چگونه یک کامپیوتر کوچک بخریم؟

کد خبر: 1121021
چگونه یک کامپیوتر کوچک بخریم؟

 

تاریخچه کامپیوتر کوچک

اصطلاح «کامپیوترهای کوچک» ریشه در دهه 1970 دارد. رایانه‌های شخصی که پس از آن پدید آمدند، کاملاً در تضاد با کامپیوترهای غول پیکر آن روزگاران بودند. اما نیم قرن یا بیشتر تبدیل شدند به کامپیوترهای کوچک... و چه تغییر یزرگی صورت گرفت!

بیشتر شتاب در تغییر به سمت کوچک‌تر شدن در رایانه های رومیزی در دهه‌های گذشته اتفاق افتاده است. البته هنوز هم یافتن کامپیوترهای تجاری معمولی و بزرگ مملو از کارت‌های ویدئویی بزرگ و هارد دیسک‌های متعدد بر پایه پلاتر به اندازه کافی آسان است. اما با شروع انقلاب رایانه‌های شخصی «Small-form-factor» (SFF) در دهه 1900، بسیاری از دسک‌تاپ‌ها اندازه‌های غول پیکر به مکعب‌های فشرده تبدیل شده‌اند تا در اندازه نه چندان بزرگ‌تر از یک کتاب باشند.

نمای کلی مینی پی سی

مینی پی سی چیست؟

مینی رایانه‌های شخصی که در دو نوع تین کلاینت و زیرو کلاینت عرضه می‌شوند، به عنوان رایانه‌های کوچک یا رایانه‌های میان‌رده نیز شناخته می‌شوند، گونه‌ای از کامپیوترها هستند که اکثر ویژگی‌ها و قابلیت‌های یک رایانه بزرگ را دارند اما از نظر اندازه فیزیکی بسیار کوچک‌تر هستند.

مینی پی سی چگونه کار می کند؟

مانند یک کامپیوتر، یک مینی پی سی دارای یک واحد پردازش مرکزی (CPU) و حافظه است، به این معنی که یک مینی پی سی اساساً به همان روشی عمل می‌کند که یک کامپیوتر معمولی انجام می‌دهد.

قطعات و ویژگی های مینی پی سی

یک مینی پی سی به طور کلی دارای قطعات مشابه یک کامپیوتر است، اما چند تفاوت وجود دارد، بیایید به آنچه در یک مینی پی سی وجود دارد نگاه کنیم:

پردازنده:

عملیات را بر اساس داده‌ها انجام می‌دهد. مینی کامپیوترهای شخصی معمولاً از پردازنده‌های مبتنی بر (ARM) استفاده می‌کنند زیرا کوچک و بسیار کم مصرف هستند.

حافظه:

 داده‌ها را ذخیره می‌کند. دو نوع حافظه وجود دارد: حافظه فقط خواندنی (ROM) و حافظه با دسترسی تصادفی ROM.

ذخیره سازی:

 Mini PC از انواع هاردها برای نگهداری اطلاعات استفاده می‌کند.

سیستم عامل:

بستری برای اجرای برنامه‌های دیگر.

درگاه‌های کامپیوتر:

امکان اتصال با دستگاه‌های دیگر مانند مانیتور، صفحه‌کلید و غیره را فراهم می‌کند. بسته به نوع کامپیوتر کوچک، ممکن است USB یا HDMI، خروجی RCA-video، جک صدا نیز داشته باشد.

سیستم خنک کننده:

     کامپیوترهای کوچک از سیستم خنک کنندگی هیت سینک به جای فن‌های پر سر و صدا استفاده می‌کنند.

مزایای Mini PC

در مورد مزایا، چند دلیل واضح وجود دارد که چرا مینی پی سی را از لپ تاپ یا رومیزی خریداری می کنید:

اندازه مینی پی سی:

 وقتی نام «مینی پی سی» قبلاً این را به شما می گوید، نباید تعجب آور باشد. به دلیل بدنه کوچک آن، قابل حمل، سبک است و به راحتی می توان آن را جمع کرد و حتی جابجا کرد.

هزینه مینی پی سی:

هنگام مقایسه هزینه یک کامپیوتر کوچک با دسکتاپ یا لپ تاپ، قطعاً گزینه‌ای بسیار مقرون به صرفه‌تر و اقتصادی‌تر است.

همه کاره مینی پی سی:

 شما می توانید قطعات داخل یک مینی کامپیوتر را در هر زمان تغییر دهید، حتی می‌توانید انتخاب کنید که از کدام مانیتور استفاده کنید، تلویزیون یا مانیتور کامپیوتر شما و یا این‌که به صورت همزمان کامپیوتر کوچک شما به شش مانیتور متصل شود.

مصرف انرژی مینی پی سی:

مینی پی سی ها به خاطر مصرف کم انرژی خود که به انرژی کمتری نیاز دارند معروف هستند.

نکاتی که باید قبل از خرید Mini PC خود توجه داشته باشید

متوجه شدیم که بسیاری از شما ممکن است در مورد مینی پی سی کنجکاو باشید و علاقه مند به خرید آن‌ها باشید، اما نمی‌دانید از کجا شروع کنید؟ پس سراغ مطلب مناسبی آمده‌اید!

  • نیازهای شما، تعیین کننده انتخاب CPU شما خواهد بود

در هر خریدی ابتدا باید نیازهای خود را پیدا کنید. آیا شما یک کاربر سبک هستید که می خواهید از مینی رایانه شخصی خود برای ایمیل، مرورگر اینترنت استفاده کنید یا کاربر سنگینی هستید که قصد استفاده از آن را برای بازی یا رندر دارید؟

  • توصیه می‌کنیم اگر کاربر سبکی هستید، فقط به تراشه‌های پایه موبایل (مثلاً Intel Atoms) یا core i3 دسکتاپ پایبند باشید، و اگر کاربر سنگینی هستید، حداقل به سراغ core i5 دسکتاپ و بالاتر بروید! این به این دلیل است که معمولاً CPU تعیین می کند که مینی رایانه شما چقدر گران است. و چه کاربردی را می‌تواند برایتان فراهم کند.
  • عامل ظاهری:  بله، همانطور که از نامش مشخص است، مینی پی سی ها قرار است «کوچک» باشند، اما چقدر کوچک؟ مینی رایانه‌های شخصی می‌توانند به اندازه یک کتاب باشند که می‌توانید آن را در کیف خود قرار دهید.

هارد دیسک: SSD در مقابل HDD

اگر علاقه مند به خرید یک هارد دیسک هستید اما مطمئن نیستید که کدام هارد دیسک بیشتر با نیازهای شما مطابقت دارد، کمی در مورد SSD و HDD به اشتراک می گذاریم:

SSD

SSD مخفف درایوهای حالت جامد است، آنها نوع جدیدی از سخت افزار ذخیره سازی هستند که از تراشه حافظه فلش NAND استفاده می کنند. اگرچه آنها یک گزینه محبوب هستند، اما هنوز به طور کامل جایگزین HDD ها نشده است.

رابط برای اتصال SSD:

استاندارد PCI Express (PCIe) و Nonvolatile Memory Express (NVMe): PCIe برای اتصال کارت گرافیک یا سایر تجهیزات جانبی با کارایی بالا استفاده می شود. همچنین برای ارتباط سریع بین SSD و CPU ایده آل است. NVMe ورودی-خروجی بالاتری نسبت به SATA در هر ثانیه ارائه می دهد و به دلیل چندین کانال موازی آن تا 4000 مگابایت در ثانیه کار می کند و آن را به یک انتخاب محبوب تبدیل می کند.

پیوست فناوری پیشرفته سریال (SATA) و SSD های سنتی: SATA یک رابط قدیمی است که به طور خاص برای ذخیره سازی طراحی شده است، اگرچه امروزه با NVMe جایگزین شده است، رایانه های شخصی قدیمی هنوز با جایگزینی HDD قدیمی خود با SSD های مبتنی بر SATA ارتقا پیدا می کنند.

SSD برای شما هارد دیسک است اگر:

مهندسان یا طراحان گرافیک: SSD سرعت بیشتری را به شما می دهند که واقعاً برای شما حرفه ای ها تفاوت ایجاد می کند!

نوازندگان یا مهندسان صدا: SSD بسیار کم صداتر ازHDD  هستند، بنابراین اگر در مورد نویز حساس هستید، به سراغ SSD بروید.

تاجر یا محقق: اگر دائماً در حال حرکت هستید و می‌خواهید رایانه شخصی شما همیشه برای ضبط و یادداشت حجم زیادی از اطلاعات سریع باشد.

گیمر حرفه‌ای: اگر به یک رایانه شخصی سریع نیاز دارید که فوراً به اقدامات شما واکنش نشان دهد، یک SSD بهترین انتخاب شما است!

HDD

HDD مخفف درایوهای دیسک سخت است، آن‌ها یک دستگاه ذخیره سازی قدیمی هستند که از صفحات مکانیکی استفاده می‌کند و داده‌ها توسط یک هد خوانده و نوشته می‌شوند، تا حدودی مانند یک صفحه وینیل کار می‌کنند. همچنین تعداد زیادی رابط قدیمی وجود دارد که می‌تواند به HDD متصل شود، اما ما روی جدیدترین آن‌ها تمرکز خواهیم کرد.

رابط برای اتصال HDD:

پیوست فناوری پیشرفته سریال (SATA): همانطور که قبلاً ذکر شد، SATA یک رابط قدیمی است که به طور خاص برای ذخیره سازی طراحی شده است که جایگزین Integrated Drive Electronics (IDE) قبلی خود شده است.

Serial Attached SCSI (SAS): SAS یک پروتکل سریالی است که داده‌ها را از هارد دیسک جابجا می‌کند. همچنین یک رابط قدیمی است که جایگزین SCSI موازی قدیمی‌تر شده است، همچنین تفاوت کمی بین SATA و SAS وجود دارد.

هارد دیسک برای شماست اگر:

مهندسان یا طراحان گرافیک: اگرچه اشاره کردیم که شما برای SSD مناسب‌تر هستید، اما تعویض هارد درایو ارزان‌تر است زیرا شما ذخیره‌سازی را خیلی سریع انجام می‌دهید.

کاربران معمولی: اگر کاربر سنگینی نیستید، HDD گزینه بسیار ارزان‌تری است و همچنان به خوبی کار می‌کند!

دانلودرهای سنگین: یک هارد دیسک عالی است زیرا به شما امکان می دهد فضای ذخیره سازی زیادی را با قیمت پایین تری به دست آورید که به شما امکان می دهد فیلم و موسیقی بیشتری دانلود کنید!

حداقل نیاز برای Mini PC شما بر اساس نیاز شما

ما به طور خلاصه در مورد اینکه چگونه نیازهای شما تعیین می کند که کدام CPU را باید انتخاب کنید، اشاره کردیم، اکنون اجازه دهید به حداقل الزامات برای هر یک از این برنامه‌ها نگاه کنیم:

کاربردهای خانگی (شامل آموزش، کار از خانه، ارتباطات)

تقریباً تمام مینی رایانه‌های شخصی موجود در بازار در حال حاضر به اندازه کافی برای انجام وظایف اساسی مانند رسانه‌های اجتماعی، پاسخ دادن به ایمیل‌ها، درس‌های آنلاین مناسب هستند. اما بهتر است فضای بیشتری برای ارتقا داشته باشید، بنابراین توصیه می‌کنیم با 4 گیگابایت حافظه، 120 گیگابایت هارد دیسک، هسته Intel/AMD i5 شروع کنید و اساساً می‌توانید اکثر برنامه‌ها را اجرا کنید! شما همیشه می‌توانید قطعات را تغییر دهید و هر زمان که احساس کردید به موارد بیشتری نیاز دارید، آن را ارتقا دهید.

بازی

به طور کلی، اگر فقط یک گیمر معمولی هستید، نیازی نیست هزینه زیادی را برای خرید یک لپ تاپ یا رایانه شخصی مخصوص بازی خرج کنید. شما همیشه می‌توانید یک کامپیوتر کوچک خریداری کنید و سپس قطعات داخل آن را ارتقا دهید! در مورد مشخصات، ما حداقل 2 یا 4 گیگابایت را برای کارت گرافیکی با سرعت 30 تا 40 فریم در ثانیه توصیه می‌کنیم که از تاخیر مداوم جلوگیری می‌کند. برای CPU، i5 کافی است. در مورد رم، 16 گیگابایت کافی خواهد بود و همیشه می‌توانید HDD 250 گیگابایتی را انتخاب کنید. همچنین، توجه داشته باشید که برای اجرای سیستم خود به 500 وات نیاز دارید.

برنامه نویسی / علوم کامپیوتر

بسیاری این تصور غلط را دارند که "شما برای برنامه نویسی به مشخصات انبوهی نیاز دارید"، اما این واقعا به آنچه می نویسید بستگی دارد. برای یک دانشجوی علوم کامپیوتر، توصیه می‌شود که حداقل CPU Intel یا AMD i5، 8 گیگابایت رم، صفحه نمایش با وضوح 1920 x 1080، 500 گیگابایت SSD داشته باشید. اما اگر فقط کارهای غیر گرافیکی شدید انجام می‌دهید، می‌توانید فقط به دنبال پردازنده i3، کارت گرافیک پایین یا متوسط، 4 تا 6 گیگابایت رم، 300 گیگابایت HDD یا یک SSD باشید.

مربوط به کسب و کار

برای معاملات تجاری، تجزیه و تحلیل سرمایه‌گذاری‌ها، فروش و بازار مرتبط، توصیه می‌شود که به سراغ CPU دو هسته‌ای، حداقل 8 گیگابایت رم، 250 گیگابایت HDD یا حتی SSD بروید، گرافیک معمولی خوب است، اما اگر کار شما گرافیک سنگین است، بروید برای گرافیک اختصاصی همچنین، یک مانیتور بزرگتر تهیه کنید تا برای چشمان شما راحت تر شود!

ذخیره سازی متصل به شبکه (NAS)

برای NAS، می‌توانید از آن برای سرور رسانه خانگی یا اشتراک فایل اداری کوچک خود استفاده کنید، بنابراین بسیار همه کاره است و به اثبات فضای بیشتر کمک می‌کند! با استفاده از FreeNAS به عنوان مثال، آن‌ها برای اشتراک گذاری فایل‌های اداری کوچک و رسانه‌های خانگی، یک CPU چند هسته‌ای 64 بیتی، درایو سیستم عامل 16 گیگابایتی 2 SATA یا SAS متصل به یک کنترل کننده ذخیره سازی و یک پورت شبکه فیزیکی را توصیه می‌کنند.

توسعه اینترنت اشیا

برای اینترنت اشیا، باید مطمئن شوید که یک دستگاه هدف مانند Raspi دارید. ما در اینجا از WebOS IoT به عنوان مثال استفاده خواهیم کرد زیرا آن‌ها از Raspi پشتیبانی می‌کنند. آنها پیشنهاد می‌کنند که یک پردازنده دو هسته‌ای i5، حداقل 8 گیگابایت رم، 100 گیگابایت HDD و حداقل سیستم عامل 64 بیتی Ubuntu 16.04 LTS (Xenial Xerus) داشته باشید.

نکاتی که قبل از خرید مینی کامپیوترها باید بدانید

من مطمئن هستم که بسیاری از افراد هنوز در مورد کاربردی بودن یک مینی پی سی شک دارند. بسیاری از علاقه‌مندان به فناوری زمانی این سوال را مطرح کرده‌اند که چگونه کامپیوترهای کوچک می‌توانند در برابر رایانه یا لپ تاپ مقاومت کنند. این ممکن است در آن زمان درست باشد، اما با پیشرفت تکنولوژی، برخی از مینی پی سی‌ها حتی از کامپیوترها نیز قدرتمندتر هستند!

آیا باید گرافیک اختصاصی داشته باشید یا یکپارچه؟

اکثر مینی رایانه‌های شخصی به همان اندازه که هستند «مینی» هستند، زیرا برای تامین انرژی خروجی‌های ویدئویی خود به شتاب گرافیکی درجه یک تعبیه شده در CPU تکیه می‌کنند-هیچ کارت گرافیک جداگانه‌ای در کار نیست. این سیلیکون گرافیکی یکپارچه برای کار بهره وری و پخش ویدیو کافی است.

با این حال، چند مدل دورتر از همان نوع تراشه‌های گرافیکی مجزا و اختصاصی موبایلی که در لپ‌تاپ‌های بازی ظاهر می‌شوند، استفاده می‌کنند. از جمله آنها می توان به مدل های Zbox Magnus زوتاک اشاره کرد که از گرافیک اختصاصی GeForce به اندازه کافی عضلانی برای بازی های رایانه ای جدی با تنظیمات جزئیات معقول در 1080p (1920 در 1080 پیکسل) و در برخی موارد رزولوشن بالاتر استفاده می کنند. Dell Precision 3240 Compact 2021 حتی از گرافیک Nvidia Quadro و تا پردازنده‌های Xeon اینتل برای کارهای درجه یک ایستگاه کاری استفاده می‌کند.

Azulle Mini-PC

یکی از این مدل‌های گرافیکی اختصاصی جالب در چند سال گذشته، مینی رایانه شخصی NUC Kit NUC8i7HVK ("Hades Canyon") اینتل است که در نیمه اول سال 2018 عرضه شد و اخیراً از پشتیبانی خارج شده است. این دسکتاپ کوچک از یکی از پردازنده های پیشگام اینتل "Kaby Lake-G" استفاده می کرد که در هماهنگی با AMD توسعه یافته بود. تراشه مورد استفاده در اینجا ترکیبی از سیلیکون Intel Core i7 برای بخش CPU و شتاب گرافیکی جذاب Radeon RX Vega M AMD در همان قالب است. (NUCهای اولیه اینتل تنها به راهکارهای گرافیک HD یا Iris یکپارچه خود اینتل متکی بودند.) این به معنای عملکرد گرافیکی بسیار بالاتر از متوسط ​​در سیستمی با این اندازه است.

برخی از مدل‌های جدیدتر اینتل NUC 9 و NUC 11 که قبلاً ذکر شد، عملکرد بهتری دارند، اما در شکل قابل توجهی بزرگ‌تر. مسئله این است که وقتی با یک رایانه شخصی واقعاً کوچک سروکار دارید، یک تراشه گرافیکی اختصاصی به ندرت گزینه ای است، صرفاً به دلیل فضا و دلایل طراحی حرارتی. با این حال، یکی از پیشرفت‌های امیدوارکننده، گرافیک یکپارچه‌تر در پردازنده‌های نسل یازدهم اینتل «Tiger Lake» است. طراحی‌شده برای سیستم‌های موبایل، برای رایانه‌های شخصی کوچک نیز مناسب به نظر می‌رسد، و سیلیکون گرافیکی یکپارچه Iris Xe در آزمایش‌های اولیه و اولین بررسی‌های لپ‌تاپ Iris Xe پیشرفت قابل‌توجهی نشان داده است. به دنبال مینی‌پی‌سی‌های بیشتر و بیشتری بر اساس پردازنده‌های Tiger Lake باشید که سال ۲۰۲۱ به سال ۲۰۲۲ می‌رسد.

قابلیت اتصال و نصب

برخی از مینی رایانه‌های شخصی دارای کیت‌های نصب هستند که به شما امکان می‌دهند آنها را به پشت یک مانیتور LCD متصل کنید. اگر صرفه جویی در فضا از این نوع برای شما مهم است، آن ویژگی را بررسی کنید. و پشت مانیتور خود را برای سوراخ‌های نصب بررسی کنید، که در صورت وجود، معمولاً با استاندارد نصب VESA مطابقت دارد.

همچنین وجود Wi-Fi 802.11 (شبکه بی سیم) را بررسی کنید. اکثر رایانه‌های شخصی میکرو حداقل این ویژگی را به عنوان یک ویژگی استاندارد دارند (و بسیاری دیگر از بلوتوث نیز استفاده می‌کنند)، اما دوباره بررسی کنید که سیستم یا کیت به خرید کارت Wi-Fi جداگانه در Mini-PCI Express یا نیازی نداشته باشد. فاکتور فرم M.2. بعضی ها انجام میدهند.

کدام سی پی یو را در مینی پی سی باید جستجو کنید؟

در رایانه‌های شخصی کوچک موجود، انواع CPUهای درجه یک موبایل را مشاهده خواهید کرد، از تراشه‌های Intel Atom و Celeron (بسیار ابتدایی و در بهترین حالت برای کار با بهره‌وری ساده، ارسال ایمیل و مرور وب مناسب) تا Core i5. و پردازنده‌های i7 (و در موارد معدودی، i9) که می‌توانند کمی کار رسانه‌ای و رندرینگ را انجام دهند. با این حال، اگر به دنبال یک CPU درجه یک موبایل (نوعی که در لپ‌تاپ‌ها استفاده می‌شود) یا یک تراشه با قدرت رومیزی، می‌خواهید بدانید بسیار مهم است. اندازه رایانه شخصی همیشه پیش بینی خوبی برای آن نیست. (با این حال، کوچکترین رایانه های شخصی چوبی همیشه از تراشه های تلفن همراه استفاده می کنند.)

5

در بیشتر موارد، CPU بزرگ‌ترین عامل در قیمت یک کامپیوتر کوچک است، بنابراین به اعداد عملکرد در بررسی‌های ما توجه داشته باشید تا ایده‌ای نسبی از آنچه دریافت می‌کنید داشته باشید.

برای کارهای اداری سبک، می‌توانید با یک مینی کامپیوتر مبتنی بر Core i3 یا Pentium موبایل یا رومیزی کار کنید، اما اگر بخواهید، بهتر است در مورد تراشه‌های Core با قدرت بالای دسکتاپ اشتباه کنید. برای چندوظیفه ای جدی، تبدیل فایل ها، کارهای سنگین مبتنی بر محاسبات، یا دستکاری محتوای چندرسانه ای، به نیروی بیشتری نیاز دارید. در همین حال، تراشه‌های Celeron فقط برای کارهای بسیار سبک یا استفاده از صفحه نمایش/علائم دیجیتال بی‌نیاز مناسب هستند. بهتر است از اتم‌ها (که عمدتاً از بازار حذف شده‌اند) اجتناب شود، مگر برای کارهای یکبار مصرف و عمدتاً غیرفعال.

کدام مینی کامپیوتر را باید بخرم؟

لیست زیر را برای آخرین توصیه‌های مینی پی سی ما بررسی کنید. اگر برای صرفه جویی در هزینه یک دسکتاپ کوچک خریداری می‌کنید، می‌خواهید انتخاب‌های ما را برای ارزان ترین دسکتاپ‌ها نیز بررسی کنید. برای انتخاب هر مینی کامپیوتر، همانگونه که در مطالب بالا ذکر کردیم شناخت نیازهای خود امری مهم است تا با توجه به نیازهایتان، کاربری مورد نظرتان را نیز انتخاب نمایید. برای انتخاب کاربری که بیشترین کیفیت و کارایی را برایتان داشته باشد نیز لازم است که مشخصات فنی مینی کامپیوترها را بهتر و جامع‌تر بشناسید. در نتیجه با شناخت بهتری می‌توانید تصمیم بگیرید.

  1. تین کلاینت دل وایز 5060
  2. تین کلاینت دل وایز 5070
  3. تین کلاینت دل وایز 7020 فول پورت
  4. تین کلاینت دل وایز 7020 B3
  5. تین کلاینت دل وایز 7010
  6. تین کلاینت دل وایز 7010 استاندارد
  7. زیرو کلاینت دل وایز 3010
  8. زیرو کلاینت دل وایز D200
  9. زیرو کلاینت دل وایز 5060
  10. زیرو کلاینت اچ پی 610
  11. زیرو کلاینت اچ پی 620
  12. زیرو کلاینت اچ پی 430
  13. تین کلاینت آل این وان دل وایز 5040
  14. تین کلاینت آل این وان اچ پی 310
  15. تین کلاینت آل این وان 410
  16. تین کلاینت دل وایز 5010

6

یکی از ویژگی‌های بارز و مهم کامپیوترهای کوچک Flexibility  آن است. انعطاف پذیری در مینی کامپیوترها به این معنی است که قابلیت تغییر دارند. یعنی می‌توانند از حالت تین کلاینت به زیرو کلاینت تبدیل شوند. و البته از حالت زیرو کلاینت نیز قابلیت تبدیل به تین کلاینت را دارند.

همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر، دریافت مشاوره‌های فنی از مشاورین فروش فروشگاه کامپیوتر مال، با شماره 09010842800 تماس حاصل فرمایید و یا برای بازدید از کامپیوترهای کوچک و اطلاع بیشتر و تخصصی‌تر در مورد خصوصیات فنی آن‌ها به سایت computermal.com سر بزنید.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها