ترجمه/ نگرانی‌های مردم از نشت مواد سمی پس از خروج قطار

چرنوبیل آمریکایی؛ قطار سمی سانسورشد

کد خبر: 1205384

وقتی از سانسور شدید رسانه‌ای آمریکا حرف می‌زنیم به این معنی است که حالا می‌دانیم ۱۰ روز قبل براثر خروج یک قطار باری از خط در روستای فلسطین شرقی در اوهایوی آمریکا، ساکنان منطقه تخلیه و آتش عظیمی ایجاد شده است. برخی رسانه‌های محلی گزارش دادند حدود ۵۰ واگن این قطار باربری که حامل محموله‌های سمی خطرناک شامل وینیل کلرید از چند ایالت دیگر بود، از خط خارج و سپس منفجر شد و دود و آتش عظیمی منطقه را فراگرفت. وقتی از مدیریت انتشار اخبار و مدیریت افکار عمومی در بحران حرف می‌زنیم، منظورمان همین است! یعنی در آمریکا قطار مواد شیمیایی از ریل خارج و منفجر شده است و یک جهان از آن بی‌خبر است، گزارش امروز نیویورک تایمز اما با احتیاط به این موضوع پرداخته است.

چرنوبیل آمریکایی؛ قطار سمی سانسورشد

 به گزارش کریستین هاوزر خبرنگار نیویورک‌تایمز، در ماه میلادی جاری، یک قطار حامل مواد شیمیایی سمی در شرق اوهایو از ریل خارج شد و آتشی را شعله‌ور ساخت که شهر فلسطین شرقی را در دود فرو برد. مقامات به سبب هشدار انفجاری بزرگ، یک منطقه تخلیه ایجاد کردند و برای خنثی کردن محموله‌های در حال سوختن داخل برخی از واگن‌های قطار، دود سمی را به طور کنترل‌شده آزاد کردند. از آنجایی که نگرانی‌ها در مورد تاثیری که خروج از ریل و آتش‌سوزی می‌تواند بر محیط زیست و شبکه حمل و نقل داشته باشد افزایش یافته است، ساکنان محلی وحشت‌زده شده‌اند.

در اینجا به آنچه اتفاق افتاده پرداخته می‌شود:

چه اتفاقی افتاد؟

حوالی ساعت 9 شب سوم فوریه، یک قطار در فلسطین شرقی در ایالت اوهایو از ریل خارج شد. 150 خودرو در جاده مدیسون به کانوِی وجود داشت که از این تعداد 38 خودرو از مسیر خارج شدند و آتش‌سوزی سبب شد که به 12 خودروی دیگر نیز آسیب برسد. این قطار حامل مواد شیمیایی و قابل احتراق بود که در میانشان «وینیل کلرید» (یک گاز قابل اشتعال سمی) بیشترین نگرانی را برای محققان به همراه داشت.

مقامات محلی و فدرال تحقیقاتی را به همراه سازمان حفاظت محیط زیست آغاز کردند که شامل بررسی اتصالات خودروی تانک، ضبط‌کننده اطلاعات رویدادهای قطار و ویدئوی نظارتی از یک محل سکونت نزدیک به واقعه می‌شود. این مدارک خرابی یاتاقان چرخ، لحظاتی قبل از خروج از ریل را نشان می‌دهد.

نگرانی‌ها در مورد آلودگی هوا، آب و خاک

سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا (E.P.A) در دهم فوریه اعلام کرد که حدود 20 واگن ریلی حامل مواد خطرناک گزارش شده است. مواد شیمیایی از جمله وینیل کلرید، بوتیل آکریلات، اتیل هگزیل آکریلات و اتیلن گلیکول مونوبوتیل در هوا، سطح خاک و آب‌های سطحی پخش شده‌اند.

 این سازمان همچنین در 12 فوریه پس از نظارت بر شاخص کیفیت هوا، اعلام کرد که اگر چه ساکنان هنوز ممکن است بوهایی را استشمام کنند، اما آلاینده‌هایی در «سطوح نگران کننده» در فلسطین شرقی و مناطق مجاورش شناسایی نشده‌اند. این سازمان همچنین هوای داخل حدود 290 خانه را تا 13 فوریه غربالگری کرد و گفت که وینیل کلرید یا کلرید هیدروژن را که می‌تواند باعث مشکلات تنفسی تهدید‌کننده شود، شناسایی نکرده است. اقدامات پیشگیرانه در منطقه‌ای وسیع‌تر، به ویژه در ایالت‌هایی که از آب رودخانه اوهایو استفاده می‌کنند، انجام می‌شود.

تاکنون گزارشی مبنی بر تلفات یا مجروح شدن گزارش نشده است، اما در شبکه‌های اجتماعی و گزارش‌های خبری، برخی از ساکنان می‌گویند که ماهی‌ها و قورباغه‌ها در جوی‌های محلی در حال تلف شدن هستند و مردم تصاویر حیوانات مرده را به اشتراک گذاشته‌اند یا گفته‌اند که بوی شیمیایی در اطراف شهر استشمام کرده‌اند.

ساکنان بلاتکلیف

بلافاصله پس از سانحه از حدود 2 هزار ساکن منطقه خواسته شد خانه‌هایشان را تخلیه کنند. مدارس به همراه برخی از جاده‌ها به مدت یک هفته بسته بودند. در 8 فوریه، دفتر فرمانداری اعلام کرد که ساکنان می‌توانند پس از اندازه‌گیری آلاینده‌ها در نمونه‌های کیفیت هوا به خانه‌های خود بازگردند. کارخانه تصفیه آب فلسطین شرقی اعلام کرد که اثرات نامطلوبی مشاهده نکرده است اما مردم تشویق به استفاده از آب بطری شدند. ساکنان این منطقه پس از حادثه از سردرد و احساس بیماری شکایت داشتند. بیش از 1.2 میلیون دلار به عنوان بازپرداخت و پیش‌پرداخت نقدی به خانواده‌ها برای کمک به پوشش هزینه‌های تخلیه برای اسکان، سفر، غذا، لباس و سایر اقلام پرداخت شده است.

بازگشت به شرایط عادی چه مدت زمان می‌برد؟

ده روز پس از این حادثه «ونس» سناتور جمهوری خواه اوهایو در بیانیه‌ای در توییتر گفت که این یک «فاجعه زیست محیطی پیچیده» است که به مطالعه طولانی مدت نیاز دارد. ونس گفت: «سوالات زیادی در مورد کیفیت سیستم ترمز مورد استفاده، دوام قطعات تعمیری در قطارها و رویکرد نظارتی وزارت حمل و نقل نسبت به سیستم ریلی کشورمان بی‌پاسخ مانده است.»

سازمان حفاظت محیط زیست جزئیاتی در مورد زمان بازگشت کامل منطقه به حالت عادی ارائه نکرد. این سازمان اعلام کرد در حال کار بر روی یک پاکسازی دو مرحله‌ای است که با برداشتن نمونه از منطقه قبل از انتقال مواد جهت ارزیابی برای طرح اصلاحی، آغاز می‌شود.

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها