در گفتگو با فردا مطرح شد؛

مصباحی‌مقدم: رئیسی درباره چگونگی حل مشکلات با مردم صحبت کند

کد خبر: 1156258

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مسائل اقتصادی پیچیده و درهم‌تنیده است. در این وضعیت نیاز است رئیس جمهور با مردم صحبت کند، بگوید چه مشکلاتی در مقابل دولت است و چگونه می خواهد این مشکلات را برطرف کند و مردم چه نوع همکاری هایی با دولت می توانند داشته باشند.

مصباحی‌مقدم: رئیسی درباره چگونگی حل مشکلات با مردم صحبت کند

گروه سیاسی فردا: نوسان قیمت‌ها از ابتدای دولت سیزدهم وجود داشت، دولتی‌ها این را برآمده از وضعیت نامناسب اقتصاد کشور می دانند که از دولت روحانی تحویل گرفتند اما کارشناسان و منتقدان نظر دیگری دارند.

حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم در گفتگو با خبرنگار فردا درباره اختلاف دولت و منتقدان در معرفی مسئول وضع موجود گفت: مشکلات کنونی ریشه در ساختارها دارد. هرچند انباشتگی مشکلات مربوط به یک یا دو دوره ریاست جمهوری نیست اما شاید بدترین شرایط اقتصادی را ما در دهه 90 داشتیم. به عبارت دیگر از نظر اقتصادی دهه 90 یک دهه تلف شده و هدر رفته است.

وی افزود: هر دولتی در این شرایط روی کار می آمد باید بسیار با صبر و حوصله و با اقدامات اساسی به اصلاح زیربناها و زیرساخت های اقتصادی می پرداخت. مهمترین زیرساخت اقتصادی که کشور را با مشکل روبرو کرده، بزرگی دولت است. هر سیاست‌گذاری هم برای کوچک سازی دولت انجام می شود که عملا این اتفاق نمی افتد چون مجلس و دولت تصمیماتی می گیرند که آن تصمیمات منجر به بزرگ تر شدن دولت می شود.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: بزرگی بدنه دولت به معنای آن است که دولت باید بیشترین هزینه را باید برای خودش انجام دهد و نتیجه اش این خواهد شد که امکان و فرصت خدمت به مردم را پیدا نمی کند.

وی افزود: مسائل یک سال گذشته از زمان آغاز کار دولت سیزدهم را نگاه کنیم، یکدفعه موضوعی تحت عنوان «رتبه بندی معلمان» مطرح می شود. البته به معلمان حق می دهم که رتبه بندی شوند اما رتبه بندی معیاری برای درآمد بیشتر نیست بلکه جایگاه معلم را از نظر سابقه، تجربه و کارآمدی مشخص می کند. حالا این موضوع به مسئله افزایش حقوق معلمان مرتبط شده است. ما به معلمان حق می دهیم چون اصل حقوقی که به آنها داده می شود کم است.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز اظهار کرد: موضوع دیگر همسان سازی حقوق بازنشستگان و شاغلان است. آیا کسی امروز می گوید «درآمد بازنشستگان کفاف هزینه آنها را می دهد؟»، خیر حقیقتا این طور نیست اما دولت چقدر بازنشسته دارد و آنها به همراه خانواده شان چند نفر می شوند؟ حالا مجموعه حقوق بازنشستگان را در بدترین شرایط اقتصادی کشور و کمبود درآمدهای ارزی ناشی از تحریم ها می خواهیم همسان سازی کنیم.

وی ادامه داد: ما دچار یکسری مشکلات ساختاری هستیم که این مشکلات ساختاری مانع تحرک و اقدامات دولت شده است. اگر دولتی دلسوز و کارآمد بخواهد این مشکلات را برطرف و حل کند، حتما با چالش های بزرگی رو به رو می شود و به راحتی نمی تواند این کار را انجام دهد. البته دولت آقای رئیسی عزم حل این گونه مسائل را دارد و در چنین شرایطی باید به دولت فرصت داد.

این استاد دانشگاه بیان کرد: گرچه حق مطالبه را برای مردم نفی نمی کنیم اما اینکه ما دائم با اشاره به مشکلات مختلف، مردم را مطالبه گر کنیم و در حجم مطالبات آنها بدمیم، آیا امکان حل این مشکلات در کوتاه مدت وجود دارد؟ هر کارشناس منصفی می گوید خیر این امکان پذیر نیست. درآمد دولت باید افزایش و هزینه دولت باید کاهش پیدا کند تا بتواند کشور را اداره کند

وی افزود: مجلس وقتی بودجه را دریافت می کند با افزایش هزینه ها بودجه را به دولت تحویل می دهد. اگر بنا باشد سازمان برنامه مطابق مصوبه مجلس بودجه را اجرایی کند نتیجه اش کسری بودجه می شود که برای جبران آن دولت مجبور به استقراض از بانک مرکزی خواهد شد. استقراض از بانک مرکزی پایه پولی را بزرگ می کند که این مسئله تورم را افزایش می دهد و مردم به شدت ناراضی تر می شوند.

مصباحی مقدم تأکید کرد: مسائل اقتصادی پیچیده و درهم‌تنیده است. در این وضعیت نیاز است رئیس جمهور با مردم صحبت کند، بگوید چه مشکلاتی در مقابل دولت است و چگونه می خواهد این مشکلات را برطرف کند و مردم چه نوع همکاری هایی با دولت می توانند داشته باشند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها