یادداشتی از هدایت الله خادمی

آلوده کردن هوا با تمام توان و امکانات

کد خبر: 1260853

با تمام توان، امکانات و تجهیزات مان موفق شدیم، هوای کشور را آلوده کنیم و در این راه خیلی موفق بودیم.

آلوده کردن هوا با تمام توان و امکانات

گروه سیاست سایت فردا: هدایت‌الله خادمی در یادداشتی برای سایت فردا نوشت: تا یک دهه پیش آلودگی هوا در ایران مختص به زمستان های تهران یا نهایتا چند شهر بزرگ کشور بود اما این روزها همه کشور با این مشکل دست و پنجه نرم می کند و تابستان و زمستان هم ندارد. دلیلش این است که الان ما همه نوع عوامل آلایندگی را در کشور منتشر می کنیم بدون آنکه با رعایت مسائل ایمنی از پاکیزگی هوا محافظت انجام بدهیم. در واقع با تمام توان، امکانات و تجهیزات مان موفق شدیم، هوای کشور را آلوده کنیم و در این راه خیلی موفق بودیم.

نخستین عامل آلایندگی هوا گازسوزی است. ایران یک سوم عربستان تولید نفت دارد ولی یازده برابر عربستان گاز سوزی می کند. متأسفانه ایران و عراق یک سوم گازسوزی دنیا را انجام می دهند. عامل دوم آلایندگی مازوت سوزی است. دیگر در پالایشگاه های کشورهای پیشرفته مازوت تولید نمی شود اما  20 تا 30 درصد محصول خروجی پالایشگاه های ایران، مازوت ارزان، پردردسر و کم کیفیت است که ماده ای به شدت سمی، آلاینده و سرطان زاست و علت هم به عدم به روزرسانی پالایشگاه های کشور بر می گردد.

عامل دیگر عدم استفاده از استاندارهای روز در صنعت خودروسازی است. خودروهای ما کیفیت لازم را ندارند چون احتراق کامل در موتورهای آنها انجام نمی شود. با این وضعیت آلودگی هوا وقتی هم که بارندگی می شود باران اسیدی اتفاق می افتد که خاک و آب های زیر زمینی را آلوده می کند.

 عدم رعایت استانداردهای جهانی در مصرف آب نیز باعث خشکی آب های زمینی، فرونشست زمین و خشکی تالاب ها شده است که وقتی هم مشکل آلودگی ناشی از سوخت های فسیلی نباشد، آلودگی گرد و غبار مانع داشتن آب و هوای سالم می شود.

 

۱

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها