تورم عجیب تامین‌جا و غذا در پاییز

کد خبر: 1275739

تورم سالانه تولید کننده بخش خدمات در پاییز امسال در فعالیت های مربوط به «تامین غذا و جا» بیشترین و در گروه «اطلاعات و ارتباطات» کمترین مقدار را داشته است.

تورم عجیب تامین‌جا و غذا در پاییز

بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار، تورم سالانه تولید کننده بخش خدمات در پاییز امسال نسبت به تابستان کاهش یافته است. بررسی ها نشان می دهد پیش از این به مدت سه سال تورم سالانه پیشران خدمات روند صعودی داشته است.

مشاهدات حاکی از آن است که از میان 13 گروه تشکیل دهنده خدمات، تورم سالانه پیشران در 6 گروه نسبت به تابستان بیشتر شده و در باقی گروه ها کاهش داشته است. این کاهش نشان دهنده کمتر شدن سرعت رشد قیمت ها است.

همچنین این نرخ در فعالیت های مرتبط با «تامین غذا و جا» بیشترین و در گروه «اطلاعات و ارتباطات» کمترین مقدار را به ثبت رسانده است. در ادامه به بررسی تورم سالانه تولید کننده بخش خدمات و اجزای آن در پاییز 1402 پرداخته شده است.

رفتار متفاوت تورم سالانه پیشران خدمات پس از 3 سال

یکی از راه های ارزیابی تورم در بخش مصرف کننده بررسی تغییرات قیمت ها در سمت تولید کننده است. به عبارت دیگر اگر قیمت محصولات تولید شده در مبدا و توسط تولید کننده افزایش یابد، این نرخ پس از رسیدن به دست مصرف کننده نهایی نیز بیشتر شده و تورم را افزایش خواهد داد. به همین دلیل به تورم تولید کننده تورم «پیشران» نیز گفته می شود. البته با توجه به شرایط اقتصادی در برخی از مواقع تورم مصرف کننده می تواند محرک تورم تولید کننده باشد.

 مرکز آمار در جدیدترین گزارش خود، تورم سالانه تولیدکننده بخش خدمات را منتشر کرده است. بر اساس ارزیابی این سازمان در پاییز امسال تورم سالانه تولید کننده بخش خدمات 57.9 درصد بوده است. این رقم در مقایسه با تابستان سال جاری کاهش 0.9 واحد درصدی داشته است. بررسی ها نشان می دهد تورم سالانه بخش خدمات به مدت 3 سال روند صعودی داشته و در پایان امسال طلسم افزایش این نرخ شکسته شده است. البته بخش خدمات از 13 بخش تشکیل شده است.

داده های مرکز آمار نشان می دهد همه اجزا بخش خدمات از این کاهش پیروی نکرده اند. به عبارت دقیق تر 6 مورد از این اجزا در پاییز نسبت به تابستان افزایش یافته اند و باقی آن­ها در این زمان کمتر شده است.

بالاترین تورم پیشران سالانه خدمات به «تامین جا و غذا» رسید

همانطور که پیش تر اشاره شد، تورم تولید کننده نشان دهنده تغییرات قیمت کالا در مبدا و پیش از رسیدن به دست مصرف کننده نهائی است. نرخ سالانه این شاخص بیان می کند که میانگین 12 ماهه شاخص قیمت های منتهی به یک دوره مشخص نسبت به همین رقم در دوره مشابه سال قبل چگونه تغییر کرده است.

بررسی ها نشان می دهد در پاییز امسال، از میان 13 جزء تشکیل دهنده بخش خدمات، تورم سالانه پیشران «تامین غذا و جا» در مقایسه با دیگر اجزاء بیشتر بوده است. به عبارت دقیق تر تورم سالانه تولید کننده در فعالیت های خدماتی مربوط به تامین جا و غذا 98.5 درصد بوده است. این رقم در مقایسه با تابستان امسال 6.6 واحد درصد کمتر شده است.

پس از تورم سالانه پیشران تامین آب و غذا، فعالیت های گروه «تعمیر وسایل نقلیه موتوری و موتورسیکلت» بیشترین مقدار این شاخص را در پاییز 1402 به ثبت رسانده است. به بیان دقیق تر تورم پیشران این گروه در بازه زمانی مدنظر 76.1 درصد بوده که در مقایسه با فصل قبل 3.1 واحد درصد کمتر شده است. باید توجه داشت این کاهش به معنای کمتر شدن قیمت ها نیست. بلکه نشان می دهد سرعت رشد قیمت ها در مبدا تولید کمتر شده است.

تورم سالانه پیشران در سایر گروه های خدماتی کمتر از 70 درصد بوده است. همچنین کمترین تورم سالانه تولید کننده بخش خدمات 16.6 درصد بوده است.

کمترین تورم سالانه پیشران خدمات در «ارتباطات و اطلاعات»

مشاهدات آماری حاکی از آن است که فعالیت های خدماتی گروه «اطلاعات و ارتباط» با ثبت تورم سالانه پیشران 16.6 در پاییز سال جاری، کمترین تورم سالانه را به خود اختصاص داده اند. این نرخ در گروه مدنظر طی تابستان سال جاری 17.5 درصد بوده و با کاهش مواجه شده است.

«فعالیت های بیمه» ای نیز با ثبت تورم سالانه پیشران 30.9 درصدی بر دومین پله ایستاده اند. تورم سالانه پیشران این گروه در مقایسه با تابستان 1.1 واحد درصد بالا رفته است. در فعالیت های «آب‌رسانی، مدیریت پسماند، فاضلاب و فعالیت‌های تصفیه ای» هم تورم سالانه کاهش یافته و به 31.9 درصد رسیده است. این بدان معناست که میانگین قیمت 12 ماهه کالاهای خدماتی مرتبط با این گروه در پاییز امسال نسبت به میانگین قیمت 12 ماهه همین کالاها در دوره منتهی به تابستان سال جاری، 31.9 درصد بالا رفته است. بدین ترتیب این گروه رتبه سوم کمترین تورم سالانه تولید کننده بخش خدمات را به خود اختصاص داده است.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها