«فردا» گزارش می‌دهد

چالش رئیسی؛ کشورداری با خزانه خالی

کد خبر: 1105230

روحانی مرداد ۱۴۰۰: همه موجودی خزانه تخلیه شده است

چالش رئیسی؛ کشورداری با خزانه خالی

گروه سیاست سایت فردا - از وقتی دولت عوض شد و رئیسی و همکارانش سر کار آمده‌اند برخی در تلاش هستند با وخیم‌تر از واقع نشان دادن اوضاع اقتصادی افکار عمومی را علیه دولت تحریک کرده و هیاهو به پا کنند. برای همین هم یک روز از بنزین 14 هزار تومانی گفته و یک روز دلار 280 هزار تومانی را سر زبان‌ها می‌اندازند. 

هیچ یک از این شایعه و فضاسازی‌ها اما به کارشان نمی‌آید زیرا از قدیم گفته‌اند که ماه پشت ابر نمی‌ماند. همین است که کمی بعد از نزولی شدن نرخ تورم در مهر ماه و پرداخت مخارج شهریور دولت بدون انتشار هیچگونه اوراق بدهی تازه معلوم شد که دولت رئیسی چه ویرانه‌ای را تحویل گر فته است.

شاهدش همین نامه‌ای که افشا شده و نشان می‌دهد آقای واعظی رئیس دفتر روحانی چهار روز قبل از تحویل دولت در جواب نامه نوبخت یعنی رئیس وقت سازمان برنامه و بودجه نوشته که «همه موجودی خزانه بر اساس درخواست‌های جنابعلی تخلیه شده است. موجودی وجود ندارد»! به قول آقای روحانی علی برکت الله ...

گفتنی است این نامه را خبرگزاری تسنیم منتشر کرده و تاریخ آن مرداد پارسال است. این سند افشا شده ثابت می‌کند که  دولت سیزدهم در شرایط بسیار نامطلوب اقتصادی سکان هدایت اقتصاد کشور را در دست گرفته است. ضمن اینکه آمارهای مراکز دولتی و غیردولتی حاکی از در پیش بودن چالش هایی مانند کسری بودجه، تورم، رکود اقتصادی است و همه این‌ها میراث‌ شومی است روحانی از خود به جای گذاشته است.

فقط این نیست و همین گزارش اخیر منتسب به بانک مرکزی نشان می‌داد تورم در نیمه نخست سال 1400 به بیش از 50 درصد رسیده است.  مرکز پژوهش‌های مجلس هم که اخیرا گزارش کرده باید منتظر کسری بودجه حداقل 400 هزار میلیارد تومانی و عدم تکافوی منابع بودجه در سال جاری بود.

همه این‌ها درحالی است که کلی هم هزینه روی دست دولت مانده . از همسان سازی بازنشستگان گرفته تا رتبه‌بندی معلمان و ... . مدیریت کشور در چنین شرایطی و با یک خزانه خالی کم است، آقایان شایعه سازی و جوسازی علیه دولت را هم چاشنی کار کرده‌اند! 

با این وجود نشانه‌های امیدوارکننده‌ای از قبیل کنترل تورم ماهانه مشاهده می‌شود که قطعا از رسانه‌های حامی دولت قبل اجازه دیده شدن اخبار مربوط به آن بدهند؛ می‌تواند تا حدی مردم را امیدوار کند. 

 

خزانه خالی

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها