی گفت: مدیری که تغییر کرده نزدیک‌ترین فرد به او بوده، اما تنها برای اینکه برای پرسنل شهرداری تله گذاشته تغییر کرده است.

ماجرای تله‌گذاری را زاکانی این‌گونه روایت می‌کند که یکی از کارکنان منطقه ۲۱ مجاب شده قراری با یکی از پرسنل مرکز بگذارد تا مشخص شود این فرد زدوبند کرده و مثلا دو سکه گرفته و از این قرار نیز فیلمی تهیه شده است. هنگامی که این موضوع را شنیدم تا صبح نخوابیدم و پنج صبح این فرد را که از نزدیک‌ترین افراد به من بود عزل کردم. برخی ممکن است نامه بنویسند که چرا این آقا تغییر کرده است، اما ما تعارف نداریم. خودش هم باور نمی‌کرد که کنار گذاشته شود، اما گفتم که این کارتان خلاف شرع است و شما حق ندارید تبانی کنید و از پرسنل یک منطقه استفاده کنید که یکی دیگر از پرسنل را سر قرار بکشانید.

این رویه اگر ادامه پیدا می‌کرد، سنگ روی سنگ بند نمی‌شد. هر فردی که از دیگری خوشش نمی‌آمد برایش تله می‌گذاشت و یکی را تحریک می‌کرد به دیگری سکه بدهد و فرد را تحریک به فساد کند. این‌ها را به اعضای شورای شهر هم گفته‌ام و می‌دانند موضوع چه بوده است.

شهردار تهران ادامه داد: به این مدیر گفتم برود جای دیگر خدمت کند. بی‌تردید اصل و فرع این موضوع خلاف شرع است. اگر بتوانیم با پرسنل یکرنگ باشیم قطعا می‌توانیم با فساد نیز مقابله کنیم، نه اینکه پرسنل را به سمت خطا هل بدهند. برای عزل این فرد شش ماه است که هزینه می‌دهم و لب هم باز نکردم، ولی برای اینکه از حریم شهرداری و پرسنل حمایت کنم و همه بدانند اگر برای کسی بخواهند تله بگذارند اول خودشان دچار مشکل می‌شوند، این کار را انجام دادم.

اما مدیران خطاکار چه سرانجامی در شهرداری خواهند داشت؟ علیرضا زاکانی شهردار تهران گفت: ما اغماضی نسبت به هیچ تخلفی نداریم و این را هم نمی‌پذیریم که چنین کارسازی‌هایی شود. درواقع ما دنبال این نیستیم که پوست خربزه زیر پای کسی بیفتد و با این رویه محکم برخورد می‌کنیم. اما مدیر یا مجموعه‌ای هم که متخلف باشد، حتما پاسخ‌گو است و با آن متخلف هم برخورد می‌کنیم. این‌ها از هم قابل تفکیک و قابل دقت است که هر دو را هم‌زمان انجام می‌دهیم. با وجود آنکه شهردار تهران می‌گوید اعضای شورای شهر از دلیل این تغییر اطلاع داشتند، برخی از اعضای شورای شهر تهران از ماجرای تله‌گذاری ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند.

یک روز پس از روایت دست‌اول زاکانی از این تغییر، پرویز سروری، نایب‌رئیس شورای شهر تهران، درباره نامه اعضای شورای شهر و درخواست شفافیت دلیل تغییر مدیران شهرداری به خبرنگاران می‌گوید: در جریان دلیل تغییرات نیستیم؛ اعضای شورای شهر تذکر دادند و شورا منتظر پاسخ شهردار است.

ناصر امانی یکی از اعضای شورای شهر تهران که خواستار شفافیت تغییر مدیر حراست شهرداری بود، گفت: ما در جریان تله‌گذاری نیستیم و به همین دلیل از شهردار درخواست کردیم برای ما شفاف علت این جابه‌جایی را توضیح بدهند. اگر هم به شورا توضیح دادند شاید برای اعضای دیگری توضیح دادند. ما در جریان نیستیم و نمی‌دانیم منظور از تله‌گذاری چه بوده است.

مدتی پیش خبر‌هایی مبنی بر دستگیری یکی از مدیران شهری در بخش حقوقی شهرداری تهران به جرم رشوه و پُست‌فروشی از سوی دادسرای ناحیه ۳۷ در فضای مجازی منتشر شد. آن زمان علیرضا زاکانی در توضیح بازداشت یکی از مدیران حقوقی شهرداری تهران به رسانه‌ها گفت: این اتفاقی که بیان شد در رسانه‌ها، در حقیقت کار مجموعه داخل شهرداری است؛ یعنی یک کار صیانتی از داخل خود مجموعه شهرداری صورت گرفت و تا ابعاد آن روشن نشود، قابل توضیح بیشتر نیست. بااین‌حال، حاشیه‌های این دستگیری همچنان ادامه داشت.

مهدی اقراریان، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران نیز در تذکری که در صحن شورای شهر تهران مطرح کرده بود، به‌صورت ضمنی تغییر مدیریت در حراست شهرداری را هزینه مبارزه با فساد دانسته بود.

اقراریان تأکید کرده بود انتقاد و برخورد با فساد حتما هزینه دارد: نیرو‌های انقلابی و حزب‌اللهی حتما آمادگی این را دارند که در مبارزه با فساد هزینه بدهند.

اما علیرضا زاکانی، شهردار تهران، درباره عزل مسئول حراست شهرداری تهران و مبارزه با فساد به رسانه‌ها گفت: سعی کردیم تلاش این باشد که از حق و حقوق شهروندان در حد اعلا دفاع شود. ما مدیری را که برکنار شد، برای فضایی دیگر در نظر گرفته بودیم، اما او پیشنهاد ما را قبول نکرد.

مدتی بعد مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران شفاف‌تر از گذشته نسبت به این تغییر واکنش نشان داد و خواستار شفافیت درخصوص زدوبند‌های پست‌گرفتن در یکی از ادارات شهرداری شد.

مهدی عباسی به تذکر مهدی اقراریان اشاره کرد و گفت: متأسفانه در مجموعه حقوقی شهرداری از جنس نااهلی و فساد رخ داده که توسط حراست شهرداری با اقدام شاکیان پرونده پیگیری شده است. شنیده‌ام این موضوع در اداره دیگر تکرار شده است. شهرداری باید در این زمینه روشنگری کند و بگوید خبر‌هایی که در گوشه و کنار می‌شنویم، صحت دارد یا نه که امیدواریم اخبار کذب باشد.

تذکر عباسی را تعدادی زیادی از اعضای شورای شهر تهران هم امضا کردند. آن زمان ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران و یکی از امضاکنندگان تذکر درباره تذکر به تغییر مدیریت در حراست و شفافیت درخصوص تخلفات به «شرق» گفته بود: ما به شهردار تهران تذکر داده‌ایم که ابتدا مراقب باشد این ماجرا دوباره تکرار نشود و درباره آن شفاف‌سازی کند که چه اتفاقی در مرکز حقوقی شهرداری تهران افتاد که البته ایشان در مصاحبه‌ای تأیید کرده چنین اتفاقی افتاده و با آن فرد چه برخوردی شد و چه شد که اتفاقی افتاد که باعث شد رئیس حراست شهرداری تهران با این سرعت جابه‌جا شود. آیا بین آن اتفاق و این جابه‌جایی ارتباطی برقرار است و شهرداری شفاف‌سازی کند تا مردم و رسانه‌ها در جریان آن قرار بگیرند.

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها