دکه/ بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور

روابط ایران و ترکیه دستخوش تغییر می‌شود؟

کد خبر: 1221077

در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

 روابط ایران و ترکیه دستخوش تغییر می‌شود؟

گروه سیاست سایت فردا - در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

 

جام جم: روابط ایران و ترکیه دستخوش تغییر می‌شود؟

اخبار حاکی از آن است که انتخابات ریاست جمهوری ترکیه به دور دوم کشیده شده و این موضوع فضای تحلیل درباره نتیجه این انتخابات و تاثیرات آن بر سیاست‌های ترکیه را گرم‌تر کرده است.

روزنامه جام جم در این زمینه گزارش داده: به نظر می‌آید اگر اردوغان پیروز شود تغییراتی در زمینه رویکرد آنکارا نسبت به دمشق رخ خواهد داد و امکان ادامه مذاکرات دوجانبه در سطح مسئولان عالی‌رتبه دو کشور و حتی وزیران وجود دارد. اگر مخالفان اردوغان در انتخابات پیروز شوند آنچه تاکنون عنوان کرده‌اند حول دو محور قابل بیان است: نخست این‌که نگاه مخالفان به غرب باعث احیای نگاه ترکیه به غرب می‌شود، ولی این به آن معنی نیست ترکیه از جبهه روسیه و تحولات منطقه فاصله بگیرد. با توجه به سیاست نظامی‌گری اردوغان در منطقه، به نظر می‌آید اگر مخالفان پیروز شوند در ادامه سیاست‌های کنونی تجدیدنظر می‌شود و باید منتظر ایجاد ترکیه جدید باشیم. به‌طورکلی سیاست اصولی و ثابت ترکیه بدون تغییر خواهد ماند و تفاوتی ندارد اردوغان یا مخالفانش پیروز انتخابات شوند. بخشی از روابط ایران و ترکیه سنتی، پایدار، دیرینه و دارای پیشینه تاریخی است و تغییرات سیاسی نمی‌تواند آن را دستخوش تغییرات عمده کند. در سال‌های اخیر تهران و آنکارا در سطوح مختلف همکاری‌های زیادی داشته‌اند و تعاملات دو طرف در عرصه‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی تداوم دارد. ایران پس از انتخابات ترکیه باید با بررسی دقیق سیاست‌های اعلام‌شده طرف پیروز وارد تعامل مجدد با وی شود.

 

رسالت: برخی مدیران به‌جای پاسخگویی در موضع مطالبه ایستاده‌اند

هنوز معیار و ویژگی‌های دقیق و عامه‌فهمی از مدل نقدی که مقبول مدیران بی‌افتد در دست نیست اما همگی خود را دارای سعه صدر فراوان در برابر هرگونه نقد و خرده‌گیری معرفی می‌کنند.

روزنامه رسالت در این زمینه نوشته: در واکنش به نقد، بی‌تاب و کم‌تحمل‌اند و عجیب‌تر آنکه کسانی مردم را در برابر نداری و درد بی‌سرپناهی و اجاره‌خانه و گرانی خودرو به صبر و سازگاری دعوت می‌کنند که خودشان در برابر کوچک‌ترین نقدی، آشفته می‌شوند و واکنش عجولانه نشان می‌دهند. دولت و دولتمردانی بر سر کار آمده‌اند که ریشه بسیاری از ناکامی‌ها و نقایص در دولت قبل را ناکارآمدی مدیران می‌دانستند، حالا همان‌ها بر سر کارند و وضع در برخی حوزه‌های اساسی نه‌تنها تکانی نخورده بلکه بدتر شده است. همچنان در موضع مطالبه ایستاده‌اند و هیچ متوجه نیستند که امروز باید پاسخگو باشند نه مطالبه‌گر و حواله‌دهنده به دولت قبل؛ اصل مسئله اینجاست. دولت باید درک میزبانی داشته باشد؛ اگر هم به‌واسطه انبوه مشکلات یا بی‌تدبیری یا فشار بیرونی، غذا کم آمده و عده‌ای در فشارند، حداقل آن است که میزبان با آرامش و شرمساری، از مهمانان عذرخواهی کند، نه‌آنکه مهمانان معترض را شناسایی کرده و بخواهد به‌نحوی صدایشان را خاموش کند.

 

کیهان: آمریکا به ببر کاغذی تبدیل شده، غربگراها آدرس ناکجاآباد می‌دهند

بحث بر سر رویکردهای دیپلماسی و میزان اثرگذاری تحریم‌ها و موفقیت ایران در خنثی‌سازی آنها همچنان ادامه دارد و به‌نظر می‌رسد تفاهمی در این باره از سوی برخی جریان‌های سیاسی وجود ندارد.

کیهان در این خصوص نوشته: وزارت امنیت داخلی آمریکا اعلام کرد که به مدت یک سال قادر به توقیف کشتی‌های حامل نفت تحریم شده نیست. همزمان «واشنگتن فری بیکن» در گزارشی نوشت:«دولت بایدن در حوزه فروش نفت، هشت تحریم علیه ایران اعمال کرده و در دوران ترامپ ده‌ها تحریم در این زمینه اعمال شده بود. اما ایران عمدتا این تحریم‌ها را نادیده گرفته و نفت خود را در همه جا از چین گرفته تا سوریه و آمریکای لاتین فروخته است.» خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی مشابه با اذعان به شکست ابزار تحریم نوشت: «در حالی که ایران کشتی‌ها را توقیف می‌کند، برنامه آمریکا برای توقیف محموله‌های نفتی ایران کاملاً رو به زوال است.» شرایط این روزهای جهان و منطقه در کنار مسائل داخلی آمریکا، واشنگتن را به ببر کاغذی تبدیل کرده است. جریان غربگرا در داخل، چشمان خود را بر واقعیت بسته و ضمن سرپوش گذاشتن بر نتایج نسخه خسارت‌بار خود در دیپلماسی، باز هم آدرس «ناکجاآباد» می‌دهد. کار دشمن و پادوهای داخلی آن دلهره‌ افکندن، تحقیر و ایجاد تردید است و این دقیقا کار شیطان نیز هست.

 

روایت روزنامه جوان از محجبه شدن مادام کوری توسط مهدی نصیری

اعوجاج فکری سوپرانقلابی‌های سابق که یک نمونه آن در نوشته‌ها و اظهارات اخیر مهدی نصیری دیده می‌شود واکنش‌های متعددی در پی داشته است.

در این راستا، تقی دژاکام در روزنامه جوان نوشته: آقای مهدی نصیری، مدیر مسئول پیشین روزنامه کیهان یک مطلب سه قسمتی با عنوان «آری من یک افراطی بودم» و یک مطلب با عنوان «حصر نجابت و شرافت» در صفحه اینستا و کانال تلگرامی جدیدشان منتشر کردند. من اتفاقاً به هیچ وجه معتقد نیستم که ایشان در دوره مدیریت روزنامه کیهان و هفته‌نامه صبح، «چهره‌ای افراطی» بوده است. بله من فقط یک خاطره، آن هم در باب حجاب، آن هم در ربط با مرحومه مادام کوری لهستانی نوشتم که ایشان با اصرار از من خواستند طراح مطلب، او را محجبه بکشد. استاد گرامی! آقای نصیری! با اینکه بنده قبل از درج مطلب «نصیری، کوری و حجاب زوری» برای آنکه نکند یک میلیونیم در جزئیات خاطره اشتباه کنم با طراح محترم آقای رضایی دامغانی تماس گرفتم و وقتی ماجرا را یادآور شدم ایشان ضمن تأیید کامل آن، خیلی خوشحال شد که کسی غیر از او هم این خاطره تلخ به این دقت یادش مانده و با اینکه بنده اسامی چند نفر دیگر دخیل در آن ماجرا را با نام و نام خانوادگی ذکر کردم که در سندیت آن شبهه و تردیدی نباشد و امکان رجوع به دیگر اسامی هم باشد.

 

جوان: اصلاح‌طلبان کمر به حذف شخصیتی و ترور هویتی اصولگرایان بسته‌اند

بخشی از اصلاح‌طلبان خود را محور عالم سیاست دانسته و در موضع حق می‌نشانند و هر تفکر و جریانی غیر از خود را دشمن می‌پندازند. آنها بر این نظرند که دو نیروی مخالف پیش رو دارند؛ یکی اصولگرایان و دیگری بر اندازان!

روزنامه جوان در این باره نوشته: این اصلاح‌طلبان هستند که دشمن خارجی را ر‌ها کرده و طی چند دهه کمر به حذف شخصیتی و ترور هویتی اصولگرایان بسته‌اند. این اصلاح‌طلبان هستند که همواره از یادآوری وجود «دشمن خارجی» آزرده خاطر می‌شوند و اعتراض می‌کنند که چرا برای هر موضوعی سراغ دشمن خارجی می‌رویم! این اصلاح طلبان هستند که مخرج مشترک‌های زیادی با براندازان می‌یابند و آخرین آن هم سینه‌زنی مشترک زیر پرچم «زن، زندگی، آزادی» بود، به نحوی که بیراه نیست اگر بسیاری از اصلاح‌طلبان را بازوی این آشوب در داخل بدانیم! ماجرای برجام هم یک مثال دیگر است که اصلاح‌طلبان رسماً با تغافل از دشمن خارجی، فقط به جنگ و جدلی فرسایشی با داخلی‌ها برخاستند و در حالی که با دشمن خارجی، دوستانه کنار رودخانه قدم می‌زدند، منتقد داخلی را به جهنم حواله می‌دادند! حتی پس از خروج امریکا از برجام و پیمان‌شکنی اروپایی‌ها، باز هم عامل اصلی شکست برجام را داخلی‌ها می‌دانستند! انقلابیون و جریان حزب‌اللهی و موسوم به اصولگرا همیشه در دو جبهه جنگیده‌اند؛ یکی با ضدانقلاب و یکی با اصلاح‌طلبان! با وارونه‌نویسی هم این مسیر آشکار عوض نمی‌شود.

 

دنیای اقتصاد: رشد قیمت خودرو ناشی از کمبود عرضه و محدودیت واردات است یا درج قیمتشان در سایت‌ها؟

برای چندمین مرتبه‌ است که در پی قیمت‌گذاری‌های بی‌ضابطه برخی اقلام همچون خودرو برای درج قیمت آنها در سایت‌ها منع ایجاد می‌شود. اما آیا اینگونه تصمیمات اثرگذار هستند؟

روزنامه دنیای اقتصاد در این باره نوشته: نامه سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان به کسب‌وکارهای آنلاین برای برداشتن قیمت خودرو شبیه حکایت آن کودکی است که چشم‌هایش را می‌بندد و گمان می‌کند جهان تاریک شده‌ و حتی از این هم بدتر است؛ چون کودک از تجربه‌ها یاد می‌گیرد و رشد می‌کند؛ اما بوروکرات‌های دولتی ما حتی از تجربه‌های قبلی هم درس نمی‌گیرند. نهادهای دولتی در سال۹۸ کسب‌وکارهای آنلاین و استارت‌آپ‌ها را مجبور کردند قیمت ملک و خودرو را از روی سامانه‌های خود حذف کنند و این محدودیت نزدیک به یک سال هم ادامه داشت. آن تجربه نشان داد که این اقدام نه تنها باعث کاهش قیمت نشد، حتی آهنگ رشد قیمت خانه و خودرو را هم کند نکرد. رشد قیمت خودرو ناشی از کمبود عرضه و محدودیت واردات است. وقتی تقاضا برای خودرو وجود دارد ولی عرضه آن محدود است و با قرعه‌کشی و صف و حواله می‌شود ماشین خرید آن هم ماشین ایرانی با‌کیفیت پایین، عجیب نیست که قیمت بالا برود. چون جالب نیست که هیچ کاری نکنند و دست روی دست بگذارند، پس سراغ نمایش‌های خیابانی و رسانه‌ای می‌روند.

 

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها