چند نکته درباره انتشار هماهنگ نامه وزیر اقتصاد؛

راه حل ها برای کاهش قیمت ارز اشتباه است | با نگاه کمپینی و مقصرنمایی، قیمت ارز پایین نمی آید

کد خبر: 1194376
راه حل ها برای کاهش قیمت ارز اشتباه است | با نگاه کمپینی و مقصرنمایی، قیمت ارز پایین نمی آید

فردانیوز: به تازگی نامه ای با امضای وزیر اقتصاد منتشر شده که در آن از رییس مجلس خواسته تا طرح «مالیات بر عایدی سرمایه» زودتر به تصویب برسد. نامه ای که در شهریور ماه ارسال و در ابتدای زمستان به صورت هماهنگ در رسانه ها منتشر شده است. 

واقعیت این است که علت انتشار این نامه را باید در فشار فراوان روی وزارت اقتصاد و بانک مرکزی به واسطه رسیدن دلار به ۴۰ هزار تومان جستجو کرد و آن را در ادامه مطلبی ارزیابی کرد که چند روز گذشته در یکی از رسانه های نزدیک به تیم سیاسی دولت منتشر شده بود. رویکردی که به جای یافتن راه حل برای مشکلات به دنبال مقصرنمایی بیهوده و رفتارهای سیاسی است که متاسفانه بخش های کارشناسی مثل وزارت اقتصاد را هم درگیر کرده است. 

این تلاش ها در حالی صورت می گیرد که ریشه اصلی افزایش قیمت دلار را باید در کسری بودجه و افزایش نقدینگی و مدیریت نادرست ارزی در داخل و خارج کشور جستجو کرد. 

تصور اینکه با روش های قدیمی و گام های کوچک می توان مشکلات بزرگ را حل کرد منجر به نابسامانی های این چنینی شده است. این گمان که با روش های کمپینی هم می توان اقتصاد و معیشت کشور را اداره کرد و هم قیمت ارز را پایین آورد متاسفانه همچنان طرفدار دارد و فضای اجرایی کشور را دربرگرفته است. 

طرح مورد حمایت وزیر اقتصاد، طبق روال در مجلس مورد بررسی قرار خواهد گرفت اما اولا اگر عزم و زیرساخت لازم برای اجرای آن در بخش اجرایی مثل قانون مالیات بر خانه های خالی وجود نداشته باشد، مشکلی را حل 

نمی کند. ثانیا، عادت به مقصر نمایی همان قدر برای سیستم اجرایی کشور خطرناک است که پاسخ های ساده به مسائل که گویا به بخش های مختلفی از بوروکراسی دولت هم تسری کرده است. 

در این میان مسئولان اقتصادی دولت از جمله آقای خاندوزی بهتر است تدبیری برای ارسال زودتر برنامه هفتم توسعه و بودجه سال آینده به مجلس کنند تا زمان بیشتر از این از دست نرود.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها