علت کم شدن سرمای کولر گازی سامسونگ و نحوه رفع ایراد

کد خبر: 1139696
علت کم شدن سرمای کولر گازی سامسونگ و نحوه رفع ایراد

یکی از دلایل کم شدن سرمای کولر گازی اسپایت سامسونگ، کثیفی فیلتر هوا است. در این مطلب با دلایل دیگر این مشکل و نحوه رفع آنها آشنا می‌شویم.

مشکلی آشنا؛ کاهش سرمای کولر گازی اسپیلت سامسونگ

 یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که دارندگان کولرهای گازی ممکن است با آن مواجه شوند، کم شدن سرمای دستگاه است. دلیل اصلی بروز این مشکل عدم سرویس دوره‌ای دستگاه است. در واقع بسیاری از افراد با سهل‌انگاری، توجهی به مشکلات به وجود آمده برای کولر گازی ندارند و ناگهان ممکن است همین مشکلات به ظاهر کوچک سبب خرابی دستگاه شود. بنابراین در صورتی که کولر گازی از سرمای کافی برخوردار نباشد، جای هیچ نگرانی نیست و می‌‌‌توان به‌سادگی آن را رفع کرد. در این مطلب با مهم‌ترین دلایل کم شدن سرمای کولر گازی سامسونگ و راهکارهای رفع این مشکل آشنا می‌‌‌شویم.

 کثیفی فیلتر هوا؛ رایج‌ترین دلیل کم شدن سرمای کولر گازی سامسونگ

بیشتر تعمیرکاران حرفه‌ای کولرهای گازی یا افرادی که قبلا کم شدن سرمای کولر گازی را تجربه کرده‌اند، اولین جایی که سراغش را می‌‌‌گیرند، فیلتر هوای کولر گازی است. از آنجا که از کولرهای گازی فقط در فصول گرم سال استفاده می‌‌‌شود و میان هر بار استفاده چندین ماه فاصله وجود دارد، ممکن است در این مدت طولانی چندان به سالم بودن دستگاه توجه نکنیم. یکی از اجزایی که کارکرد درست آن بر سیستم کولرهای گازی موثر است، فیلتر هوا می‌‌‌باشد.

کارکرد فیلتر هوا پاک‌سازی هوای واردشده به اسپلیت است و از این رو آلاینده‌های ‌موجود در هوا را به خود جذب می‌‌‌کند. به این ترتیب هوای محیط تصفیه‌ شده و صرفا هوای سالم وارد دستگاه می‌‌‌شود. به همین دلیل برای اینکه این قطعه کارکرد مناسبی داشته باشد، باید هرچند وقت یک بار آن را با مواد شوینده مناسب شستشو دهیم تا راه ورود هوا بازتر شود و در نتیجه باد تولیدشده از کولر گازی به اندازه کافی خنک باشد.

خرابی سنسور دمای کولر گازی

کارکرد سنسورهای دما این است که دمای محیط را با دمای تنظیم‌شده برای آن‌ها مقایسه می‌‌‌کنند. در صورتی که دمای محیط از عدد تنظیم‌شده بالاتر باشد، سنسور کار خود را شروع می‌‌‌کند و دمای محیط را به دمای تعیین‌شده می‌‌‌رساند. بنابراین اگر این قطعه حیاتی از کولر گازی دچار مشکل شده باشد و کارکرد صحیحی نداشته باشد، سرمای تولیدشده توسط اسپلیت هم کم خواهد شد.

چطور تشخیص دهیم که سنسور دما سالم است؟

برای اینکه متوجه شوید، کم شدن سرمای کولر گازی سامسونگ به دلیل خرابی سنسور دما است، باید سلامت آن را با اهم‌متر بسنجید. به این منظور باید با توجه دفترچه راهنمای کولر گازی و جدول مقاومت سنسور، با اهم‌متر مقاومت سنسور را در دماهای مختلف اندازه‌گیری کنید. اگر اعدادی که به دست می‌‌‌آورید با اعداد درج‌شده در دفتر راهنمای دستگاه هم‌خوانی نداشت، بنابراین سنسور دما مشکل پیدا کرده است و باید آن را تعمیر کنید یا اینکه با یک سنسور دمای جدید جایگزین کنید.

نشت گاز مبرد

شیوه عملکرد اسپلیت‌ها به این صورت است که با جذب هوای محیط به درون خود، آن را طی فعالیتی شیمیایی خنک می‌‌‌کنند و دوباره به محیط بازمی‌گردانند. این فعالیت شیمیایی در واقع توسط گاز مبرد انجام می‌‌‌شود. این گاز طی یک چرخه هوای داخل دستگاه را به صورت دائمی خنک می‌‌‌کند و در صورتی که گاز مبرد وجود نداشته باشد، کولر گازی باد گرم ایجاد می‌‌‌کند.

یکی از رایج‌ترین دلایل کم شدن سرمای کولر گازی سامسونگ نشت گاز مبرد است. در واقع بعد از مدتی ممکن است گاز مبرد به‌تدریج از دستگاه نشت کند یا اینکه بر اثر یک مشکل در دستگاه، گاز مبرد به‌یک‌باره تخلیه شود.

راهکار رفع مشکل نشتی گاز مبرد

اگر مطمئن شدید که کم شدن سرمای کولر گازی به دلیل نشتی گاز مبرد است، در قدم اول باید محل نشتی را خوب بپوشانید. بعد از این کار، باید به اندازه کافی گاز مبرد اسپلیت را شارژ کنید. انجام این اقدامات کار هرکسی نیست. بنابراین پیشنهاد ما این است که جهت انجام این اقدامات از افراد متخصص تعمیر کولر گازی سامسونگ کمک بگیرید.

کارکرد نامناسب فن خارجی

فن کولر گازی که در خارج از محیط خانه است، نقش مهمی در خنک‌سازی موتور کولر گازی و انتقال هوای گرم به محیط خارج را ایفا می‌‌‌کند. در واقع گاز مبرد به درون موتور انتقال می‌‌‌یابد و در آنجا هوای گرم واردشده را به داخل کولر بازمی‌گرداند. طی این فرایند، موتور اسپلیت داغ می‌‌‌شود و در این مواقع فن خارجی آن را خنک می‌‌‌کند. اگر فن خارجی کارکرد مناسبی نداشته باشد و موتور را خنک نکند؛ در نتیجه موتور هم نمی‌تواند دمای گاز مبرد را کم کند. بنابراین اختلال در عملکرد فن خارجی باعث کم شدن سرمای کولر گازی می‌‌‌شود.

نحوه تشخیص مشکل فن خارجی و تعمیر آن

برای تشخیص مشکل فن خارجی، باید زمانی که اسپلیت روشن است، چک کنید که پره‌های ‌فن می‌‌‌چرخند یا خیر. در صورتی که چرخش فن به درستی انجام نشود، کولر گازی را خاموش کرده و سعی کنید با دست آن‌ها را بچرخانید. در صورتی که حرکت پره‌ها خیلی روان یا خیلی کند صورت بگیرد، پس فن خارجی دستگاه دچار مشکل شده است. از این رو به‌احتمال زیاد کم شدن سرمای کولر گازی هم ناشی از همین مشکل است. تشخیص مشکل فن خارجی و تعمیر آن را حتما به یک فرد متخصص از نمایندگی تعمیرات و خدمات پس از فروش سامسونگ مانند نمایندگی تعمیرات سامسونگ دیبا پشتیبان بسپارید و خودتان آن را انجام ندهید.

کثیفی کویل

کندانسور در کولرهای گازی به عنوان رادیاتور عمل می‌‌‌کند و گرمای هوا را پخش می‌‌‌کند. برای اینکه کندانسور کارکرد مناسبی داشته باشد، باید سیم‌پیچ‌های ‌آن یا همان کویل تمیز باشد. با کثیفی کویل، کولر گازی هم نمی‌تواند عملکرد مناسبی داشته باشد و در نتیجه سرمای کولر گازی هم کم می‌‌‌شود.

کاهش مایع خنک‌کننده

مایع خنک‌کننده توسط کویل‌ها در دستگاه به گردش درآمده و هوایی که در حال جریان است، خنک می‌‌‌کند. اما در مواقعی که سطح مایع خنک‌کننده کاهش می‌‌‌یابد، کولر گازی قدرت خنک کردن هوای اتاق را نخواهد داشت. برای رفع این مشکل باید حتما از یک متخصص در زمینه تعمیر کولرهای گازی کمک بگیرید.

خرابی کمپرسور

کمپرسور در واقع به عنوان بخش اصلی واحد تهویه هوا شناخته می‌‌‌شود که کارکرد آن خنک کردن هوای اتاق است. کمپرسور در واقع مبرد و مایع خنک‌کننده را فشرده می‌‌‌کند و آن را از طریق اواپراتور و کندانسور به جریان می‌‌‌اندازد. اگر این قطعه حیاتی به هر دلیلی خراب شود، این چرخه از کار می‌‌‌افتد و در نتیجه سرمای کولر گازی کم می‌‌‌شود.

خرابی ترموستات

ترموستات به عنوان یک سنسور، دمای اتاق را اندازه‌گیری می‌‌‌کند و کمپرسور براساس دمای اندازه‌گیری شده، چرخه خنک‌کننده هوا را به جریان می‌‌‌اندازد یا اینکه متوقف می‌‌‌کند. خراب بودن این قطعه نیز یکی از دلایل کم شدن سرمای کولر گازی سامسونگ به شمار می‌‌‌آید.

2

پیشگیری از خرابی کولر گازی با سرویس‌های دوره‌ای

مهم‌ترین نکته‌ای که باید در استفاده از کولرهای گازی در نظر داشته باشید، مراقبت و رسیدگی به‌موقع از آن‌ها است. در واقع توصیه ما این است که تا حد امکان از بروز مشکلات و حاد شدن آن‌ها با استفاده از سرویس‌های ‌دوره‌ای جلوگیری کنید. شما می‌‌‌توانید چنین خدماتی را از سوی شرکت‌های ‌متخصص تعمیر و سرویس کولرهای گازی سامسونگ مانند دیبا پشتیبان ( www.samsungposhtiban.com ) دریافت کنید. پس هرچند وقت یک‌بار کولر گازی خود را چک کنید و حتی اگر با مشکلاتی به ظاهر ساده هم مواجه شدید، نسبت به رفع آن‌ها اقدام کنید.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها