جام‌جم آنلاین: ایران نقش آفرین هندسه جدید قدرت در منطقه

کد خبر: 1218919

سفر رئیس جمهور به سوریه حاوی این پیام روشن به نظام سلطه و رژیم صهونیستی بود که این منطقه می‌تواند با محوریت همه کشورهای اسلامی از دخالت نیروهای فرامنطقه‌ای جلوگیری کند.

جام‌جم آنلاین: ایران نقش آفرین هندسه جدید قدرت در منطقه

«فردا نیوز» - سیدرضا صدرالحسینی کارشناس غرب آسیا در گفت و گو با جام‌جم آنلاین درباره پیام سفر رئیس جمهور به سوریه در ابعاد منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد که یکی از مهم‌ترین پیام‌های این سفر موضوع جایگاه جمهوری اسلامی و نقش آفرینی ایران در حفظ امنیت و ثبات منطقه است.

وی ادامه داد: در طول 12 سال گذشته خاک سوریه محل جولان تروریست‌هایی بود که تلاش می‌کردند امنیت و صلح منطقه را به نفع امنیت رژیم صهیونیستی به هم بزنند و این کشور را وهله اول تجزیه و در گام بعدی از خاک این کشور به دیگر کشورهای مجاور نیز تهاجم نظامی کنند.

این کارشناس حوزه سیاست خارجی با بیان این‌که جمهوری اسلامی در کنار ملت سوریه تمام تلاش خود را معطوف به حفظ نظام و خاک این کشور کرده است گفت: ایران از توان خود استفاده کرد تا نیات پلید نظام سلطه و رژیم صهیونیستی تحقق پیدا نکند.

صدرالحسینی اضافه کرد: استقبال مردمی از رئیس جمهور کشورمان که همزمان با برگزاری جشن پیروزی مقاومت در مقابل تروریست‌ها صورت گرفت نشاندهنده قدرشناسی مردم سوریه از تلاش‌های مدافعان حرم با هدایت ابرفرمانده محور مقاومت حاج قاسم سلیمانی بود.

وی با بیان این‌که حضور آقای رئیسی در سوریه پیام روشنی هم برای نیروهای فرامنطقه‌ای داشت تصریح کرد: غرب و نظام سلطه باید بدانند که این منطقه می‌تواند با محوریت همه کشورهای اسلامی از دخالت‌های کشورهای دیگر جلوگیری کند ضمن این‌که این توان را دارد که در هندسه قدرت جدید نقش آفرین باشد.

این کارشناس غرب آسیا دیدار مقامات جمهوری اسلامی ایران و سوریه را زمینه ساز انعقاد قراردادها و توافقات در حوزه‌های مختلف دانست و گفت: یقینا در شرایط جدید دو کشور می‌توانند در عرصه‌های اقتصادی و همکاری‌های منطقه‌ای تاثیرگذار باشند.

صدرالحسینی با بیان این‌که در شرایط پساجنگ سوریه برخی از کشورهایی که قبلا جزو مخالفان بشار اسد بودند اکنون در پی تجدید روابط سیاسی با دمشق برآمدند گفت: این نکته را نباید از نظر دور داشت که در موقعیت فعلی سوریه در پی بازسازی است و از مدتها پیش مقامات ارشد سوری بویژه رئیس جمهور این کشور چندین بار تاکید کردند که اولویت برای بازسازی سوریه از آن کسانی است که در زمینه مقابله با تروریستم مورد حمایت نظام سلطه در کنار مردم سوریه قرار گرفتند بنابراین به نظر می‌رسد که این فرصت برای جمهوری اسلامی ایران بیش از هر کشور دیگری مهیا است.

این کارشناس حوزه روابط بین‌الملل تاکید کرد: تجربه جمهوری اسلامی در حوزه بازسازی در داخل کشور و همچنین مقابله با بحران‌های مختلفی که در طول 45 سال گذشته چه در ایران و چه در منطقه بوجود آمده این امکان را فراهم آورده تا مقامات سوری بیش از هر زمان دیگری با کشورمان وارد تعامل و تفاهم شوند.

وی در عین حال خاطرنشان کرد مجموعه کشورهای منطقه در قالب توسعه یافتگی و پیشرفت می‌توانند مکمل یکدیگر برای صلح و امنیت منطقه باشند و بنابراین باید از رویه جدیدی که کشورهای پیرامونی سوریه برای همکاری با این کشور در پیش گرفتند استقبال کرد.

صدرالحسینی در پایان خاطرنشان کرد: بدون تردید جمهوری اسلامی ایران در عرصه بازسازی سوریه اولویت اول را دارد و حضور تیم اقتصادی دولتی و بخش خصوصی همراه هیات دولت در سفر آقای رئیسی به دمشق نشان دهنده این است که مقامات سوری همچنان بر اعلام قبلی خود وفادارند و در این رابطه قطعا کشورمان می‌تواند به صورت فعال نقش آفرینی موثری را در حوزه بازسازی و سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف کشاورزی، صنعتی، تجاری، بندری، فنی و مهندسی و مسائل و موضوعات مختلف دیگر داشته باشد.

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها